63 miljoen afgeboekt op resultaat van De Pers

logo_depers.gifVorige week was er nog een bescheiden feestje, De Pers bestond 4 jaar. Eind 2007 had de krant een omvang van 500.000 exemplaren en was daarmee groot te nomen. In 2009 zakte dat tot 220.000.

Vooral de tegenvallende advertentieverkopen maakten het uiteindelijk noodzakelijk de krant te verkopen. Onduidelijkheid over afspraken en transacties waren het gevolg. Oprichter Cornelis van den Berg en eigenaar Marcel Boekhoorn verloren grip op het bedrijf. Het restant werd in 2009 verkocht aan Wegener, die naast drukken en distributie ook de landelijke advertentieverkoop in eigen hand ging nemen.

Inmiddels is bekend dat Wegener 63 miljoen euro afschrijft op De Pers, hetgeen de overige titels niet bepaald vrolijk stemt.

Een paar maanden geleden zette De Pers nog een web-app voor de iPad op de markt, daarmee zichzelf de kosten besparend van een native app.

Metro en Spits nemen nog steeds de kopposities in met elke zo een 235.000 kranten per dag. DAG ruimde het veld (het domein is nog steeds in bezit van de Persgroep en linkt door naar de Volkskrant). Voor vier kranten zou geen plaats zijn in Nederland. Door de bewegingen in de directie binnen Wegener/Mecom is het de vraag welke toekomst De Pers tegemoet gaat.

1 reactie

  1. Otto Beragg op 25 januari 2011 om 12:55

    De Pers heeft toch geen enkele vorm van bestaansrecht als het zoveel geld kost.
    Misschien maar terug trekken uit de markt van gratis nieuws ?