Vandaag volop speculaties over mogelijke noviteit van Apple

Het beursaandeel Apple steeg vandaag 1%, niet spectaculair genoeg om een eventuele tegenvaller op te vangen, in het geval Apple vandaag toch niet het spektakel brengt waar iedereen op hoopt. Het bedrijf is daarin in een frequentie van steeds vier jaar goed in geslaagd. Gebeurt dat in 2014 weer?

apple-sep-2014• Een slimme bril of een slim horloge zijn eigenlijk al geen noviteiten meer

Natuurlijk is het wel zo dat wanneer Apple met zoiets verschijnt, de rest meteen in de schaduw staat. Immers tablets bestonden al eerder dan de iPad, maar juist de iPad zorgde voor de doorbraak. Toch twijfel ik sterk of Apple CEO Tim Cook vanavond 7 uur lokale tijd met een bril of een horloge het toneel op komt lopen.

Maar wat dan? Een iPhone 6 met grotere schermen of een ‘bijna A4’ iPad zijn evoluties van bestaande zaken. Natuurlijk leuk als een iPhone 6 contactloos kan betalen of een paar ‘health’ applicaties heeft. In de afgelopen maanden waren er speculaties genoeg.

koersHet is door de toenemende concurrentie moeilijk om echt elke 4 jaar met extreme noviteiten op de markt te komen, die of een nieuwe markt ontwikkelen of een bestaande markt overhoop halen. Dat is met de iPod, iPhone en iPad zeker gelukt. Maar een bril of een horloge zal geen van beiden doen, is althans mijn inschatting.

Weet u, ik erger mij aan alle afstandsbedieningen thuis, voor elk apparaat is er eentje, met doorgaans tussen de 40 en 60 knoppen. Ja, ik denk dus aan meer dan het zwarte kastje AppleTV, waarmee je wat ‘heen-en-weer’ kunt rommelen tussen internet en je bestaande televisie thuis. Nou weet ik ook wel dat internet en in het bijzonder het web een individueel consumptiegedrag van content vertegenwoordigt en de TV maar een gezinsapparaat is. Toch denk ik dat Apple in dat samenspel wel een revolutie zou kunnen ontketenen. Wat te denken van je eigen ‘iCloudTV’? Geen HD recorder nodig, geen specifieke abonnementen bij je kabelaanbieder met ‘uitzending gemist’ koopknopjes en meer van dat soort zaken.

Maar ja, je zult misschien vinden dat ik droom en dat zoiets niet zal gebeuren. Zou kunnen, dan ben ik uit gefantaseerd. Maar ja, ik werk ook niet bij Apple. Qua marketing zijn ze er in ieder geval in geslaagd alles net zo geheimzinnig te houden als in de periode van Steve Jobs. Dat voordeel van de twijfel hebben ze in ieder geval behouden en dus zullen miljoenen mensen op wat voor manier dan ook speciale aandacht hebben voor één van de duurste bedrijven van de wereld. En als ze dat willen blijven, dan moet die revolutie elke vier jaar stand houden. Denk je ook niet? Tot straks……