Gewend aan de iPad – hoe gaan we tegen de rest aankijken?

Ik merk het al in mijn dagelijkse contacten met uitgevers, brandowners/adverteerders en productiebedrijven. De iPad ligt vaak een tikkie provocerend op tafel, met zoiets van: ‘Kijk, ik heb er ook één, dus ik ben op de hoogte’. Hoe nu verder?

Merk loyaliteit en omvang appstore belangrijker dan techologie

galaxy.png

Apple heeft met de iPad een soort statement gemaakt en ook neergezet. Kritiek of geen kritiek op de monopolistische trekjes van Apple, het ding wordt beschouwd als het meeste sexy speeltje van dit moment.

Maar met de feestdagen op komst en een niet stil zittende hoeveelheid concurrenten, gaan we een interessante periode tegemoet. Het speelveld van smartphones is al behoorlijk versnipperd, ondanks het feit dat de contouren van het aantal besturingssystemen zich wat duidelijker begint af te tekenen. Toch zullen smartphones en ook tablets niet terecht komen in het soort monopolie structuren, zoals Microsoft dat heeft bereikt op de PC. Ook Apple is daarvan doordrongen en ondanks het succes van de iPad zal ook Jobs weten dat ook voor zijn bedrijf een dergelijke positie niet is weggelegd.

Samsung lanceerde eind vorige maand de Galaxy in de Verenigde Staten, volgens een handvol analisten de eerste echte concurrent van de iPad. Naar verwachting zal de Galaxy volgende maand in Nederland te koop zijn voor 750 euro. Bepaald geen koopje in vergelijking tot de prijsopbouw van de verschillende iPad varianten. Eerder bestond al de Galaxy S smartphone, die volgens Samsung een sterke connectie gaat krijgen met de tablet. Op de iPhone/iPad combinatie zie je ook al verschillende samenwerkende apps, die het willen hebben van het ‘duo’ al versterkt.

Samsung heeft natuurlijk goed gekeken naar de tekortkomingen (tot nu toe) van de iPad. Dus Flash (10.1) en de integratie van 2 camera’s zullen zeker als USP’s worden genoemd ten opzichte van de iPad. Of Android 2.2 als een USP kan worden beschouwd valt te betwisten. Natuurlijk ontbreekt multitasking nog op de iPad, maar iOS versie 4.2 staat voor november op het programma.

bellenipad.jpegBellen met een iPad zou ronduit belachelijke plaatjes opleveren in het straatbeeld, maar de kleinere Galaxy (7″) is wel uitgerust met een telefoonfunctie, naast natuurlijk GPS, WiFi, Bluetooth en 3G. Of de ‘ouderwetse’ belfunctie de trigger zal zijn om het apparaat voor die prijs te kopen, is echter zeer de vraag, daarvoor is de kleinere Galaxy S veel beter geschikt.Veel interessanter is de vraag in hoeverre de loyaliteit voor merken, apparaten en services zich zal gaan ontwikkelen met betrekking tot dit soort ontwikkelingen. Apple’s geslotenheid is nu nog niet irritant, de iPad doet het goed. De AppStore is een belangrijke USP waar maar weinigen zich aan kunnen spiegelen.

Anderzijds gaat Apple gewoon zijn eigen gang. De loyale aanhangers die nu de eerste generatie iPads kochten zullen probleemloos weer vele honderden euro’s neerleggen voor de volgende versie, die ook camera’s zal hebben, de helft lichter is, een twee keer betere batterij en een nog mooier scherm. Apple weet dat en zal zich dan ook richten op die groep loyale aanhangers. De ‘gewone’ rest die nu de eerste generatie iPad heeft gekocht en zich bekocht voelt in januari is niet de kern van de markt waar Apple zich op richt.

En dat mechanisme zou de concurrentie wel eens een stuk sterker kunnen maken. Het is dus een subtiel spel, waarbij technologie eigenlijk een ondergeschikte rol speelt, dat lukt allemaal wel.

2 reacties

  1. Ger Nijkamp op 22 oktober 2010 om 12:20

    Een versie van de iPad met frontcamera zit er aan te komen. In combinatie met FaceTime wordt ‘bellen’ met de iPad dus waarschijnlijk wel degelijk mogelijk, zonder dat ’t er raar uit gaat zien. Tenminste, zo lang je dat achter een bureau of thuis op de bank doet.



  2. Peter Luit op 22 oktober 2010 om 12:27

    @ger: klopt technisch bezien helemaal, maar de praktijk heeft ons inmiddels wel geleerd dat ‘videobellen’ eerder uitzondering is dan regel. Voer voor psychologen: ‘We hebben kennelijk toch moeite met lichaamstaal over de digitale snelweg’.