Adformatie: Webcontent wordt getoetst aan de Mediawet

adformatie.jpegMet stomheid geslagen las ik het verhaal in Adformatie van deze week over de wetgeving rondom video content op websites. Letterlijk: ‘Websites die video aanbieden vallen mogelijk onder de Mediawet Aanbieders moeten zich voor 1 juli bij het Commissariaat aanmelden’.

De wet zegt per 1 juli te gaan bekijken welke websites onder de wet gaan vallen. Het is allemaal onduidelijk, maar dat het Den Haag om geld gaat, is wel duidelijk. De overheid probeert controle te krijgen over het web en met name op video content, omdat daarmee de concurrentie met televisie in het geding is, waarover de overheid ook al overmatig veel controle heeft.

ccm.pngTermen als non-lineair, traditionele broadcasting en on-demand maken de wet bepaald niet duidelijk, en velen zullen zich afvragen of zij zich nu schuldig zullen maken aan ‘die’ wet – die we niet begrijpen – of niet. Ook de eventuele inmenging van reclame is onduidelijk. Een embedded filmpje met embedded reclame lijkt grote gevolgen te hebben voor de aanbieder op een willekeurige website. En dan is er ook nog – om het allemaal nog complexer te maken – de vraag over de al dan niet aanwezige zoekfunctie op een website. Als er geen zoekfunctie zou zijn, dan zouden ineens alle filmpjes buiten de wetgeving vallen.

Kortom, een bak vol onduidelijkheid en onzekerheid. Zoals ik het artikel lees, hebben we te maken met volledige ambtelijke waanzin, mensen acher bureaus, die dingen bedenken, die ze zelf niet meemaken. Ja, ik werd kwaad, maar ja, we protesteren in dit land niet meer, want het heeft geen nut, we hebben geld genoeg om ook deze wet via belastingen weer gewoon ‘af’ te betalen.