Krantenuitgever Financial Times stapt in HTML5 webapp – wie volgt?

Er is nog geen overdaad in de ‘overstap’ naar HTML5 webapps te bespeuren. De AppStore staat nog verre van leeg, maar sommigen doen dapper een poging Apple te vermijden. Niet alleen voor de 30% op de omzet, maar vooral ook omdat Apple geen inzicht geeft in de klanten (van wie zijn ze) die de apps downloaden.

Dit keer is het de Britse krant Financial Times, die openlijk in haar native app de verwijzing maakt naar de webapp. De webapp bestaat al een klein half jaartje, ik werd er op geattendeerd door een artikel bij Publishr. Ik had de native app nog in gebruik, maar had linksstaande pop-up nog niet gezien. De app is via app.ft.com in de browser ‘op te halen’, dus zonder gebruik te maken van de AppStore. Op eenvoudige wijze is de webapp als ‘bladwijzer’ toe te voegen op het bureaublad van de iPad (mooier dan in Android), waardoor de webapp de indruk wekt een ‘echte’ app te zijn.

De app en de webapp verschillen nauwelijks qua look&feel. Daarmee wordt aangetoond dat HTML5 in combinatie met CSS3 tot veel in staat is. Natuurlijk is er verschil in performce, maar ook daar heeft FT aan gedacht door de gebruiker na initiële installatie te vragen het off-line cache geheugen te mogen vergroten. Dat scheelt wel iets, maar de native app wint het qua snelheid nog ruimschoots.

Een ander punt – welke ook in het artikel van Publishr – werd aangehaald is de branding van de app. Een webapp is niets anders dan een eigen URL (link) waar je zelf je reclame inspanningen voor moet uitvoeren. Aan de andere kant is de aanwezigheid van een app in de AppStore ook geen garantie voor succes. De lijst van kranten apps is onuitputtelijk en er zijn nauwelijks mogelijkheden extra op te vallen.

In het afgelopen jaar heeft de webapp een miljoen unieke bezoekers gehaald, waarvan bijna de helft de webapp als bladwijzer op het bureaublad plaatst. 15% heeft via de webapp een betaald abonnement afgesloten, waarvan de opbrengsten dus volledig bij FT binnenkomen, maar vooral ook de klantgegevens.

De webapp is lang niet voor elke toepassing de enig juiste te bewandelen route. De balans tussen performance van de tablet, de netwerksnelheid en de noodzaak al dan niet steeds content op te moeten halen uit – een al dan niet – druk bezocht CMS bepalen het ‘overall genot’ van dit soort toepassingen. Zeker is wel dat FT hiermee de interesse zal wekken van andere uitgevers die deze stap overwegen. In ons land was Pers de eerste met een gratis webapp in het krantensegment, maar maakte onlangs toch de keuze een native app te maken.