Mijn eerste ervaringen met de iPhone 3G

iphone2.pngUiteindelijk ben ik bezweken voor het ‘geweld’ van de iPhone. Nee, ik was dus niet bepaald een early-adoptor van deze gadget. Ik vond het vooral allemaal gedoe, batterijen die niet goed zouden werken, matige 3G dekking, lastige SIM locks, jail breaken en meer van dat soort de-enthousiasmerende argumenten.

Waarom dan uiteindelijk wel gekocht? Samenloop van omstandigheden. Mijn broer had er eentje voor zijn vrouw haar verjaardag gekocht in Vancouver. Ze wilde zo graag dat speeltje hebben, ze leek wel een vent. Met een ‘dataplan’ van 30 dollar per maand (pfff….) zou ze lekker wild tekeer kunnen gaan op het web. Helaas blijkt het ding nu alleen maar gebruikt te worden voor bellen (o jeetje), sms’jes (toe maar) en af en toe een e-mail (dat is pas 2.0 denken). Ja, of dat me nu zo enthousiast gemaakt heeft, geen idee……

Ten tweede maakte ik mee dat mijn collega consultant Peter van Teeseling tijdens een zeer gezellig boottochtje wilde testen of dat ding het ook onderwater zou doen (blubblub). Peter was al gewend aan de vreselijk fijne user-interface, doordat hij ook al de eerste generatie iPhone in zijn bezit had. Eenmaal thuis van het boottochtje, meteen het ‘oude’ ding teruggevraagd van zijn vrouw, aan wie hij het afdankertje had gegeven. Zij dus verder iPhone-loos door het leven en Peter terug naar de 1.0 iPhone.

Ja en hoe gek het ook klinkt, doordat deze twee vervelende gebeurtenissen rondom de iPhone mij kennelijk raakten, kreeg ik meer en meer het gevoel dat ik kennelijk iets miste in mijn leven met ‘slechts’ een ‘saaie’ Nokia N95.
En nu, na een dag leven met de iPhone, realiseer ik me dat het leven met de N95 inderdaad saai was. Aanvankelijk zei ik nog stoer: ‘Ach, het enige verschil is het touchscreen, verder zit op de N95 alles wat een iPhone ook heeft.’ En als je het goed beschouwt, dan is dat ook zo. Maar er zijn twee zaken, die de gehele beleving van de iPhone een totaal andere dimensie geven.

Ten eerste is dat de user-interface, nee dus niet alleen het touchscreen, maar de gehele gebruikers-ervaring. Die is ronduit geweldig, volledig gemaakt voor intuïtief gebruik, puur op je gevoel gebruik je dat ding meteen goed.
Ten tweede het synchroniseren, dat is een verademing. Met MobileMe is de combinatie van de iPhone, met dekstop en laptop ongekend plezierig. Zelfs die ene ‘sync’ opdracht hoeft niet meer gegeven te worden.

En dan het installeren van applicaties. iTunes houdt alles netjes bij. Ding in het water laten vallen, net zoals Peter? Geen punt, gewoon een nieuwe kopen, aan iTunes hangen en klaar ben je weer. Overigens wel wat centen armer…..

Ja, hoe nu verder? Op mijn bureau ligt nu ook een ‘afgeschreven’ N95. Niemand wil dat ding hier hebben in huis, raar hoor. Verkopen? Nou, ik moet er denk ik geld bij geven, na nog geen jaar is zoiets dus niets meer waard….. Zal dat ook over een jaar met de iPhone zo zijn? Dan moet ik er maar snel veel van beleven. Het leven gaat snel, en nog sneller met de iPhone.

p.s.: Peter van Teeseling heeft ook weer een nieuwe, zijn vrouw kreeg voor de tweede keer hetzelfde 1.0 afdankertje.

5 reacties

  1. Peter van Teeseling op 5 oktober 2008 om 12:21

    Haha … je bent “om” dus. Dat “afdankertje” doet zijn naam zeker geen eer aan. Is ook dezelfde fijne machine als de 3G. Alleen geen 3G en dat is het enige. Have fun!



  2. Peter Luit op 5 oktober 2008 om 12:44

    Mijn N95 wordt hier in huis wel gezien als een afdankertje. Zo erg zelfs dat niemand dat ding wil hebben…..



  3. Indira op 7 oktober 2008 om 12:56

    Leuk Peter! Ik ben er ook erg blij mee!



  4. Frans Luit op 10 oktober 2008 om 08:21

    Tja, dat mijn vrouw op een vent lijkt, ben ik niet met je eens, maar goed, we zullen het je vergeven. Ik moet wel zeggen dat je inderdaad van tevoren goed moet kijken naar het nut van het hebben van een data plan (van 30 dollars dan bij ons voor 6 GB per maand). Ik heb dat nu zo'n maandje aangezien en Marieke heeft niet meer dan 99 MB gedownload in 1 maand. Dus dat fijne data plan zal binnenkort gecancelled worden (niet tegen haar zeggen hoor!!). Jammer, contract breuk, dus dat kost me dan 100 dollars, maar om dat nog 3 jaar lang door te laten gaan heeft geen zin. Wij worden overigens flink gepakt voor dit soort data plans. Veel te duur! Dus op kantoor en thuis heeft ze WiFi, dus dan is alles mooi voor elkaar, zeker voor maar een beetje gespeel met zo'n ding.

    Aan de andere kant, prima ding, geen problemen mee, alles functioneert prima. Maar wie had dat ook verwacht van een Apple product en wij als Apple gebruikers kunnen er goed mee omgaan, dus geen enkel probleem!!

    Prettige dag daar in het mooie Nederland!



  5. ellie op 9 november 2009 om 20:01

    Tja, probeer nu al een paar weken zo’n ding te bemachtigen voor mijn dochter.
    Dan is tie er niet dan zijn er weer problemen met leveren en dan zijn ze weer niet verkrijgbaar.
    KRIJG EFFE DE SCHIJT MET JE IPHONE.
    Van mij krijgt ze gewoon een mobieltje met een normale IPHONE.
    APPLE, BEDANKT VOOR NOTHING