Apple ePaper Store heeft geen toekomst

store.jpegEen on-line krantenwinkel volgens het iTunes en iBook Store model heeft geen toekomst. Muziek en boeken zijn incidentele producten, terwijl een krant een primaire dagelijkse behoefte is.

Uitgevers niet erg enthousiast over nieuwe ’tussenpersoon’

Muziek en boeken zijn ook minder gebonden aan profielen van de gebruikers. Er zijn immers geen advertenties rondom deze producten aanwezig. Krantenuitgevers en hun adverteerders zijn in steeds grotere mate afhankelijk van profielgegevens van hun klanten. Signatuur van de titel, lezersgroepen en adverteerders zijn – althans voorlopig nog – het domein van uitgevers en brandowners.

De behoefte aan een bijkomend digitaal distributiepunt van die content ligt dus niet erg voor de hand. Natuurlijk is het begrijpelijk dat Apple de content distributie binnen ‘news-apps’ in eigen handen wil krijgen. Zij verdienen immers geld aan elke aankoop binnen de AppStore. In een artikel van Bloomberg gaven verschillende uitgevers hun visie over de plannen van Apple. Ondanks het feit dat Apple nu al zegt met een aantal grote uitgevers te praten, is de algemene stemming niet positief.

De huidige iPad apps zijn in grote mate afhanklijk van het AppStore mechanisme van Apple en vormt daarmee een gesloten systeem. Uitgevers die nu in alle haast een App hebben ontwikkeld, zien in toenemende mate die afhankelijkheid als obstakel. De keten wordt complexer en mogelijk ook duurder in plaats van eenvoudiger en goedkoper.

In die zin kunnen andere aanbieders van tablets – lees de Android markt – proberen te voorkomen deze fouten te maken, door uitgevers juist een eigen open platform te bieden, waarin zij zelf met eigen te ontwikkelen on-line winkels de content kunnen aanbieden tot op artikel niveau. Ondanks de verdergaande individualisering van media behoeften van de consument is het voorlopig nog voor de hand liggend dat de consument zich nog (deels) wil binden aan de signatuur van de titel van en uitgever. In die zin is een ’tussenpersoon’ als Apple niet erg voor de hand liggend voor het product ‘krant’.