Wat is een ‘widgetized’ homepage?

Bij het ontwerpen van een website wordt voor de homepage vaak gekozen tussen enerzijds de weergave van berichten (zoals bij nieuwssites) of een algemene informatie pagina (zoals bij een bedrijfspagina). Om de zo balngrijke homepage wat ‘meer leven’ te geven kan beter gekozen worden voor een zogenaamde widgetized homepage. Wat is dat?

• Mogelijkheden van de homepage indeling, ook onder invloed van responsive design (weergave op smartphones en tablets)

Widgets zijn als het ware blokjes die je op de homepage in bepaalde aantallen/groottes naast en onder elkaar kunt plaatsen. Widgets kunnen worden voorzien van content vanuit berichten, pagina’s, social media kanalen of media componenten. Daarmee kan een levendige inhoud voor de homepage worden samengesteld. Natuurlijk vereist een widgetized homepage een nauwkeurig content beleid. Hoe meer blokjes, hoe beter er nagedacht moet worden over de inhoud van die blokjes en hoe deze dus actuele gehouden kan worden.

widgetized

Vormgeving

Vormgevers die template/thema’s ontwerpen kunnen hier afhankelijk van hun creatieve- en technische capaciteiten rekening mee houden om een zo flexibel mogelijk in te richten homepage te kunnen maken, waarbij niet alleen het aantal blokjes, maar ook de grootte van blokjes makkelijk kan worden aangepast. Veel blokjes wil niet automatisch zeggen dat het ontwerp en het content beleid dan ook meteen goed is.

Een aansprekende homepage hoeft namelijk niet ‘druk’ te zijn. Zo kan een bedrijf met 3 duidelijk productgroepen kiezen voor 3 blokjes naast elkaar bovenin de body. Elk blokje gevuld met een duidelijk beeld, een korte inleiding en een eventuele ‘lees meer’ knop, als op een achterliggende pagina meer informatie over het onderwerp dient te worden aangeboden. Een webshop daarentegen zou op de homepage al heel makkelijk 9 blokjes kunnen hebben, met bijvoorbeeld de verschillende productgroepen die worden aangeboden.

MKB versus museum

Doelen en doelgroepen waarvoor de website ontworpen moet worden bepalen uiteindelijk het samenspel van creatie, inhoud en uiteindelijk de achterliggende techniek. Een business to business website in het MKB segment zal met andere uitgangspunten ontworpen worden dan bijvoorbeeld een museum. Ondank de zakelijke druk op de kosten van websites, laat de techniek steeds meer creatieve mogelijkheden zien, waarover juist vooraf goed overleg moet worden gevoerd. Alleen dan komen vraag en antwoord met elkaar in balans. De tijd van een homepage met of alleen een nieuwspagina of alleen een statische bedrijfspagina is voorgoed voorbij.