Mobile Monday over Mobile Marketing en Mobile Advertising

momo3.pngHet mobieltje van vandaag is veel meer dan slechts een telefoon. Het is een communicatieplatform, waarop vele applicaties mogelijk zijn. En dat trekt de interesse van adverteerders en marketeers.

momo1.pngDe gisteren gehouden lezingen tijdens MoMo lieten echter nog wel een 0.9 gevoel achter in vergelijking tot alle 2.0 bewegingen die vooral binnen de webwereld leven. Advertentie-, Business-, Communicatie- en Distributiemodellen van content zijn voor mobiel nog volop in ontwikkeling. Niemand weet precies waar welke verhoudingen komen te liggen tussen gewenste content en (on)gevraagde reclame uitingen. Ook de verdeling van kosten en opbrengsten is nog een te verkennen werkterrein.

momo2.pngToch neemt het aantal sites voor ‘mobieltje’ toe. Specifieke layout- navigatie- en content eigenschappen laten de groei zijn van een grote reeks nieuws-, infomatie- en entertainment sites.

Wereldwijd zijn er ook grote verschillen in de wijze waarop mensen hun mobiel gebruiken. Televisie kijken is in Zuid-Oost Azië razend populair, terwijl hier vooral sceptisch wordt op zo een applicatie. KPN biedt voor een tientje per maand het lineaire (dus niet on-demand) aanbod aan.

Voor mij was het bezoek aan MoMo een eerste verkenning op dit gebied (ik was er samen met Peter van Teeseling). Ben dan ook zeker van plan op 1 september weer aanwezig te zijn.