Weekendoverpeinzing: ‘WordPress bij grote web- en communicatiebureaus not-done’

Een recent belrondje langs een aantal grotere webbureaus omtrent de door hun gebruikte web content management systemen, resulteerde in een opvallend vermijden van WordPress. Wat zijn achterliggende de redenen?

• Vaak meer accent op communicatieadvies
• Imago bureaunaam meer doorslaggevend dan financiële plaatje voor opdrachtgevers

Daar kunnen we slechts naar gissen. Want niemand laat het achterste van zijn tong zien. Er worden wel vele argumenten gegeven om te kiezen voor andere CMS’en, al dan niet opensource. Namen die regelmatig genoemd worden, zijn o.a.:

Joomla en Drupal werden slechts een enkele keer genoemd, alsmede enkele eigen ontwikkelde CMS omgevingen. WordPress werd door slechts één bureau genoemd. Natuurlijk is zo een belrondje niet objectief en vragen naar een ‘gemiddeld CMS voor een gemiddeld MKB bedrijf’ evenmin. Maar doorvragen naar WordPress als CMS werd via diverse omwegen slechts globaal beantwoord:

  • het is kwetsbaar door toepassing van plugins
  • het levert onvoldoende prestaties
  • het is geen echte ontwikkel omgeving
  • het is niet geschikt voor meertaligheid
  • het is onvoldoende voorzien van gebruikersrechten en instellingen

En zo werden er nog wel wat ‘al dan niet ter zake doende’ argumenten genoemd die heel breed te interpreteren zijn. Maar nog steeds geen keiharde argumenten waarom er ‘grotere of juist minder bekende CMS’en’ werden gebruikt. Zou het aan de prijsstelling van die bureaus kunnen liggen? De bureaus die gebeld werden hebben over het algemeen tussen de 15 en 60 medewerkers in huis, soms verdeeld over meerdere vestigingen. Natuurlijk kennen deze bureaus een ander kostenpatroon ten opzichte van een welwillende ZZP’er die vanaf de zolderkamer een ‘websiteje’ in WordPress maakt.

Maar zijn de verschillen gerechtvaardigd? Bij navraag bij de grotere bureaus worden al gauw bedragen genoemd (voor die denkbeeldige MKB gerichte website) tussen de 10.000 en 40.000 euro. Daar zit dan wel een heel portie advies bij, al dan niet met SCRUM/AGILE methoden om tot een passend resultaat te komen. Allemaal uren, die bij 100 euro per uur al gauw een flink deel van het budget opslokken. Niet terecht? Nee, dat kan je zeker niet zo stellen. Een goede analyse vooraf en een functioneel ontwerp kan heel wat ergernis voorkomen. De welwillende ZZP’er gaat weliswaar voor een heel wat lager tarief aan de slag en dan moet je als klant vaak maar afwachten wat je krijgt.

Waarom dan toch geen WordPress? Het wordt langzaam maar zeker duidelijker. WordPress heeft grote bekendheid als een opensource (dus gratis) pakket, welke (alleen aan de oppervlakte) nauwelijks een stijle leercurve kent. WordPress is gebaseerd op de samenwerking tussen PHP, CSS en MySQL en is daarmee niet anders dan vele andere CMS’en die gebaseerd zijn op deze technieken. Maar WordPress is er wel in geslaagd voor 99% sites te kunnen maken met ‘copy/paste of drag/drop’ technieken, al dan niet met een ‘rijke’ verzameling aan plugins, waarvan velen ook opensource zijn. De indruk ‘gratis’ zwermt om het merk heen. En dan zijn bedragen vanaf 10.000 euro slecht te motiveren. En dat terwijl een aantal van de genoemde CMS’en ook ‘gewoon’ opensource zijn, maar kennelijk minder last hebben van het ‘gratis’ imago.

Een enkel bureau kon wel lachen om de vragen en gaf uiteindelijk gewoon toe: ‘Ja, voor het gemiddelde MKB bedrijf is WordPress natuurlijk een prima oplossing, maar dat past gewoon niet in ons kostenplaatje.’ Een argument welke ook nog een rol speelt bij vooral de klanten van de grotere bureaus, is dat zij graag die naam willen noemen als ontwikkelaar van hun nieuwe website, daar past een ander prijskaartje bij, ondanks het feit dat ook zij best wel weten dat het goedkoper kan. Het imago van de klant ten opzichte van zijn communicatiebureau speelt financieel kennelijk een minder grote rol dan het gratis imago van WordPress.