Is discussie eReader versus iPad relevant?

De aandacht voor eReaders is met de komst van de iPad enorm afgenomen. Op menig congres wordt de stelling ‘de eReader gaat het niet worden’ met het grootste gemak van de wereld neergezet.

Ook vandaag tijdens #inctspiratie werd de vergelijking door diverse sprekers gemaakt

tabletipad.pngUit cijfers blijkt dat ’tablets’ het goed doen. Apple heeft in het derde kwartaal van dit jaar volgens onderzoek van Strategy Analytics maar liefst 95% van de markt in handen. Wereldwijd werden er in die periode bijna 4,5 miljoen tablets verkocht. Met de komst van meer onderlinge concurrentie zal de markt voor 2011 toenemen tot ca. 55 miljoen tablets. Tot nu toe doen de Android tablets het nog matig, alle aanbieders samen bezitten op dit moment ruim 2% van de markt. Dat Apple marktaandeel zal gaan verliezen aan onder andere de PlayBook, de Samsung Galaxy of de HP Slate, is te verwachten, maar van de potentiële kopers zegt ca. 80% een iPad te overwegen.

ebook.pngDe eReader markt is al vanaf het begin niet spectaculair geweest. Nauwelijks baanbrekende getallen. Dat is vooral veroorzaakt door het ontbreken van content en applicaties. iREX Technologies, nu IRX innovations, bracht als één van de eerste de iLiad op de markt. Een duidelijke technologie produkt met een te complexe userinterface, een te trage processor en nog geen (open) standaard voor content. Het ‘leesplankje’ was gewoon te vroeg, terwijl de leesbeleving superieur was. Want dat was het doel van het toenmalige iREX: eInk technologie (digitaal papier) toepassen in een digitale leesomgeving.
Velen volgden vanuit zeer diverse hoeken, Amazon viel op met de Kindle en onder andere ook SONY betrad het speelveld. Daarnaast vele tientallen veelal kleinere ontwikkelaars met een zeer divers aanbod aan bijvoorbeeld dual screens, combinaties met LCD full color schermen, 3G en Wifi connecties, touchscreens, uiteenlopende groottes etc. Langzaam maar zeker ontstonden ook eBook stores, al dan niet geïntegreerd in de eReaders zelf.Het ontbreken van enerzijds technische standaarden en anderzijds een eenduidige manier van eBook stores voor alle eReaders (met eenvoudige afreken mogelijkheden), zijn de oorzaak geweest dat de markt niet massaal toehapte. De prijs beschouw ik als een minder doorslaggevend argument. Want ook nu de eReader leveranciers die verkoopprijs aanzienlijk hebben aangepast, blijft de marktpotentie relatief klein. Zelfs van oorsprong behouden professionele markten vergapen zich volledig subjectief richting de iPad.

ereader-courier.jpgTerug naar de vraag. Om daar antwoord op te geven, is het belangrijk te omschrijven wat voor apparaten beiden nu zijn. Met de iPad kan je ‘alles’, met de eReader kan je vooral één ding: goed lezen. Echte liefhebbers van boeken zien dat zelfs niet zitten en blijven trouw papieren boeken kopen. Maar iPad gebruikers kopen het apparaat al helemaal niet om de pure leesfunctie. Natuurlijk consumeert elke iPad gebruiker content, ja er wordt dus gelezen. Krantenberichten, blogs, tijdschriften, e-mails, sociale netwerken, browsen door websites en ga zo maar door.

Lezen is echter niet homogeen te definiëren. Niet qua leesbeleving, niet qua markt en ook zeker niet qua businessmodellen.

De iPad kan alles, heeft dus zeker trekjes van wat je met een ‘gewone’ computer kan doen, dus prettig herkenbaar. De user interface is helemaal in orde, het intuïtieve gebruik spreekt tot ieders verbeelding. Geen onnodige knoppen, geen stylus, alleen je vingers. Dat doet Apple goed, de ervaringen vanaf de iPhone zijn goud waard. Daarnaast een enorme AppStore, goed gevuld met een enorm aanbod aan apps. En dagelijks verschijnen er native iPad apps voor een bijna onmetelijke hoeveelheid toepassingen. En ook die winkel is makkelijk toegankelijk, mensen willen wel betalen voor apps in een long-tail model. En Apple slaagt er zelfs in eBooks te verkopen, alhoewel ze ten aanzien van die cijfers tot op heden weinig laten weten.

Een vergelijking maken tussen een ‘alleskunner’ en een specifieke ‘éénkunner’ is dus vrijwel onmogelijk. Waarom hebben we naast een universele keukenmachine toch ook nog een staafmixer? En zo zijn er meer ‘onzinnige’ vergelijkingen te maken.

Wat wel zeker is, is dat de huidige ontwikkelaars van eReaders te weinig de samenwerking met elkaar hebben opgezocht. Een gezamenlijke opzet voor standaarden, een gezamenlijk opzet voor eBook stores zou zeker hebben geholpen. Maar ik vrees dat de fabrikanten op dat punt teveel bezig waren met het onderscheidend – veelal puur technisch – vermogen ten opzichte van elkaar in plaats van naar de consument behoefte te kijken.

Alle iPad concurrenten op een rij bij VK.nl