Weekendoverpeinzing: De Pers digitaal verder met door de consument gewenste redactionele- en commerciële content?

Deze week werd bekend dat de gratis krant De Pers eind deze maand stopt met printedities. Het businessmodel zou het gat tussen kosten en opbrengsten niet kunnen dichten. Zouden pogingen om alleen digitaal door te gaan wel succesvol kunnen zijn?

Volgens mij staan adverteerders nog minder hard te trappelen om te adverteren op tablets, dan zij al in print zouden doen. Het aantal tablets is fors groeiende, maar kennelijk niet fors genoeg om adverteerders renderend te laten betalen voor advertenties, die overigens tot meer in staat zijn dan alleen een kopie te zijn van hetgeen zij in print zouden kunnen doen. Echter daarin doorslaan is niet aan te bevelen, al te wilde advertenties met filmpjes, takovers en veel geluid doen vele lezers onmiddellijk afhaken. Waarom deze insteek om naar de toekomst van De Pers te kijken?

Vooral omdat ‘digitaal gaan’ juist nieuwe mogelijkheden biedt, die ook de adverteerders zouden kunnen omarmen. Plat adverteren is niet het levensvatbare model op tablets. Tablets bieden de mogelijkheid te filteren, al dan niet met push notification. Dat wordt lang niet overal toegepast op de redactionele content en zeker niet met commerciële content. De push van reclame op een tablet zou vervangen kunnen worden door gewenste relevante commerciële content. Dat vergt een nieuw businessmodel en een nieuwe relatie in de keten tussen uitgevers, consument en adverteerder. De lezer zou middels een profiel kunnen aangeven welke commerciële content gewenst is. Nee, dus niet massa, maar individueel, echter met een veel grotere kans op conversie. Een nieuwe toevoeging aan de bestaande modellen.

Toch lijken uitgevers deze uitdaging niet te willen aangaan, omdat ze daarmee hun bestaande relaties met hun opdrachtgevers (al dan niet via een mediabureau) op het spel zetten. Dat is de angst die ik bij vele uitgevers heb ondervonden.
Maar voor De Pers is het juist een uitgelezen mogelijkheid om helemaal opnieuw te beginnen, als het even kan met de hulp van een innovatieve ondernemer die vooral niet kijkt naar bestaande ketens, systemen en modellen. De Pers wil dus door. Ik zie die kansen wel, maar als er weer een ‘gewone’ uitgever in stapt, dan gaat het ook met een ‘gewone’ – zelfs – betaalde app niet lukken. Immers de overvloed aan ‘nieuwsapps’ is al zodanig dat De Pers daar niets aan zou kunnen toevoegen, als zij zich niet volledig richten op hetgeen de consument werkelijk wil. En eigenlijk is dat één app, waarin hij of zij alles naar wens kan instellen, inclusief de ‘schakelaar’ breaking news, omdat de mens nu eenmaal wel verrast wil blijven worden.

Maar tot nu toe willen alle uitgevers hun ‘eigen’ app. Niet gericht op de consument, die uiteindelijk met tientallen nieuwsapps steeds vaker sneller is uitgekeken op hetgeen wordt voorgeschoteld in ook nog eens veelal onduidelijke user interfaces. Verkopen van inhoud in plaats van blijven vasthouden aan het verkopen van de titel als niet meer bestaande toegevoegde waarde is nog steeds niet voldoende tot de uitgevers doorgedrongen. Ik hoop dat De Pers bij een eventuele doorstart met die inzichten echt gaat innoveren en afstand kan nemen van een niet succesvol gebleken businessmodel. Veel succes!