Cijfers iPad nog beter dan iPhone – consument trekt zich niets aan van geslotenheid

applelogo.jpegWie zou hebben kunnen vermoeden dat de eerste miljoen iPads in slechts 28 dagen zouden zijn verkocht ten opzichte van 74 dagen voor de eerste miljoen iPhones? De 3G versie die afgelopen weekend voor het eerst over de toonbanken in de VS, is goed voor 30%.

Apple doet het goed, geslotenheid van bepaalde principes, systemen of omgevingen ten spijt, de consument kiest massaal voor Apple. Het marktaandeel op het gebied van smartphones steeg wereldwijd met 67%, Apple heeft nu 16% van die markt met haar iPhone in handen, komend vanaf 11%. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn wereldwijd 55,2 miljoen toestellen verkocht. Nokia is marktleider met 21,4 toestellen, gevolgd door RIM (BlackBerry).

De vraag naar iPads is groter dan het aanbod, waardoor de introductie in Europa met een maand werd uitgesteld. Eind deze maand zal de iPad worden gelanceerd in onder andere Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.
Er zijn inmiddels zo een 12 miljoen apps en 1,5 miljoen boeken gedownload via de AppStore/iBookStore. Er zijn inmiddels zo een 5000 voor de iPad ontwikkelde applicaties beschikbaar, maar ook de 200.000 bestaande iPhone apps kunnen op de iPad worden gebruikt.

Apple’s geslotenheid lijkt de consument voorlopig dus niets uit te maken. De gewone eindgebruiker die gebruik maakt van apps voor iPhone of iPad, beschikbaar uit de AppStore, ziet daarin geen enkele beperking. Het zijn vooral fanatieke techneuten, die het gesloten karakter willen openbreken (jailbreaken), om langs die weg dan apps te kunnen installeren, die via de AppStore niet te verkrijgen zijn. Jobs lijkt die ontwikkeling dan ook links te laten liggen, omdat het bevechten van dat te kleine aandeel kennelijk de moeite niet is.

2 reacties

  1. Oli4k op 4 mei 2010 om 11:01

    Zou het juist die “geslotenheid” zijn die er mede voor zorgt dat ze zo succesvol zijn? Apple heeft controle over bijna de volledige keten van devices, apps tot aan de content. Het lijkt mij dat ze daardoor de kwaliteit van de user experience veel beter kunnen waarborgen dan bijvoorbeeld hun concurrenten. Dit draagt volgens mij bij aan een optimale gebruikservaring, tevreden klanten en hoge verkoopaantallen.



  2. Henk Gianotten op 4 mei 2010 om 16:32

    Maar de Amerikaanse overheid schijnt die extra geslotenheid niet te waarderen.

    Zie het Wall Street Journal Online artikel:
    Apple Draws Scrutiny From Regulators: FTC, Justice Department Discuss Possible Inquiry Amid Complaints From Application Developers, Advertising Firms

    WASHINGTON—U.S. antitrust enforcers are taking a keen interest in recent changes that Apple Inc. made to its licensing agreement with iPhone application developers and are likely to open a preliminary investigation into whether the company’s actions stifle competition in mobile devices, according to people familiar with the situation.

    The Federal Trade Commission and the Justice Department, which are jointly tasked with enforcing federal antitrust laws, are holding discussions over which agency would hold the inquiry, these people said. Apple, the FTC and Justice Department all declined to comment.

    People familiar with the matter said the latest interest from regulators was triggered by complaints from Apple competitors and application developers over the terms of company’s agreement with iPhone and iPad app developers.

    Apple said Monday it has sold one million of its iPad tablets since last month’s launch. Above, shoppers at an Apple store in New York.

    Apple recently revised the terms to forbid developers from using software tools other than Apple’s tools to build their programs. It also banned apps from transmitting certain technical iPhone data to third parties.

    Adobe Systems Inc., whose software can’t be used by developers under the revised agreement, has recently escalated a public-relations war over the issue. An Adobe spokeswoman declined to comment.
    <<<—-