Is Woodwing (al) in de positie om een standaard neer te zetten?

Het is een feit dat Woodwing uit Zaamdam een ongekend belangrijke positie inneemt in publicatieprocessen bij vooral de wat grotere uitgevers. De iPad oplossing die het bedrijf ontwikkelde, heeft zondermeer een versnelling gebracht in de ontwikkeling van het consumeren van vooral tijdschriften content op de iPad.

• Lees (misschien wel eerst) de visie van CEO Hans Janssen bij Mediafacts
• Of gaan we allemaal onze eigen weg bij het maken van apps voor boeken en tijdschriften?

In hun persbericht schrijven ze de meest gebruikte tablet-publishing oplossing ter wereld te zijn. Dat is kennelijk de argumentatie achter het feit dat ze een door hun ontwikkelde standaard gratis ter beschikking willen stellen. De standaard OFIP – Open Format for Interactive Publishing zou gebruikte kunnen worden op alle mogelijke tablet omgevingen, maar ook binnen HTML5 browser webapps.

Woodwing ziet OFIP als standaard gepositioneerd tussen enerzijds PDF voor print producten en anderzijds HTML voor webcontent. CEO Hans Janssen ziet het als zijn taak om een standaard neer te zetten voor tablet publishing. Naar zijn zeggen zullen uitgevers profiteren van zo een standaard, geheel onafhankelijk van het type tablet.

We zijn net een jaartje bezig met flink wat experimenten op het gebied van de iPad. Verreweg de meeste tijdschriften uitgevers kiezen voor een workflow die makkelijk te embedden is in de printworkflow. Het is opvallend dat apps voor smartphones veelal worden gemaakt vanuit de webgedachte (deadlineloos) en dat apps voor de iPad worden gemaakt vanuit de printgedachte. Die tweede keuze betekent tot nu toe een deadline gedreven workflow. De huidige InDesign gedreven workflow biedt de mogelijkheid vroeg of laat de workflow te ontkoppelen voor print of tablet producties. Een vroege ontkoppeling betekent vrijwel een gehele parallelle workflow – en dus kosten – voor de opmaak voor de tablet versie (vaak in twee uitvoeringen), die dan verrijkt kan worden met alle mogelijke interactieve componenten. Een late ontkoppeling resulteert in een ‘bijna print’ product, relatief lage kosten, maar weinig extra toegevoegde waarde voor de lezende consument.

We weten nog niet goed genoeg of de consument tijdschriften op tablets gaat en/of blijft waarderen op de wijze waarop nu met printdeadlines wordt omgegaan. De deadline gedachte uit print is niet noodzakelijk voor tablets. Sceptici zeggen dat als je de printdeadline loslaat, je in feit gewoon weer een website hebt, waarbij je geen geld kunt vragen voor de content. Ik stel de vraag of tablet producten wel zo tot de verbeelding spreken, wanneer deze apps mij niet voortdurend verrassen. Mijn iPad is gevuld met tientallen tijdschriften apps, maar slechts weinigen verrassen mij. Ik moet zelf het initiatief nemen om erachter te komen of er content is die mij interesseert. Een blad liggend op tafel trekt op dit moment – nog – sneller mijn aandacht….. Een tablet zou – met een betere batterij levensduur – straks voortdurende een soort homepage moeten weergeven, die mij in het voorbijlopen attendeert op dingen die ik graag zou willen lezen. Of gaan we content op een tablet net zo consumeren als content op een TV? Dus maar wat heen en weer browsen tussen de ‘zenders/bladen’ die we als abonnement hebben genomen op onze tablets? Zou dat dan ook het einde kunnen betekenen voor print in het tijdschriften segment? We weten het nog niet.

Chaos is de beste voedingsbodem voor innovatie. Persoonlijk denk ik dat Woodwing met deze standaard nog iets te vroeg is. Vanuit de gedachte van de onderneming zelf is het wel begrijpelijk. Ik ben benieuwd wie de standaard nog meer gaan omarmen vanuit vooral de technologie aanbodzijde. Ik heb nog geen reactie gezien van Adobe. De relatie tussen beide ondernemingen is altijd vriendelijk geweest, maar of Adobe naast zichzelf een andere partij waardeert voor het neerzetten van standaarden, is voor mij nog wel een vraag.