Boekbespreking: Handboek Nieuwe Media

In het voorwoord stond de aanleiding voor het maken van dit rijk geïllustreerde boek: de enorme hoeveelheid toepassingen, diensten, opties, instellingen en mogelijkheden van nieuwe media. Wat begon op een velletje A4 in een – waarschijnlijk – Amsterdams café, eindigde als een echt papieren boek bij een echte uitgever. De auteurs Tom Bakker en Piet Bakker (familie?) moeten de humor ervan wel ingezien hebben.

• Tom Bakker verbonden als onderzoeker en docent aan de Universiteit aan de Amsterdam
• Piet Bakker is lector crossmedia aan de Hogeschool Utrecht en hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam

In een kleine 250 pagina’s komen in een 12 tal hoofdstukken een groot aantal onderwerpen aan de orde vanaf browsers via tablets, alles over audiovisuele media, fotografie, maar ook tablets, RSS feeds en communities. Niet gek dat het boek begint met het hoofdstuk ‘Twitter’, 4 jaar geleden nog betrekkelijk nieuw, maar inmiddels uitgegroeid tot een stukje standaard gereedschap in alle lagen van de bevolking.

Het boek heeft een speciale positionering gekozen. Het is bepaald geen marketingboek geworden, waarin ‘reclame’ wordt gemaakt voor social media. Ook is het niet een boek voor techneuten, waarin een uitleg wordt gegeven van PHP en/of MySQL. Het boek is bedoeld voor media professionals, die de samenhang van gereedschappen in perspectief van de toepassing willen en kunnen zien. Die samenhang van instellingen en uitbreidingen is één van de belangrijkste onderlinge versterkende mogelijkheden van media toepassingen en kanalen.

De auteurs realiseren zich goed dat het papieren boek slechts een momentopname is van de huidige stand van zaken, waarmee het boek als het ware ook afrekent met het vermeende ‘goeroe’ gedrag van specialisten die teveel de waarheid van nu als een in steen gebeitelde toekomstvisie optekenen.

Uiteraard kent het boek een aanvullende website, waar niet alleen het boek besteld kan worden (nog net geen 30 euro), maar ook verder kan worden ingegaan op de 12 afzonderlijke hoofdstukken. Ook is daar informatie te vinden over trainingen en lezingen op basis van de inhoud van het boek. De beide ‘Bakkers’ hebben gekozen voor een crossmediale aanpak. Wat begin in een café op een A4’tje is inmiddels al uitgegroeid tot een platform.