Native apps van Financial Times halen geen data meer op

De apps van de Financial Times waren afgelopen augustus al uit de AppStore verwijderd. Gebruikers konden nog wel artikelen ophalen, maar kregen wel al de melding voortaan naar app.ft.com te gaan, en deze als webapp toe te voegen aan de homepage op iPad of iPhone.

Inmiddels is de native app nu dus waardeloos geworden, omdat de datafeed richting de app is uitgeschakeld. Lezers van de Financial Times kunnen dus alleen nog via app.ft.com hun digitale abonnement afnemen. FT weigerde nog langer de 30% overeenkomst met Apple aan te houden en stortte zich op de ontwikkeling van een HTML5 gebaseerde webapp, hetgeen technisch gezien opmerkelijk goed is geslaagd.

De hoofdreactie is nog steeds verbolgen over de houding van Apple. Zij verwachten dat de opkomst van webapps mensen aanzetten tot het kopen van andere tablets. Een markt waarin Apple nog steeds een hoofdrol speelt, met een mengvorm van technische perfectie, maar tegelijkertijd een behoorlijke markt arrogantie.

De resultaten via de webapp zijn veelbelovend. Na drie maanden app.ft.com heeft het aantal betalende abonnees de native app ingehaald en is nog steeds groeiende. Een abonnement kost 190 dollar per jaar, inmiddels 12% van de digitale omzet van het krantenbedrijf. Ook groiet het dataverkeer via mobiel sterk. Nu al is 19% van al het dataverkeer van FT via de webapp.