Meer spreektaal in print: aanzet tot dialoog in social media kanalen?

Ik had de afgelopen weken het genoegen voor de Customer Media Council in Heemstede een klein boekje te mogen schrijven over brievenbusreclame in relaties tot de huidige media ontwikkelingen. Lastige klus om de verhoudingen te bepalen tussen reclame in print en het gebruik van social media kanalen. Ik denk dat ik iets gevonden heb: meer spreektaal.

• De push van print combineren met het aanzetten tot een dialoog in sociale media kanalen kan middels meer spreektaal de brug tot een hoger resultaat vormen
• Boekje ‘Panamalezing’ verschijnt 26 mei tijdens het congres over brievenbusreclame in Haarlem

We leven inmiddels in een wereld waarin we spreektaal als indirect communicatiemiddel vermijden. Niet alleen de politiek doet dat – zij doen er nog een schepje bovenop – maar ook in marketing communicatie lijkt ’technische taal’ te overheersen. Een gemiddelde tekst voor een commercial lijkt wel heel erg wervend, maar is in feite nogal technisch en zet volgens mij niet echt aan tot dialoog. Zeker niet als het in brievenbusreclame ontbreekt aan de verwijzingsfunctie naar andere mediakanalen.

Het crossmediale karakter van brievenbusreclame is ver te zoeken, soms zie je een linkje staan naar een website, zelden links naar social media kanalen. De folder staat nog steeds op zichzelf en doet het uitermate goed. De push van print en de aanhoudende aandacht voor het stukje reclame in de huiskamer – je ziet het steeds in het voorbijlopen – doet marketeers van brandowners/retailers niet echt bewegen om brievenbusreclame ingrijpend te wijzigen.

Eigenlijk is het begrijpelijk. De massale push van print heeft verreweg het grootste effect bij de consument, dat is wel bewezen. Beter dan en gemiddelde website, vaak ook beter dan TV reclame. Maar de consument praat in toenemende mate over merken. Vroeger alleen op een verjaardag, het blijvend effect was gering. Nu echter massaal in sociale media kanalen, met een blijvend effect, alles wordt immers geïndexeerd. Merken kunnen dat gesprek faciliteren via die kanalen, als zij hun klanten ook in print meer aanzetten tot die dialoog. Natuurlijk is een krop sla niet meteen het meest voor de hand liggende product om over te gaan praten, maar voor meer luxe consumenten goederen, zouden marketeers iets gedurfder met spreektaal om kunnen gaan om de consument aan te zetten tot dialoog op de verschillende kanalen. Daarmee krijgt het merk waardevolle content retour en kan daarmee producten/diensten en processen verbeteren.