Apple wil meer controle over uitgevers

klanten.jpegHet lijkt wel een Amerikaanse ziekte te worden, de hebzucht naar gegevens van mensen, met als doel totale controle te krijgen over elke digitale beweging die men maakt. Apple als schakel tussen de uitgever en de consument begint vreemde trekjes te krijgen.

• Uitgevers willen klantenbestanden niet afstaan aan Apple
• Apple minimaliseert uitgevers tot ‘contentfabriekjes’
• Kansen voor Android tablets
• Nederlands standpunt bereikt Amerikaanse media

Apple wil totale controle over de iPad uitgeefproducten die uitgevers aan hun klanten bieden. Tot nu toe waren de regels van Apple gericht op losse verkopen, waarbij Apple 30% van de omzet zou incasseren. Nu ontwikkelaars wegen om Apple heen ontwikkelen, heeft Apple de regels verscherpt en stelt nu dat vanaf 31 maart ook alle mogelijke abonnementsvormen alleen via de Apple AppStore verkocht mogen worden. Dat met inbegrip van het feit dat ook over deze verkopen Apple 30% gaat vangen.

De uitgevers zijn op zijn zachtst gezegd niet erg blij met deze maatregelen van Apple, die de verschillende ‘partners’ met slechts een e-mail hierover hebben geïnformeerd. Peter Vandermeersch van NRC zegt verrast te zijn door zowel toon als inhoud van het briefje van Apple. Hij stelt voor om als uitgevend Nederland en België samen een standpunt in te nemen tegen Apple.

Uitgevers hebben terecht de angst hun volledige klantenbestand aan Apple kwijt te raken. De aanvankelijke euforie om eindelijk content betaald te krijgen, slaat om in argwaan. Apple iPad was in eerste instantie eindelijk een innovatieve mogelijkheid voor uitgevers om geld te kunnen vragen voor hun content. Maar de huidige houding van Apple zet een diepe kloof in het aanvankelijke enthousiasme.

1 reactie

  1. Marco op 14 januari 2011 om 09:06

    Dit is wel het slechtste wat Apple kon doen. Dit hele project staat of valt met vertrouwen…