De ‘Joost’-app: het vervolg (2)

Het heeft even geduurd, maar er is een app die grotendeels voldoet aan de wensen om als leerhulpmiddel via een iPad ondersteuning te geven aan kinderen/mensen met een communicatieprobleem, vooral op het gebied van praten. De brainstormsessie die we bij Veronica Concept Design enige weken geleden hebben gehouden, werd afgesloten met de conclusie dat we als groep eerst maar eens op zoek moesten naar mogelijk al bestaande oplossingen.

Eigenlijk kenden we de app al, zoals vermeld in ons vorig verslag: Sizzit. We hadden toen vooral de indruk dat het hier een niet complete demo-app betrof, maar via Ton Bus werd op een bijeenkomst van VG2.0 duidelijk dat achter de app een volledig content management systeem zit, welke via een computer direct eigen data op de iPad kan plaatsen, zodat elke Sizzit app volledig gepersonaliseerd kan worden ingericht.

Gisteren sprak ik met de initiatiefnemer Joost van den Broek (ja, voornaam is toeval). Hij heeft uitgebreide ervaring met hulpmiddelen op spraak- en communicatiegebied in ons land en nam het initiatief om met de iPad versie ook de kosten van dit soort voorzieningen aanzienlijk omlaag te brengen. Professionele systemen kosten volgens hem tussen de 5000 en 8000 euro, Sizzit rondom de 2500 euro. De app is gratis te downloaden, de kosten zitten vooral in het abonnement op het content management systeem.

De reacties zijn uiteenlopend. Ziektekosten verzekeraars, die overigens verplicht zijn in het basispakket, dergelijke hulpmiddelen te vergoeden, reageren lacherig op de iPad en doen het af als hebbedingetje, welke iedereen wel via een verzekeraar zou willen hebben. Uitzonderingen daargelaten. Ook binnen het segment onderwijs blijken middelen het probleem te zijn, maar ook de bekendheid van nieuwe ondersteunende middelen ten opzichte van beproefde maar in sommige gevallen ook uitgewerkte methoden als logopedie, pictogrammen en gebarentaal.

Het prettige gesprek eindigde met een voorlopig nog open afspraak om te bezien in hoeverre we de nu gevormde brainstormgroep in stand zullen houden, mogelijk aangevuld met Joost, die graag wil samenwerken om niet alleen zijn app te positioneren, maar vooral ook om aandacht te vragen voor het gebrek aan kennis binnen verschillende sectoren om dit soort moderne communicatie hulpmiddelen beter te positioneren.

3 reacties

  1. Peter Luit op 30 april 2011 om 09:35

    Update: http://www.gadgetsdna.com/10-revolutionary-ipad-apps-to-help-autistic-children/5522/

    http://www.microsoft.com/netherlands/toegankelijk/over-toegankelijkheid/feiten-en-cijfers.aspx

    De eerste link laat een aantal apps zien, die volgens de maker van het artikel vooral geschikt binnen autistische omgevingen. De tweede link laat wat cijfers zien over de mogelijke marktgroottes in ons land voor verschillende handicap segmenten.



  2. Erik Visser op 30 april 2011 om 10:43

    Zo geweldigom te lezen dat technologie steeds meer de brug kan zijn tussen verschillende manieren van comunicatie en interactie. Super dat je je er voor inzet.
    Niet zo lang geleden een video gezien hoe de iPad kinderen helpt. Amerikaans geloof ik. Zeer hoopgevend



  3. Danielle Golsteijn op 9 mei 2011 om 10:17

    Nog even een reactie m.b.t. Sizzit. Ik heb het voor een client geadviseerd en vergoed gekregen via de zorgverzekeraar. Gaat om een volwassen man met afasie. Technische problemen zijn echter nog steeds niet opgelost waardoor het als functioneel communicatiehulpmiddel nog steeds niet gebruikt kan worden. Dat na een half jaar. Het bedrijf van Joost van de Broek, Intaal, is onlangs failliet gegaan. Innovatieve technologieen blijken nog niet genoeg op te brengen in deze sector om met de onderneming het hoofd boven water te houden. Dat baart me wel zorgen. Ben benieuwd of de ontwikkelaars er desondanks in slagen het verder te ontwikkelen en het nog gaat leiden tot een goede implementatie. Mijn client is echter zodanig gefrustreerd dat hij er niets meer van wil weten. Ik ben nog wel overtuigd van het concept en denk dat het een goed hulpmiddel is om de communicatie te ondersteunen, maar technisch hapert het dus wel nog.