Weekendoverpeinzing: Wat mag een app kosten?

Deze vraag is onderwerp van veel speculaties. Zeker in deze tijd waarin de ene app de andere opvolgt. Het aanbod is een wild-west avontuur, vergelijkbaar met het begin van het internet tijdperk.

• Uurtarief ‘mobiele app ontwikkelaar’ in Nederland schommelt tussen de 70 en 100 euro
• Uitgevers zeggen weinig over de ontwikkelkosten in relatie tot de opbrengsten
• In de nieuwsmarkt.nl enquête worden over het algemeen lage bedragen genoemd die men ‘over’ zou hebben voor een app

Er is natuurlijk iets geks aan de hand met apps voor mobiele apparaten. Gratis of 79 cent voor een app is de norm. Hoeveel keer moet zo een app gedownload worden, om niet alleen kostendekkend te zijn, maar ook nog wat te verdienen, nadat eerst éénderde van dat bedragje naar Apple gaat. Bij de gratis app moet een ander verdienmodel worden toegepast, voor die ontwikkelaars is kennelijk het boekje ‘Free‘ van Chris Anderson het uitgangspunt.

objectivec.jpegEr zijn onmetelijk grote hoeveelheden apps in alle beschikbare appstores, een mengvorm van zeer onnuttig tot zeer nuttig. Smartphones en tablets zijn nog steeds relatief nieuw met weliswaar een snel groeiend marktaandeel, maar nog lang niet zo groot dat 79 cent een logische prijs zou zijn. Dat zou resulteren in apps die niet meer dan een paar honderd euro zou mogen kosten. Voorbeeldje: als een app 790 euro zou kosten bij een verkoopprijs van 79 cent, dan moet je het nog maar voor elkaar zien te krijgen om 1300 keer gedownload te worden, om na afdracht aan Apple, kostendekkend te hebben gewerkt. Zijn de kosten 7.900 euro, dan zijn al 13.000 downloads nodig. En dus bij 79.000 euro moet de app er maar liefst 130.000 keer uitgaan.

Natuurlijk zijn die aantallen makkelijk te halveren bij een dubbele prijs, maar de norm is gratis, 79 cent wordt al flink over nagedacht, maar apps van een paar tientjes kom je dus bijna niet tegen. Een ontwikkeltraject van 79.000 euro zij bij een app van 20 euro toch nog moeten resulteren in bijna 5.700 downloads. Waar verkoop je dat?

jq.pngDe vindbaarheid in de appstore is een zwakke schakel in het verkoopproces. De meeste consumenten weten niet beter, omdat ze door de hardware leveranciers min of meer gedwongen in de appstore terecht komen voor hun aankopen. De appstores zijn vooral gericht op de verdiensten van de eigenaar van de appstore. Een verwijzingsknop op eigen sites om de app te vermarkten werkt slechts gedeeltelijk. Zelf veel geld in de marketing van de app te stoppen, legt de lat van de verkopen nog hoger.

Maar ja, gratis of 79 cent is nu eenmaal de norm…..

Dus wat mag een app kosten? Het is daarbij van belang over welke type native app (webapps komen zo) we het hebben. Er is nauwelijks overzicht in de verschillende typeringen applicaties voor mobiel. Ook zijn er nauwelijks spreadsheets of te gebruiken formules om één en ander zelf uit te kunnen rekenen.

Ik kwam een artkel tegen van Nazmul Idris van ‘ScreamingToaster’. Hij heeft in ieder geval een poging gedaan om in zijn whitepaper één en ander te verduidelijken.

appkosten.png

Om een app voor meerdere platformen beschikbaar te maken moet volgens hem tussen de 20-50% worden bijgeteld, afhankelijk van de verdeling tussen de kosten voor functioneel ontwerp, technisch ontwerp en de werkelijke bouw.

Web-apps

html5boek.gifDe analyse van Nazmul Idris ten aanzien van web-apps kan ik echt niet delen. naar zijn mening kunnen web-apps ‘bijna’ niets. Naar zijn zeggen zouden lokatie (GPS) gebaseerde functies niet kunnen werken, in-app payments niet mogelijk zijn, advertenties ontbreken, push notifications niet kunnen, ‘koele’ user interface aspecten ontbreken en snelle/effectieve dataverwerking vanuit CMS’en te lang duren.
HTML5, CSS en Javascript maken inmiddels heel wat meer mogelijk, vooral vanuit de verschillende toolkits, zoals Webkit, JQTouch en Sencha. De hoeveelheid kennis die hiervoor nodig is, mag echter niet onderschat worden, het is geen objective C, maar de optelsom van HTML5, Javascript en CSS is geen klusje voor tussendoor.

De gemiddelde kosten voor web-apps worden extreem laag geschat op bedragen tussen 1000 en 5000 dollar. Bij een uurprijs van 70 euro zou het ‘ombouwen’ van een website naar een smartphone of tablet formaat tussen de 14 en 70 uur duren. In het artikel van Nazmul Idris werd niet duidelijk gemaakt of deze kosten zijn gebaseerd op het gebruik van web-app ontwikkelgereedschappen, of slechts het aanpassen van bestaande ‘ontwerpregels’ binnen de bestaande website opbouw.

Misverstanden

Inmiddels is 5000 dollar/euro voor het maken van een gemiddelde website al een flink bedrag, ook hier wordt de fout gemaakt ‘opensource is gratis, dus de kosten zijn laag’. Binnen het mobiele segment zijn er ook de nodige misverstanden:

– er zijn grote groepen mensen die denken dat ‘het’ kan tussen de 5-10k dollar/euro, omdat zij zeggen dat ‘het’ een ‘simpele’ app betreft.
– groepen consultants maken klanten wijs dat een web ‘look alike’ app tussen 10-20k zou moeten kosten.
– sommige aanbieders bieden apps aan voor meer dan 200k, positioneren zich heel exclusief en hopen daarmee slechts een ‘paar’ klanten per jaar te scoren om de kosten laag te houden.

Wat zijn uw ervaringen met de kosten voor het (laten) ontwikkelen van native apps of web-apps? Wat zijn daarbij de doorloop- en productietijden? Welke uurtarieven bent u tegengekomen. Deel hier uw ervaringen!