Wat gaan Heidelberg en Ricoh nu echt samen doen?

RicohEind januari maakte Heidelberg eindelijk bekend dat zij Ricoh hebben gekozen als strategische partner voor ‘digital printing’ oplossingen. Met vriendelijkheden over en weer prezen de beide bazen elkaar en spraken vooral hun hoopvolle verwachtingen uit over de toekomst van druk en print.

• Voortdurende stoelendans tussen printer- en drukpers fabrikanten
• Xerox, Minolta, HP-Indigo en Xeikon voorlopig ‘alleen’ verder
• Markt geeft alle spelers voldoende ruimte om ‘print’ te laten groeien

HeidelbergIn 2004 nam de Duitse persenfabrikant afscheid van de NexPress, een digitaal printwonder in een joint venture met Kodak, welke zijn weg niet kon vinden in de showroom van de naar inkt ruikende drukpersen.
De voorzichtigheid van de traditionele persen bouwers is nog wel een beetje te begrijpen. Immers het volume aan printwerk in de grafische branche is slechts een klein deel ten opzichte van het totale printvolume in andere omgeving. Daar is de groei enorm en vinden ook toepassingen als ‘gepersonaliseerd’ sneller hun weg, doordat geen enkele grafische ‘belemmering’ in de weg stond.

ManrolandOceDe opkomst van inkjet deed de meningen toch weer enigszins veranderen. Zo is Manroland een samenwerking met Océ aangegaan. Heidelberg ziet niet zo heel veel in de inkjet revolutie en zocht dus een partner die zich in hoofdzaak richtte op het toner gebaseerde segment. De samenwerking met Ricoh is echter voorlopig nog beperkt, het gaat met name om de Pro C901 Graphic Arts Edition. Het apparaat blijkt succesvol te zijn, binnen een paar maanden werden er al 13 verkocht op Nederlandse bodem bij met name grafische bedrijven.

CanonHet kan vreemd lopen, waardoor op bepaalde vlakken nog geen duidelijkheid is voor de Nederlandse markt. In 2008 sloot Heidelberg dochter Tetterode nog een samenwerkingsovereenkomst met Canon voor de imagePRESS-lijn. Saillant details is ook de aanwezigheid van de Kodak NexPress in het verkoopaanbod van Ricoh, maar dat zal in ons land nauwelijks van invloed zijn op de overeenkomst. De NexPress wordt overigens ook verkocht door Océ (onderdeel van de Canon group). En Tetterode blijft nog ‘gewoon’ Canon ‘doen’. Wie snapt het nog?

Een eerste gezamenlijk optreden van Heidelberg en Ricoh staat binnenkort op de agenda: tijdens de vakbeurs digi:media (van 7 tot en met 9 april in Düsseldorf) vormen de SM52 Anicolor van Heidelberg en de Ricoh Pro C901 onderdeel van een hybride Prinect workflow.

1 reactie

  1. Peter Luit op 2 maart 2011 om 12:20

    Persenfabrikant KBA heeft een digitale divisie opgericht. Die gaat zich volledig richten op inkjettechniek.De Duitse persenbouwer heeft daartoe een overeenkomst gesloten met RR Donnelley. De door de Amerikaanse drukker ontwikkelde inkjettechniek wordt ingezet voor het nieuwe KBA-platform voor ‘veelzijdige digitale druktoepassingen’.
    De overeenkomst behelst de verderontwikkeling, fabricage en verkoop van toekomstige digitale oplossingen op basis van de door RR Donnelley ontwikkelde Apollo- en andere inkjetoplossingen. De marktsegmenten waarop KBA zich met de nieuwe machinelijn gaat richten zijn met name handelsdrukwerk, verpakkingen, boeken, veiligheids- en krantendruk. Op drupa 2012 moet de eerste inkjetprinter van KBA worden gepresenteerd.

    Bron: KBA via Graficus.nl