eReader ontwikkelaars met rug tegen de muur door iPad – prijsverlagingen enige redding?

krantenkindle.jpgHet lijkt erop dat eReader ontwikkelaars niets anders kunnen bedenken dan het apparaten tegen dumpprijzen aan te bieden. Sony, Amazon en Barnes & Noble komen met goedkope modellen tegen zeer aantrekkelijke prijzen. In ons land biedt Aldi binnenkort een goedkope eReader aan vanuit haar supermarkt keten.

Sony verlaagde al eerder haar prijzen. Barnes & Nobles deed dat onlangs door de Nook met Wifi en 3G aan te bieden van 200 dollar en een Wifi-only model aan te bieden voor 150 dollar. Amazon heeft de goedkoopste Kindle met 3G nu voorzien van een prijskaartje van 189 dollar.

Erg begrijpelijk zijn de acties niet. De iPad is niet een concurrent op het specifieke leesgebied, is veel duurder – de goedkoopste gaat voor pakweg 500 dollar over de toonbank – en is geheel anders gepositioneerd. Het aanbod aan boeken op de verschillende eReaders is volgens analisten het belangrijkste argument de prijzen te verlagen, omdat het geld verdiend moet gaan worden aan content. In ons land zijn volgens onderzoeker GfK een kleine 50.000 eReaders verkocht, gemiddeld met elk 4-5 boeken. Of de prijsverlaging het grote publiek gaat aanzetten tot massale aanschaf is nog maar de vraag. De verschillende apparaten zijn nog strijdig daar waar het gaat om uitwisseling van content, DRM en data connectiviteit.

iRex kwam enige tijd geleden in financiële moeilijkheden door een mislukt avontuur in de Verenigde Staten. iRex biedt zelf geen content aan, maar ondersteunt alle mogelijke eBook stores in haar eReaders. Toch richt deze Nederlandse ontwikkelaar zich meer op de zakelijke markt. De prijzen van iRex liggen derhalve stukken dichterbij de iPad van Apple, waardoor daar de concurrentie behoorlijk wat zwaarder weegt.

Persoonlijk denk ik dat de ‘oude’ eReader markt alleen te redden is bij een prijs rondom de 100 euro voor een Wifi/3G model met voldoende on-line koop mogelijkheden van content.

3 reacties

  1. Henk Gianotten op 23 juni 2010 om 10:51

    Dat Apple succesvol is met de multifunctionele iPad begrijp ik. Wat ik niet begrijp is dat de leeservaring nauwelijks mee schijnt te spelen bij de aanschaf van een iPad voor het lezen van eBooks en eMagaziners. Probeer bij dit weer of bij zonneschijn met gedeeltelijk bewolking eens op de iPad langdurig tekst te lezen. Uiterst vermoeiend. Vooral bij het herkennen van vreemde woorden is het gebrek aan contrast uiterst storend. Waar Apple bij de iPhone 4 veel moeite doet om de resolutie op te voeren en het contrast te verbeteren, moet je bij de iPad je behelpen met een relatief lage resolutie gecombineerd met een relatief laag contrast.
    Bij een donkere hemel of binnen (maar dan zonder hinderlijke TL-balken of halogeenspotjes) gaat het nog.
    Wat leeservaring betreft is de iPad echte de mindere van bijvoorbeeld de Kindle.
    Ik vind de iPad subliem voor het bekijken van foto’s en presentaties. Voor het lezen van beperkte tekstomvangen (waarbij je gemakkelijk even de lichtinvalshoek kunt wijzigen) eveneens. Bladen scannen kan ook nog. Voor het lezen van een compleet boek of gedetailleerde artikelen, blijft het – in mijn ogen – behelpen.



  2. Peter Luit op 23 juni 2010 om 10:55

    @Henk: helemaal mee eens. Maar mensen vinden de iPad gewoon sexy en willen hem gewoon hebben. Dat bleek vorige week duidelijk tijdens de lezing bij de Rabobank. De iPad liefhebbers stonden te springen en domineerden de meeting, terwijl de echte document lezers op de achtergrond hun genuanceerde mening grotendeels voor zich hielden.



  3. Henk Gianotten op 24 juni 2010 om 18:13

    Ray Kurzweil (het genie achter o.a. ECRM OCR-scannersoftware) zou binnenkort met een Blio eReader uitkomen. Een grote PC-boer zou – naar verluid – binnenkort met het daarvoor ontwikkelde (revolutionaire) hardware-apparaat uitkomen. Hoge resolutie, hoog contrast, automatische contrastwijziging bij gewijzigde lichtomstandigheden, laag energieverbruik en RGB-kleurmogelijkheden worden gecombineerd met die software. Over de distributie van eBooks en eMagazines voor dit apparaat is nog niets bekend.
    Ray heeft al vele innovatieve producten op zijn naam staan, dus dat belooft – denk ik – veel goeds.