Adformatie praat met Dick Molman over het tijdschrift

sanoma.pngIn Adformatie van vorige week stond een interessant interview met de Sanoma baas Dick Molman. Hier vat ik zijn meest opmerkelijke uitspraken samen. De schrijver van het stuk Léon Bouwman, zette de volgende titel neer: ‘Het tijdschrift is oud, niet dood’.

Molman is nu bijna vier jaar de baas in het Nederlandse domein van uitgever Sanoma en vindt dat zijn bedrijf beter toegankelijk is geworden, duidelijker in in- en extern beleid en flexibel creatief. Het bedrijf wordt gerund met drie bestuurslagen, waardoor de afstand tussen redactie en directie onder leiding van Molman met één laag is verminderd. De neiging dingen samen te doen is omgebogen van terughoudendheid naar harmonisch in gezamenlijkheid kijken naar het belang van groepen titels.

molman.jpegMolman lijkt in vele opzichten een no-nonsense man, hij zegt zelfs a-politiek te zijn, alhoewel hij het onderling ‘dwarsliggen’ niet tot op het bot wil uitbannen. Molman heeft een geheel eigen kijk op crossmedia. Hij gelooft niet zo in de synergie tussen media kanalen. Het bedrijf kent een baas voor print (Henk Scheenstra) en een baas voor on-line (Michiel Buitelaar). Molman is daarmee conservatief, maar laat anderzijds mensen wel excelleren in hun eigen vakgebied. Hij geeft daarbij aan dat print nog steeds 85% van de totale omzet is, met een daling van ca. 2% per jaar. Dus op termijn ziet hij ook wel dat die synergie tussen kanalen ook bij Sanoma moet. Op redactioneel niveau gebeurt dat ook wel, alleen zijn de aan de titels verbonden sites dus geen cash-cow, ondanks alles wat er omheen wordt georganiseerd.

tabletipad.pngMolman gelooft wel in de tablet en content in de vorm van ‘apps’, de consument heeft volgens hem straks meerdere manier om in ‘lean-bak-mode’ ‘nice-to-know’ content te kunnen consumeren. Molman ziet de tablet wel zitten, omdat druk- en distributiekosten zodanig veel lager worden dat ook de noodzaak van advertentie inkomsten in verhouding tot de totale omzet wezenlijk anders kan worden. Maar hij zegt er wel snel bij dat uitgevers wel geld moeten gaan vragen voor de content die ze/we met z’n allen gratis op het web zetten, dat heeft zo zijn beperkingen.

Molman vermijdt wel een beetje de vraag van Bouwman hoe zich die laatste opmerking verhoudt ten opzichte van de gratis nieuwsdienst nu.nl, onderdeel van Sanoma Digital (voorheen Ilse Media). In plaats van daar inhoudelijk op in te gaan, schuift hij snel naar het belang van de adverteerders in de on-line omgeving: ‘Ondanks het feit dat de prijzen onder druk staan, is de meetbaarheid veel beter dan bij de ‘waste’ media, zoals hij de traditionele kanalen dan ineens noemt….

Molman noemt het businessmodel voor print oud, maar niet dood. Ondanks diverse verschuivingen in verschillende titels, dus ook in het rendement, verwacht Molman geen verdere dalingen. Hij verwacht dat on-line in 2010 verder zal gaan groeien.

foto Dick Molman: Sanoma
foto iPad: Apple