Skip to content

LUIT Consultancy 25 jaar

Ons bedrijf bestaat deze maand 25 jaar. In 1993 zette ik mijn eerste stappen in het ondernemerslandschap onder de naam LUIT Consultancy, nog steeds de officiële naam in het handelsregister, maar inmiddels handelend onder de naam LUIT.nl. Een stukje geschiedenis en een blik op de toekomst.

In 1993 stapte ik na 8 jaar werkzaam te zijn geweest bij prepress bedrijf NEROC in het consultancy landschap. De laatste 3 jaar was ik vestigingsdirecteur van de door mij binnen NEROC opgerichte onderneming IMPACON. Dat stond destijds voor Image Processing and Archiving CONsultants. Een mond vol voor de in 1989 nog zeer gematigde mogelijkheden op dat gebied. Ik kwam zelf uit de high-end pagina opmaak systemen die vanaf begin de jaren tachtig hun intrede deden in de grafische branche. Digitale pagina opmaak werkplekken met prijskaartjes rondom de 300-350.000 euro.

Apple

In 1989 werd IMPACON VAR (Value Added Reseller) van Apple en bekleedde daarmee een vreemde positie binnen NEROC. Het net opgerichte bedrijf ging immers pagina opmaak gereedschap verkopen aan klanten van NEROC, die voorheen hun werk in één van de 19 NEROC vestigingen lieten doen. Tegenwoordig noemen we dat disruptie, maar in die tijd was de uitwerking van ons handelen niet anders dan nu. Met behulp van trainingen leerden we klanten van NEROC hun eigen pagina’s maken en als DTP bestanden aanleveren. Eerst open bestanden vanuit Quark XPress, Adobe Illustrator en Photoshop en een aantal andere pakketten, die in die tijd populair waren. Als snel werd PDF belangrijk na de introductie ervan eind 1989. Ik heb de functie van vestigingsdirecteur tot en met 1992 vervuld, om daarna zelf op het gebied van prepress workflow consultancy een breder speelveld op te gaan zoeken. Dat werd meteen een succes. Immers de gecombineerde traditionele grafische high-end kennis, DTP en de toen nog beperkte netwerktechnologie vormden de basis van mijn bestaan.

Veel veranderd

Het werkveld veranderde al snel. Naast techniek ging ik me verdiepen in de gehele workflow, dus inclusief de administratieve processen. Halverwege 1994 kwam ik op het idee om een administratief workflow management systeem te gaan ontwikkelen. Toen nog was FileMaker Pro behoorlijk beperkt, maar de eerste stapjes waren een succes. Vanaf versie 3.0 kon volledige relationeel worden gewerkt en werden de eerste ontwikkelstapjes ‘omgezet’ in een echt product, welke in de loop der jaren bij tientallen prepress bedrijven zijn weg vond.

Al ruimschoots voor het einde van de 90’er jaren werd mijn aandacht getrokken door de term multimedia. Binnen IMPACON hadden we al bepekte online voorzieningen, zoals AppleLink, CompuServe en QuickMail om langs digitale weg met elkaar te kunnen communiceren. Het web stond met zeer beperkte technieken nog in de kinderschoenen.

Projektiecolor

Een langdurige opdracht vervulde ik in Hoofddorp bij Projectiecolor. Als mede-directeur/groot aandeelhouder zette ik samen met mijn collega’s de initiatieven Printcolor en Datacolor op. Het eerste bedrijf zette met de aankoop van een Xeikon digitale high-end printer volop in op digital printing. Met Datacolor werden de de eerste stappen gezet op het gebied van webtechnologie. Als consultant deed ik aan het einde van de jaren ’90 al ervaring op met de eerste WYSIWYG applicaties op dat gebied van Adobe, onder andere PageMill en SiteMill en Claris HomePage. Er was toen nog nauwelijks sprake van database gestuurde websites. dat veranderde pas vanaf begin 2000 in mijn rol als directeur bij Projektiecolor. Eind 2002 beschouwde ik mijn taken als afgerond en zette mijn adviespraktijk voort, met veel meer focus op online dan voorheen. De balans print/online was toen 60/40.

