Natuurlijk, niemand kan in het journalistieke landschap om Sjuul Paradijs heen. Zijn aanwezigheid in dat landschap alleen al, is iconisch genoeg om ook buiten TMG zijn enorme naamsbekendheid in zeer korte tijd gestalte te geven binnen een door hem net nieuw opgericht bedrijf.

Veel lovende woorden in diverse media. Dat kan Sjuul niet ontzegd worden, hij heeft een enorm netwerk en dat maakt de oprichting van het bedrijf Trusted Media natuurlijk meteen groots. Iedereen gunt het hem ook, nadat het bedrijf waar hij zo lang heeft gewerkt hem gewoon bij het oud vuil heeft gezet. Veel zegt hij er niet over, dat zal onderdeel zijn van het naar alle waarschijnlijkheid royale afscheidscadeau. Maar zelfs dat maakt niets uit. Paradijs heeft als zelfstandig ondernemer in extreem korte tijd bewezen een speler van belang te zijn in het media landschap. En dat verdient een compliment.

Lees ook optekening diverse meningen bij communicatieonline.nl

Staatsgreep?

ga-uitgevenJe zou er bijna niet meer kritisch tegenaan mogen of durven kijken, want de juichstemming zit er overal goed in. Zijn boek met als titel ‘Ga uitgeven – staatsgreep in de Media’ doet vermoeden alsof we werkelijk aan de vooravond staan van een enorme revolutie. Het lijkt wel of niemand binnen de feestvreugde de vraag stelt of het woord ‘staatsgreep’ wel het juiste gewicht heeft voor de boodschap die Sjuul met zijn boek wil communiceren. De geschiedenis van ‘selfpublishing’ gaat in ieder geval al verder terug dan de titel het boek doet vermoeden. Om vervolgens de inhoud dan ook op de prikkelende titel te kunnen beoordelen, moest deze weekendopinie tot zaterdagmiddag als ‘concept’ worden opgeslagen. Het boekje viel zaterdagmorgen op de deurmat.

Anderhalf uur

In pakweg anderhalf uur is het boekje gelezen. Schrijven is een vak, dat bewijst Sjuul met dit boekje. Het leest plezierig, je zit als het ware met hem aan tafel. Je voelt de dynamiek van zijn belevingen, zijn roadmap door WordPress om zijn eigen eerste website te bouwen, zijn eerste stapjes op social media kanalen en zo af en toe zijn gedachten hoe daar nu geld mee te verdienen zou zijn. Want de titel wekt zeker de suggestie dat de lezer daar dan lessen zou krijgen hoe er dan uiteindelijk ook euro’s te verdienen zouden zijn. Dat advies kwam niet, ook niet aan het einde van het boekje waar Sjuul kort een stappenplan presenteerde over de wijze waarop jij dan teksten zou kunnen gaan maken voor bedrijven die dan klant zouden worden van Trusted Media. Natuurlijk, de bedrijven die dat doen, krijgen zondermeer journalistiek goed geschreven stukken gepresenteerd. Die enorme ervaring is in ieder geval in huis.

Branded content en relevantie, mits zichtbaar en liefst kiesbaar door de consument is bepaald niet nieuw

De rest van het boekje

De rest van het boekje lijkt echter meer op een persoonlijke inhaalslag aan cross- en socialmediale kennis van Sjuul. Binnen de Telegaaf heeft hij dat kennelijk onvoldoende kunnen en/of mogen meemaken. Wat Sjuul nu omschrijft als een ‘staatsgreep in de media’ is hetgeen hij in een half jaar als zelfstandig ondernemer ineens is gaan inzien. Een beetje onderzoek had hem echter geleerd dat deze beweging al minstens 5 jaar gaande is. Eigenlijk al veel langer. De eerste weblogjes, de eerste nieuwsbrieven, de opkomst van cross- en socialmedia, branded content, de smartphone. Het zijn, gecombineerd met zovele veranderingen in media businessmodellen, allemaal ontwikkelingen die veel verder teruggaan dan de nu opgetekende ‘revolutie’ die Sjuul kennelijk pas recent heeft gadegeslagen en opgetekend in zijn boekje. Als snelle leerling heeft hij laten zien deze inhaalslag nodig te hebben gehad om met Trusted Media te kunnen starten. In feite niet zo heel veel meer dan een snelle en goed uitgekiende startup in ‘content marketing’, welke teksten gaat schrijven voor derden. De marketing tam-tam er omheen geeft hem ook die enorme voorsprong om dat vanaf 1 januari jl. ook heel goed te kunnen gaan doen. Daarover geen enkele twijfel. Maar hoe dan ook, er is met zijn inhaalslag in kennis geen enkele sprake van een op komst zijnde ‘staatsgreep in de media’. Die is al lang achter de rug, al wordt er links en rechts nog flink geworsteld met de gevolgen ervan.