Nu.nl winnaar op alle platformen

Het in juni verschenen rapport van Gfk ‘Trends in Digitaal Lezen’ laat er geen twijfel over bestaan: Nu.nl is winnaar op laptop, smartphone en tablet. Alleen op de laptop scoren de nummer twee en drie – NOS en Telegraaf – nog cijfers op relatief kleine afstand. Op de smartphone en op de tablet laten de nummers 2 en 3 – Telegraaf en Uitzending gemist – zich in veel minder mate zien.

• GfK laat actuele situatie zien in ons land

Het gehele rapport is voor 450 euro te koop, maar de conclusies zijn voor menig marketeer, ontwikkelaar, adviseur of analist voorlopig voldoende:

• 6% van de Nederlanders bezit een tablet (vorig jaar niet meer dan 1%)
• 38% van de Nederlanders bezit een smartphone (vorig jaar nog slechts 23%) en 14% schaft een tablet aan op korte termijn
• Op een tablet staan gemiddeld 25 apps
• Op een smartphone staan gemiddeld 15 apps
• 50% van de smartophone bezitters hebben één of meerdere media (uitgevers) apps, bij tablet bezitters is dat 70%
• Nu.nl, Telegraaf en Veronica zijn de meest succesvolle apps
• 50% van de media app gebruikers lezen geen papieren versies

Winnaar nu.nl van Sanoma zegt een ruim miljoen downloads te hebben gescoord op de iPhone en ruim 320.000 op de iPad. Alle mogelijke Android varianten scoren samen meer dan 500.000 stuks. Anders besturingssystemen spelen (niet meer of nog) nauwelijks een rol.