Cleeng geen startup meer, maar wel jong bedrijf in ‘betaalde content’

Cleeng startte twee jaar geleden als betaaldienst voor online content. De vergelijkingen met Google One Pass werden snel gemaakt, maar Cleeng lijkt zich niet neer te leggen bij de ‘grootmacht’ en vindt diverse posities van klein tot groot in alle vormen van on-line betaalde content. Met name de gratis plugins en dito instap voor diverse (opensource) content management systemen staan garant voor een brede reeks toepassingen.

• Het testen van Cleeng binnen een WordPress omgeving is ‘zo’ gedaan

cleeng1Google One Pass werd begin 2011 ‘uitgerold’, maar heeft anno 2013 nog geen baanbrekend marktaandeel verworven. Betaalsystemen voor on-line content gaan in zijn algemeenheid gebukt onder de onbalans tussen de waarde van content, conventionele businessmodellen van uitgevers en de mogelijke invloed van adverteerders, die met hun promotiemateriaal al dan niet achter een betaalmuur beperkingen ervaren. Donald Res is de technische man (CTO) achter Cleeng en zei al begin 2011 meer functionaliteit te bieden dan Google One Pass. De strijd om marktaandeel in kleine eenvoudige betalingen voor on-line content is tot op heden nog lang niet gestreden.

WordPress integratie

De WordPress plugin kent slechts een paar eenvoudige instellingen en is in tegenstelling tot vele ander plugins op het gebied van ‘lidmaatschap websites‘ bijna te eenvoudig om ‘serieus’ genomen te worden. Toch functioneert het geheel naar behoren. Op ‘woord-niveau’ kan elke pagina of bericht via Gleeng worden gefilterd door de betaalmuur. Opvallend is dat juist geen lidmaatschap (dus gebruikers registratie binnen WordPress) structuur vereist is, waarbij een mogelijke abonnee nogal wat gegevens moet invoeren. Gleeng maakt de registratie via social media kanalen zo eenvoudig, dat een minimale inspanning van de koper wordt verwacht.

cleeng2

Daarnaast kan elk bericht apart geprijsd worden en kan op eenvoudige wijze toegang tot meer content voor een bepaalde periode worden gekocht. Een geheel nieuwe benadering van ‘paywalls’, die voor zowel kleine als grote uitgevers zeer geschikt is, omdat volop flexibel geëxperimenteerd kan worden met prijzen, daluren en eventuele abonnementsvormen.

SAAS

Cleeng is een combinatie van een plugin met een SAAS omgeving. Betalingsmogelijkheden zijn er volop: PayPal, Google checkout, Visa, Mastercard, SMS en Ideal behoren tot de mogelijkheden. Gleeng richt zich op verschillend markten, waarbij Nederland zelf niet de hoogte prioriteit heeft. Amerika, Frankrijk en Duitsland lijken voorop te lopen in het omarmen van nieuwe modellen voor betaalde on-line content. Maar Nederland lijkt inmiddels ‘in te lopen’.

Fast Moving Targets

Donald Res was begin dit jaar nog op bezoek bij Erwin Blom van Fast Moving Targets. In onderstaand interview legt Res nog eens duidelijk wat de doelstellingen zijn van Cleeng.