DRUPA 2012: omvang slechts iets kleiner dan 2008 editie

Vier jaar geleden deed ik kort verslag over wat ik DRUPA 1.0 noemde, in de hoop in 2012 DRUPA 2.0 mee te maken. Ik blader wat in mijn agenda en zie dat ik hier en daar nog een volle dag beschikbaar heb voor een retourtje Düsseldorf. Hoe ga ik dat invullen?

• Dagje DRUPA zit er wel in……
• Branche nu pas last van afname papierconsumptie, krimp zal langzaam maar zeker doorzetten
• Grafische sector heeft het juist goed gedaan met uitgekiende proces- en workflow automatisering, ondanks verlies aan bedrijven en arbeidsplaatsen

De organisatie achter DRUPA vulde de slogan al geruime tijd geleden in: ‘De marketing innovatie: MultiChannel’. DRUPA – voor de lezer die het niet weet – gaat over Druk en Papier, alhoewel het onderschrift bij het bekende logo al jaren ‘Print Media Messe’ hanteert. Of dat printmedia is of print&media, is mij niet bekend. Wat ik wel weet is dat de on-line wereld relatief weinig weet van de printwereld en het wegwuift als niet meer relevant 1.0 gedoe.

Print krimpt, in absolute zin misschien nog geen eens zo hard, maar in relatieve zin ten opzichte van digitaal des te meer. Het ijzer op deze 4 jaarlijkse vakbeurs weegt inmiddels ook heel wat minder dan voorheen. Op het verlanglijstje van de gemiddelde bezoeker staat ‘printen’ en voor de niet ingewijden is dat misschien hetzelfde als drukken, maar insiders weten wel beter.

Inkjet en toner bevechten elkaar en samen trekken zij ten strijde richting offset. Aan de voorkant doet de term web-to-print het nog net zo goed als in 2008. Natuurlijk zijn alle apps nu voorzien van social media campagnes om prospects via die kanalen binnen te halen, natuurlijk heeft elke web-to-print oplossing nu een web-app of native app om de workflows onafhankelijk van plaatst en tijd te kunnen volgen en/of te kunnen besturen.

Wat nu dan? Toch weer negentien hallen vol met 1800 stands die samen goed zijn voor 165.487 vierkante meter grondoppervlak. Slechts een fractie kleiner dan in 2008. Voor 40 euro mag je een hele dag van 10 uur ’s morgens tot 6 uur ’s avonds vooral kijken naar prachtige spullen en demonstraties van workflows in prepress, press en afterpress. In een gerenomeerd vakblad stond de zin: ‘De digitalisering van drukwerk zet door‘. Ik vroeg me af of het artikel een herdruk was van de DRUPA uit 2004, maar nee, het was een artikel over de komende beurs in mei.

DRUPA 2.0? Nee, dat gaat niet ontstaan, zoals ik het me zou hebben voorgesteld: een volledige integratie met Cebit, alhoewel veel van deelnemers (dus standhouders en bezoekers) elkaars events bezoeken. Erg? Nee, in tegendeel. De DRUPA 1.0 formule doet het kennelijk nog steeds onverminderd goed. Ondanks de krimp in print – en nee beste on-line mensen: dat gaat nog niet zo hard als jullie denken – worden ca. 350.000 bezoekers uit de gehele wereld verwacht.

Toch is de angst voor krimp in het medium papier wel terecht. Ondanks het feit dat de grafische branche in de afgelopen decennia haar procesautomatisering behoorlijk heeft geoptimaliseerd en daarmee het aantal bedrijven en haar werknemers fors heeft zien dalen. Pas in de afgelopen 5 jaar ziet de branche zich ook geconfronteerd met de afname van papierconsumptie, verdeeld over diverse sectoren. Boeken krijgen na commercieel drukwerk, kranten en tijdschriften nu pas te maken met krimp onder invloed van e-readers en tablets. Daarentegen groeien verpakkingen tegen de trend in.