iPad lijkt aan grafische branche voorbij te gaan

Terwijl uitgevers hun printuitgaven massaal geschikt willen maken voor de iPad, kijkt de grafische branche vanaf een zijlijn toe. En dat is vreemd, beschikking hebbend over vrijwel dezelfde gereedschappen waarmee uitgevers hun iPad uitgaven maken.

Kansen genoeg voor interactieve ‘brug’ tussen print en web – er is meer dan alleen magazines

Natuurlijk zijn de eerste experimenten kostbaar en worden de ‘uitgaven’ op de iPad niet overal even positief ontvangen. De eerste Time Magazine kreeg van het publiek het magere cijfer 4. Een volgende versie moet daarin verbetering brengen. De visies op het iPad magazine lopen nogal uiteen. Daar waar de één gaat voor veel interactie, beweging en video, gaat de ander juist voor de printbeleving op een scherm. Er is niet één waarheid, die je zou kunnen uitspreken voor alle mogelijke vormen van de huidige massale hoeveelheden tijdschriften.

Veel hangt ook af van de prijs die de concument moet betalen voor één uitgave. Nu nog wordt per uitgave één app gemaakt, de toekomst ligt volgens mij in ee app, met een in-app purchase mogelijkheid. Elke week een magazine als app lijkt mij qua beheer onwenselijk. Wat mag een digitaal magazine kosten in relatie tot de printuitgave? Zit de consument te wachten op een volledig interactive versie? Hoe gaan adverteerders om met dit verschijnsel? In bovenstaand filmpje worden een paar leuke voorbeelden getoond.

De komst van CS5 biedt in basis al voldoende iPad publicatie mogelijkheden maar ook met bijvoorbeeld de add-ons van Woodwing zijn er voldoende kansen voor grafische ondernemingen ook in dit segment te stappen. Het leren omgaan met het maken van digitale uitgaven biedt juist kansen voor grafische ondernemingen. In het begin van het web deed de grafische branche nog een poging daar een stukje van de markt mee te willen bedienen, maar was onvoldoende in staat organisatie, workflow en kennis en kunde aan te passen.

Het tijdschriften segment is groot genoeg om als serviceprovider richting uitgevers op te treden en daar uiteindelijk veel kostbaar werk uit handen te nemen. Of is het daarvoor te laat? Uitgever hebben immers ook massaal vrijwel alles op het gebied van ontwerp en prepress naar zich toegetrokken.

Geef je eigen mening: ‘Heeft de grafische branche kansen services te verlenen voor de aanmaak van digitale magazines?’

6 reacties

  1. Marco op 14 juni 2010 om 08:48

    De iPad is nog niet te koop in NL. Dat zal vast inpact hebben. Sanoma is er overigens wel mee bezig zo begreep ik. Ik hoorde van een kennis dat de WoodWing plugin nog wel een beetje web 1.0 voelt. Volgens mij exporteert InDesign CS5 een verzameling xml / png plaatjes. (Niet zo geweldig voor teksten). Zodra de iPad er is al er wel meer geëxperimenteerd worden. Helaas moet alles via de iTunes Store (of niet?) Kun je zelf een magazine maken en via je site verspreiden?



  2. Peter Luit op 14 juni 2010 om 09:10

    @marco: dat de iPAd nog niet te koop is in ons land, hoeft niemand te weerhouden alvast te gaan experimenteren met de SDK, welke een iPAd simulatie aan boord heeft. Daarnaast kost het vrijwel geen moeite de iPad via een koerier binnen een paar dagen in ons land te hebben.

    Dat software voor het maken van content nog niet 100% is voor de iPad hoort erbij. Afwachtende houdingen aannemen is niet de juiste weg. Pro-actieve houding van de uitgevers laat zien dat ze het platform serieus nemen, ondanks technische beperkingen.

    Wat mij betreft is er geen ‘helaas’ ten aanzien van de AppStore. Natuurlijk is er wat gedoe over prijzen en zo, maar het mechanisme is vooral voor de eindgebruiker ‘gemak’ en dat is wat men wil. Het is wel mogelijk om ‘dingen’ te maken buiten de normale routes. Maar dat is een totaal ander circuit, wat nogal wat technische ingrepen vraagt. Voor een ‘gewone’ consument volgens mij geen optie.



  3. Marco op 14 juni 2010 om 09:46

    Ik heb een beetje ervaring met de App Store (interface en iconen van een App voor een klant) en het kost natuurlijk wel meer tijd en moeite dan een ebook aanbieden via je site of nieuwsbrief. Ook moet de doelgroep maar net een account hebben om iets te kunnen downloaden. Ik zou het MP3 model willen zien: dat is ook gewoon zonder Apple in te lezen in iTunes. We hebben het tenslotte over Magazines die in eigen huis geproduceerd moeten worden toch? Gaat Apple dat dan ook ‘goed- of afkeuren’?

    Maar mss kan je ook gewoon iets verspreiden als eBook? Het is me nog niet helemaal duidelijk.

    En de grote diversiteit aan (beveiligde) formaten doet de adoptie ook geen goed…



  4. Peter Luit op 14 juni 2010 om 09:50

    @marco: natuurlijk wordt ePub gewoon ondersteund en kan je files gewoon uploaden. Maar de huidige uitgevers bouwen de magazines als apps, dan moet je wel via de AppStore



  5. Marco op 14 juni 2010 om 12:59

    Hier nog een boel redenen en voorwaarden tot succes:
    http://www.mondaynote.com/2010/06/13/ipad-media-apps-can-do-better/



  6. Peter Villevoye op 21 juni 2010 om 01:48

    Wakkere uitgevers hebben allerlei plannen. Ze zijn niet alleen “wakker” omdat ze alert willen zijn, maar ook omdat de iPad (en wat nog meer komen gaat) hun slapeloze nachten bezorgt. Er wordt een volstrekt nieuw medium geboren, met heel eigen distributie-mogelijkheden, nog nauwelijks beproefde betaal-modellen en een totaal nieuwe invalshoek voor redacties. Het lijkt “het web op een plankje” of (met wat meer historie) de wedergeboorte van vermaledijde CD-rom titels, maar het gaat om iets totaal anders.
    Het is namelijk echt voor ’t eerst dat men de vele vormen van digitale informatie werkelijk prettig kan gaan consumeren. Gangbare computers (desktops en notebooks) bleken geen ideale kruiwagens voor een aandachtige of onderhoudende verspreiding van informatie. Laat staan dat men er -massaal- voor ging dokken.

    Erik Schut van Woodwing omschreef het heel treffend:
    “Als de uitgave lijkt op een website, wil men er niet voor betalen. Als het lijkt op een magazine, heeft men er geld voor over.” Er is dus hoop ! Er zijn alleen nog geen goede tools voor het maken ervan – een kwestie van tijd, en dat hoeft niet eens zo heel lang te duren. Partijen zoals Adobe maar misschien enkele verse nieuwkomers zullen zich heus wel op deze markt gaan storten. En dan hebben we ’t niet eens over klakkeloze conversie of ‘recycling’ van bestaande uitgaven. Hopelijk reikt de revolutie verder dan alleen het apparaat en het scherm. Redacties en uitgevers zullen zich over ’t hoofd moeten gaan krabben hoe ze hier mee om moeten gaan.

    Persoonlijk werd ik aangenaam verrast door de heldere visies van ene Mathias Döpfner (CEO Duits mediaconcern) over de iPad en Publishing; 15 minuten veelbelovende wijsheid: http://bit.ly/adzpuO