Persoonlijke visie op 2012

U heeft het vast gemerkt, het was fors rustiger op luit.nl het afgelopen jaar. Had ik het dan rustiger? Bepaald niet, 2012 was het jaar van keuzes. In een lastige tijd creatief zijn, je gedachten ordenen en er dan ook naar handelen. Een overzicht, want dat bent u wel van mij gewend.

Als ik nu terugkijk op wat meer jaren dan alleen 2012, dan moet ik constateren dat 2010 en 2011 voor mij geen goede jaren waren. In meerdere opzichten moest ik me voorbereiden op ingrijpende veranderingen die ik aanvankelijk lang niet allemaal meteen als positieve invloeden zag. Ik wist in 2009 al dat ik de grafische branche voorgoed vaarwel zou zeggen. Met al mijn kennis, mijn unieke positie als adviseur en mijn netwerk, vermoedde ik in die tijd al dat het allemaal ‘zo’ niet door zou gaan.

2013Wat dan? Een nieuwe markt, een nieuw vak, nieuwe relaties, nieuwe leveranciers, nieuwe kennis en vooral nieuwe gewoontes vragen om veel energie. Met vooral nieuwe netwerken brak een tijd aan waarin je niet automatisch tot de ’trusted circle’ behoort wanneer je nieuwe mensen ontmoet. Dat kost tijd. Achteraf was ik nogal rechtlijnig met mijn keuze de grafische branche achter mij te laten, maar ik had geen keuze. Het roer moest om. Ik heb er twee jaar over gedaan om me te realiseren dat het achteraf goed was. Echter met pijnlijke lessen. Een verstoord netwerk, een verstoorde portemonnee – mede dank aan het economische krachtenspel – een verstoorde dagindeling en een enorme verstoring van mijn unieke toegevoegde waarde als adviseur buiten het (grafi)media landschap.

En toch is juist die basis de garantie voor hetgeen in 2012 het beeld positief heeft omgebogen. De kennis en kunde die ik vanuit de grafische markt als basis heb meegenomen, heeft me nu gebracht tot de adviseur die geen kennis meer verkoopt, maar die gebruikt om andere diensten te verkopen. Want geloof me, de tijd waarin makkelijk een dagje advies verkocht kon worden voor 1000 euro is voorgoed voorbij. Nee, die kennis is dus niet zinloos, je moet het alleen anders verkopen.

Dat verkopen was voor mij een groots probleem. Dat kon ik niet beste lezer. Vanaf 1993 tot en met 2009 hoefde dat ook niet, alles ging ‘vanzelf’. Natuurlijk is dat niet waar, dat ‘vanzelf’ stond wel voor veel kennis en kunde, waardoor ik werd gekozen door mijn ’trusted circle’. Ik had gewoon een enorm netwerk, waarin iedereen mij vertrouwde en het werk gunde. Dat verandert zodra je de keuze maakt – gedwongen of niet – voor een andere markt, weliswaar binnen het media segment leunend tegen hetgeen ik gewend was, maar tegelijkertijd toch zo ontzettend anders.

In 2011 ben ik fors onderhanden genomen door sales coach Angéla Tromer die me op de millimeter mijn ‘eigen sterkte-zwakte analyse’ liet maken, waarmee ik in 2012 mijn richting hervond. Ik leerde anders tegen de markt aan te kijken. Beter gezegd, ik leerde naar de markt te kijken, want dat deed ik helemaal niet. Het hoefde immers niet.

In 2013 zal ik dat dan ook gaan vertalen ik concrete stappen. Mensen willen dat, houden niet van zoekplaatjes en willen dat je ‘past’ in hetgeen zij zelf met jou willen. Lastig is dat zeker, want ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik als zelfstandig ondernemer zowel breed als diepgaand de mediawereld ken en dus veel kan voor vrijwel elke potentiële klant die op mijn pad komt. Maar of zij dat wel van mij willen, dat is hetgeen waar het in 2013 over zal gaan. De merken LUIT.nl en NIEUWSMARKT.nl zijn kennelijk verwarrend. In 2013 zal ik dan ook iets gaan doen met die identiteiten en er misschien wel (in stapjes) afscheid van nemen. Inmiddels durf ik dat dus. Het is natuurlijk een hele stap. Ik neem immers na 20 jaar afscheid van mijn eigen identiteit op het web, althans zakelijk gezien. Hoe dat allemaal gaat worden, zult u in het komende jaar gaan meemaken. ‘Work in Progress’, daar zit ik momenteel midden in, vandaar dat het afgelopen jaar wat minder gevuld was met de zo frequente stukjes op deze website. Of dat terugkomt? Zeker, met minstens net zoveel energie, maar dan onder andere omstandigheden. Prettige feestdagen en een gelukkig 2013!

3 reacties

  1. renespijker op 16 december 2012 om 18:17

    Ik ben benieuwd naar je stappen! Een fijn, gezond en succesvol 2013 toegewenst!



  2. Henk Gianotten op 14 januari 2013 om 23:26

    Peter, geweldig dat je zo ‘open’ communiceert op een ‘open’ communicatiemiddel. Ik hoorde je in ‘Radio Kootwijk’ waar veel grafisch-ervaren rotten toehoorders waren. Het is je ‘instelling’ waardoor ik geloof dat je het in 2013 beslist zult redden. Succes!



    • Peter Luit op 15 januari 2013 om 07:21

      @Henk, ik stel je mening altijd zeer op prijs! Dank daarvoor. Ja, ‘Radio Kootwijk’ was zo een voorbeeld van een ‘open’ verhaal, welke ik echter steeds vaker tegenkom bij de zovele andere ondernemers die ook op zoek zijn naar nieuwe wegen om gewoon hun dagelijkse brood te verdienen. het verstoppertje spelen is volgens mij echt voorbij. Het product ‘consultancy’ is echt niet meer makkelijk te verkopen voor 1000 euro per dag. Dat is voorbij, getuige de stappen van Capgemini, hoe onhandig dan ook gebracht door de CEO. Een discussie op Twitter resulteerde in de discussie over tarieven van de grote ICT aanbieders en de daaraan gekoppelde beloningen. We zijn er dus nog niet en voorbeelden als Capgemini zullen zeker volgen, ook in andere sectoren van de advieswereld. Ik ga dus mijn kennis en kunde inzetten als onderdeel van het werkelijk ontwikkelen en bouwen van crossmediale oplossingen. Ik versleutel dus als het ware het tarief in een product. Daar wil de klant nog wel voor betalen.