Is Criteo een nieuwe vorm van spam?

Het overkomt me inmiddels regelmatig. Ik zoek iets op het web, kom dan bij een retailer, deze plaatst een cookie om te onthouden waarnaar ik zocht. Enige tijd later kom ik op een nieuwssite en daar zie ik van deze retailer diverse advertenties verschijnen van de artikelen waarnaar ik reeds eerder zocht. Is dit spam?

• Geef je oordeel

Natuurlijk is het effect van de gewone CPM gebaseerde advertenties op het web aan het afnemen. Web advertentie managemt systemen waren al goed in staat op basis van al dan niet doorklikken, aantallen reloads, regio, tijdstip, dag en meer variabelen advertenties te wisselen. Criteo gaat daarin een stap verder en verzamelt in opdracht van adverteerders de lokaties waar een mogelijke bezoeker op de website van de adverteerder is geweest. Deze lokaties vormen de basis van advertenties bij o.a. uitgevers.

Is dit een vorm van spam? In ieder geval is het geen opt-in systeem. Vanochtend zocht ik naar een artikel op Wehkamp en vanmiddag zag ik datzelfde artikel verschijnen als advertenties bij De Telegraaf. Nee, dus geen toestemming gegeven mij te voorzien van deze informatie. Nog even afgezien van de juridische kant – die veelal te complex en te betuttelend is – is het voor mij wel een vraag waard of de consument dit zelf wel wenst. Ik vind het in ieder geval onwenselijk opnieuw met het artikel te worden geconfronteerd, welke ik al eerder die dag heb gezien. Maar nog niet heb besteld. En als dat wel al zo zou zijn, dan is te hopen dat het systeem zo intelligent is om het product niet meer te laten zien. Wie heeft dit al eens uitgeprobeerd?

 

1 reactie

  1. Alex van Bienen op 20 februari 2012 om 19:55

    ook als je gekocht hebt gaat de advertentie gewoon door……..tot het over is 🙂