De crisis en daarna

In de jaren na Projektiecolor ontwikkelde LUIT Consultancy zich voortvarend. Er was meer dan genoeg werk op het gebied van advies, trainingen en seminars. Ondanks wat kleinere economische dipjes kwamen de opdrachten als vanzelf ‘binnenrollen’. De term ‘crossmedia’ deed zijn intrede en ik pakte die term op om mijn online ambities verder in te vullen. De spreiding in opdrachtgevers werd groter. Steeds vaker bereikten mij opdrachten van buiten de directe grafische branche, maar de kennis die ik daar had opgedaan was en is nog steeds van grote waarde in situaties waar het gaat om adviezen op het gebied van crossmediale workflows. De kennis vanuit print is voor mij van onschatbare waarde om het juiste perspectief te zien tussen oude en nieuwe mediakanalen.

De grote bankencrisis had echter wel grip op mijn bestaan. Advieswerkzaamheden namen tientallen procenten in omvang en aantal af, waardoor omzet en dus netto resultaat flink onder druk kwamen te staan. De online activiteiten alleen waren net aan voldoende om als bedrijf te kunnen overleven.

Nieuwsmarkt

Eén van de projecten die ik middenin de crisis uitvoerde was het ‘nieuwsmarkt’ project. Met subsidie van het ‘Stimuleringsfonds voor de Pers’ deed ik samen met een aantal netwerkpartners een onderzoek naar de mogelijkheden redactionele- en commerciële content te kunnen laten personaliseren door de consument zelf. De schrik zat er bij uitgevers meteen ik. Ook dit noemden we destijds nog geen disruptie, maar was het in feite wel. De keten met mediabureaus tussen uitgevers en adverteerders zou ingrijpend veranderen. Maar het initiatief kwam te vroeg, de technologie op mobiel was er wel, maar nog onvoldoende geschikt, de uitgevers zetten hun hakken in het zand en de adverteerders verwezen door naar de mediabureaus. Tegenwoordig is de website nieuwsmarkt.nl in gebruik voor mijn internationale contacten op het gebied van de ontwikkeling van web bedrijfsapplicaties.

Printmedianieuws

In 2013 startte ik samen met Erik van Erp met de website printmedianieuws.nl. Een online uitgeverij met de focus op mijn oorspronkelijke branche, de printmedia industrie. De start van een succesvolle onderneming, nu met diverse ambitieuze freelancers die hun sporen in de branche ruimschoots hebben verdiend. Printmedianieuws was de juist impuls om de balans tussen offline en online te herstellen na de crisis. Nu anno 2018, ‘leven’ LUIT.nl en printmedianieuws als twee afzonderlijke merken naast elkaar. LUIT.nl zorgt voor alle technische- en administratieve kennis, printmedianieuws en haar redactie richt zich volledig op de inhoud.

WordPress specialist in web bedrijfsapplicaties

25 jaar en verder

Nu, 2 januari 2018, zit ik achter mijn nieuwe bureau op ons nieuwe kantoor aan de Waarderweg in Haarlem. Een lokatie, die volop nieuwe mogelijkheden biedt, waaronder ook weer trainingen en seminars. Een gebouw met volop interessante bedrijven om nieuwe contacten en samenwerkingen mee aan te gaan. Een spannend begin van een nieuw jaar, waarin we op verschillende momenten het 25 jarig jubileum zullen vieren. Dankbaar voor al die mensen die in al die jaren mij op zowel persoonlijk als zakelijk gebied hebben bijgestaan.

2 reacties

  1. Arie van Tilborg op 3 januari 2018 om 08:35

    Van harte gefeliciteerd met dit jublleum Peter!
    Een mooi stukje historie. Vanuit het GLR hebben we in diverse plezierige samenwerkingsvormen je zelfstandige carrière vanaf het begin meegemaakt. Ik wens je ook nu, in je nieuwe omgeving veel persoonlijk en zakelijk succes!



  2. Wil.J. Schipper op 4 januari 2018 om 08:44

    En hoe snel is het niet gegaan! Altijd als je terug kijkt. Wat een rijke en stevige basis voor de toekomst. Alle goeds de komende 25 jaar, om te beginnen met 2018.



Scroll To Top