Redactionele content basis voor alle mediakanalen: welke toekomst?

Print was ooit de basis voor relevante inhoud opgetekend door journalisten. Zij bepaalden de dikte van aan krant aangevuld met advertenties. Anno 2013 liggen alle vormen van content zwaar onder vuur, zeker daar waar het print betreft. Is internet boosdoener of juist een kans om crossmediaal te overleven?

• Uitzendingen van NTR op 15,22 en 29 juli

hollandeheldenLezers lopen massaal weg, zowel losse verkopen als abonnementen van kranten en tijdschriften hebben zwaar te lijden onder alles wat ‘gratis inhoud’ via het web lijkt te mogen heten. Of het journalistiek is, mag iedereen voor zich bepalen, althans zo lijkt het. Vandaag deed de ‘verdieping’ van Trouw een verslag een TV drieluik over ‘Iedereen Journalist‘ van Henk Steenhuis, ooit hoofd redacteur van het weekblad HP/De Tijd.

Vanavond wordt duidelijk gemaakt dat jongeren niets meer lijken te hebben met een papieren krant. Zij zijn wel op de hoogte van het dagelijks nieuws, maar dan via korte, veelal vluchtige one-liners via diverse social media kanalen, of hooguit via een samenvattende ‘krantenapp’ met korte berichten. Dat iedereen journalist zou kunnen zijn is theoretisch misschien wel waar, maar het aantal reacties per bericht is natuurlijk in vergelijking tot een totale bevolking zeer gering. Al lijkt dat anders.

Wel is het zo dat op het web alles lijkt te mogen, waarheden kennen hun eigen wegen. Feiten zijn er voor de één wel en voor de ander niet. De wijze waarop print daarbinnen een rol speelt, is moeilijk te voorspellen. Zeker is dat de jeugd daar kennelijk niets meer mee heeft, daar steeds tegenover dat de bevolking in hoge mate vergrijst. Juist die groep omarmt print, maar of dat de overlevingskansen stabiliseert en/of vergoot, is voor velen een vraag.

henkIedereen Journalist

In de drie afleveringen wordt vooral gekeken naar het overleven van de journalist. Maar belangrijker is de vraag of de journalist nog wel haar of zijn mediakanalen kan vinden om boodschappen op juiste wijze te distribueren. Zijn ze daarbij in de toekomst nog wel afhankelijk van de uitgever en de drukpers? Of vinden zij hun eigen weg via het web?

‘Iedereen journalist’ is een rondgang door de Nederlandse journalistiek die bezig is zichzelf opnieuw uit te vinden. Met Peter Vandermeersch, Marianne Zwagerman, Henk Hofland, Rob Wijnberg, Bert Brussen, Frits Wester, Andreas Kinneging, Gerard Mulder, Alexander Klöpping, Willem Schoonen, Ad Scheepbouwer e.v.a., gepresenteerd door Henk Steenhuis. Het productiebedrijf Hollandse Helden ontving 35.724 euro financieringvan het Stimuleringsfonds voor de Pers voor het maken van de serie.