Weekendoverpeinzing: ‘Oh, dan Google ik wel even….’

Ik ben altijd bereid mensen te helpen. Natuurlijk heb ik zo mijn kosten en bereken ik de uren die ik denk ik rekening te kunnen brengen. Altijd in goed overleg en dat gaat prima. Maar wat doe je als je vervolgens regelmatig gebeld wordt met steeds weer nieuwe vragen?

Ik ben daar soepel in hoor, ik help gewoon graag en deel ook graag mijn kennis. Maar ja, als je sommige stukjes kennis dan ook zelf moet gaan opzoeken, omdat je het antwoord niet meteen weet, wat doe je dan? Ik deed het en ging op zoek naar antwoorden. Maar de telefoontjes stopten niet. Elke keer weer nieuwe vragen en zo naïef als ik was, zocht ik naar het antwoord. En ik deed het graag…..

Tot vandaag. Ik had even een analyse gemaakt van het aantal telefoontjes. Dat oversteeg ruimschoots 15 stuks, toch elke keer goed voor een kwartiertje. Vandaag deed ik de stoute schoenen aan, door op een vraag als volgt te reageren: ‘Ja, ik kan dat nu wel weer voor je opzoeken hoor en je weet dat ik je graag help, het is immers een leuk project, maar weet dat het aantal uurtjes nu wel buitenproportioneel oploopt……. Een zucht volgde, met daarop volgens het antwoord: ‘Oh, dan Google ik wel even’, met daarop volgend ‘Zo moeilijk kan het niet zijn’.

Dat was voor mij de limiet. De vrager in kwestie zegt marketing manager te zijn. En doet er dan dus even wat ’techniek’ bij. Door middel van ‘learning by doing’ is er inderdaad naast je hoofdvak best wel wat bij te leren. Maar specialist word je dus niet. Hulp van buiten is dan een prima optie, maar betaal daar dan ook gewoon voor.

Het is mijn eigen fout hoor. Ik moet steeds vaker als huisarts, advocaat of notaris gaan optreden. Media is een specialisme, ook operationele zaken zoals het ontwikkelen van een website of een app. Dat doe je er tegenwoordig ‘niet even bij’. Die indruk wordt ten onrechte gewekt door ‘oh, het is opensource, dus het is makkelijk en goedkoop’. Als het je vak niet is, dan lijkt het je makkelijk af te gaan om te profiteren van kennis van specialisten. Subtiel een belletje of mailtje en je komt snel wat stappen verder.

Ik doe het niet meer, ik wil iedereen helpen die niet verder komt, maar daarvoor zal gewoon betaald moeten worden. Dat moet ik zelf bij de drogist voor het ongevraagde advies welke ik krijg bij mijn medicijnen. Ik ga daar maar eens een cursus volgen, het gaat die lui kennelijk makkelijk af…….