Bundelen uitgeefbronnen en filteren staan centraal in IDG’s TechFish

techfish.pngEen paar weken geleden sprak ik Jeroen Jonker Roelants in het kader van het door nieuwsmarkt in uitvoering zijnde onderzoek naar ambities en verdienmodellen op smartphones en tablet. Hij poneerde de stelling dat hij hoopte dat het allemaal wat spannender zou worden dan de voorbeelden van Karwei en de Bijenkorf. Deze week verscheen TechFish van het Amerikaanse uitgeefconcern IDG.

• Eerste Nederlandse IDG app vernieuwend in uitgeefconcept
• Volledig in lijn met onderzoek nieuwsmarkt
• content on-line ontsloten, dus compacte app

Er wordt volop geëxperimenteerd op het gebied van ‘content-apps’ op tabelets. De experimenten zijn vooral technisch van aard, in vrijwel alle gevallen is er – nog – geen sprake van baanbrekende businessmodellen. IDG koos echter voor een opmerkelijk distributiemodel: bundelen van content vanuit verschillende titels.

techfish_instellingen.pngBinnen het nieuwsmarkt concept is deze wijze van distribueren bij meerdere uitgevers voorgelegd. Er werd zeer verschillend op gereageerd. Bundelen van titels binnen één uitgeverij zou nog kunnen, maar voor vrijwel elke uitgever zou een app met content vanuit meerdere uitgevers ondenkbaar zijn, zelfs als de content op een bepaald onderwerp aanvullend zou kunnen zijn. Zo zei onlangs een directielid van het FD er niet aan te moeten denken dat zijn content gecombineerd zou worden aangeboden met content van het NRC.

Daarnaast is de komst van filters een belangrijke doorbraak. Uitgevers beweren dat mensen dergelijke filters of profielen niet gaan instellen. Nieuwsmarkt heeft onderzocht dat dat wel het geval is, zolang het maar heel eenvoudig is in te stellen. TechFish biedt die mogelijk op hoofdonderwerp niveau door middel van eenvoudige ‘schakelaartjes’ op één scherm in te stellen.

Al met al een verrassend product welke volledig in lijn ligt met de resultaten tot nu toe binnen het nieuwsmarkt onderzoek, ondanks het feit dat het nog niet duidelijk is welke achterliggende advertentie- en businessmodellen hun werk gaan doen. De gratis TechFish biedt advertenties, welke zijn ‘af te kopen’ met de ‘in-app-purchase’ voor €2,99.