Terughoudendheid uitgevers bij verkopen losse artikelen via tablet houdt aan

Vorige week las ik een aardig artikel in Adformatie rondom het initiatief MyMagazine, een voorlopige werktitel van onder andere Marten Blankesteijn, die in samenwerking met verschillende marktpartijen een app wil gaan ontwikkelen waarmee lezers losse artikelen kunnen kopen van Nederlandse dagbladen en tijdschriften.

• Project kreeg subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers
NDC, NDP en NUV betrokken bij het plan
• Bezit digitale distributieketen bepalend voor verandering machtspatronen en rollen B2B en B2C

Goed idee om gedegen marktonderzoek te doen, Nieuwsmarkt ging ze voor en kwam tot dezelfde conclusie. In het Adformatie artikel staan jammer genoeg niet de redenen waarom uitgevers zo huiverig zijn, maar dat laat zich makkelijk raden. Ondanks het feit dat de initiatiefnemers iets vertellen over hun achterliggende businessmodel, blijven de uitgevers het gevoel houden dat ‘een ander’ er met hun business vandoor gaat. Dat gevoel is vooral ingegeven door de wijze waarop Apple de rol van distributie aan het overnemen is van content, en dat nu dus al doet met de talloze iPhone en iPad content apps. Als daar nog een extra schakel tussenkomt, wordt dat kennelijk als zeer bedreigend ervaren.

De uitgevers zien in veel gevallen de extra meerwaarde niet voor zowel hun lezers, maar ook voor hun eigen inkomsten. Natuurlijk zal een deel van de lezers print verlaten om op maat content via een app te kopen. Maar dat feit is op den duur onomkeerbaar, het is echt niet aan de uitgevers die bestaande keten in stand te houden. Dat mislukt. Dat de uitgevers het nu nog kunnen tegenhouden, is een kwestie van de huidige krachtenbundeling in de keten tussen uitgevers, auteurs, adverteerders en afnemers. Maar dat gaat zeker veranderen. De vraag is niet zozeer wanneer – dat wordt door de technologie bepaald – maar vooral hoe. Sleutel is de consument, die bereid moet zijn via zeer eenvoudige methoden te betalen voor losse artikelen, of misschien via een zogenaamd ‘metered’ model. In professionele omgevingen zie je dit model wel al ontwikkelen, de ‘gewone’ consument moet de omslag van het ‘gratis’ gevoel op het web naar een betaalmodel op mobiel nog maken. Maar dat gaat zeker gebeuren.

Tot die tijd zullen alle initiatieven het vooral vol moeten houden en heel veel aan marketing en promotie moeten doen. Binnen Nieuwsmarkt ervaren we het niet anders.