MailChimp geheel vernieuwd

De humor van de MailChimp ontwikkelaars heeft ruimte gemaakt voor een meer zakelijke opbouw van hun populaire e-mail marketing web applicatie. De volgordelijkheid van de bediening is in een logischer samenhang bijeen gebracht. Opvallend is de editor, die met aanzienlijk meer mogelijkheden stukken flexibeler is geworden.

Weergave op mobiel aanzienlijk verbeterd en laat ook een ‘vooraf’ simulatie zien in de nieuwe editor/preview
Training MailChimp van LUIT.nl binnenkort geheel vernieuwd

stappenplan

MailChimp humor moest je een beetje snappen om de je door de oude user-interface heen te slepen. Het was een lachwekkend rommeltje, ondanks het feit dat de software erachter van unieke kwaliteit was. De programmeurs uit Atlanta hebben een bijna kale user-interface ontwikkeld, waarin je het idee ‘less-is-more’ zou kunnen ervaren.

menuDe menustructuur aan de linker zijde van het dashboard omvat in hoofdzaak de account instellingen, het campagne overzicht, de abonneelijsten en de rapporten. Een klik op 1 van die vier mogelijkheden geeft een net middenbeeld met gelijksoortige overzichten, waar snel aan te wennen is. Alleen de account instellingen kennen een (tussen)submenu.

De keuze campagnes resulteert in het reeds bestaande stappenplan (zie afbeelding boven):

  • RSS feed (in het geval van een RSS feed gestuurde campagne vanuit een website), keuze publicatiedata
  • Recipients, de keuze van de ontvangerslijst (had wat mij betreft ook ‘lists’ mogen heten
  • Setup, algemene instellingen zoals naam van de campagne, afzender etc.
  • Design, een sterk verbeterede editor, waar opmaak stukken eenvoudiger gaat in vergelijking tot vorige versies
  • Plain-Text, een nog steeds bestaande mogelijkheid om ‘platte tekst’ te kunnen sturen naar mogelijk mail-clients die geen HTML zouden ‘verstaan’
  • Confirm, een soort ‘controle paneel’, waar een check wordt gedaan op alle instellingen. Staan alle ‘lichten’ op groen, dan kan de campagne worden gestart

reports

Het zogenaamde rapporten (zie hierboven) overzicht kent een net menu aan de bovenzijde in de middenpagina van het Dashboard, met daarin de belangrijkste functies om de prestaties van een campagne te bekijken. Ook het maken van lijsten (

ontvangers en ontvangers-segmenten) is aanzienlijk eenvoudiger geworden binnen de nieuwe user interface.

drag-dropNaast uiterlijkheden hebben de ontwikkelaars van MailChimp veel aandacht geschonken aan de nieuwsbrieven editor. Meer creatieve vrijheden bieden aanzienlijk meer mogelijkheden de layout een eigen gezicht te geven. Onder andere is de nieuwe ‘drag&drop’ functie makkelijk te gebruiken en biedt tal van mogelijkheden de layout aan te pakken. Een klik op een eenmaal geplaatst blokje heeft de mogelijkheid zowel inhoud als stijl aan te passen.

tags

Uiteraard zijn de ‘merge-tags’ niet verdwenen, maar ze zijn aanzienlijk makkelijker te bewerken/wijzigen in de nieuwe editor. De ‘merge-tags’ vergen zeker bij RSS gestuurde campagnes de nodige inzichten, maar zijn zeer krachtig om volledig geautomatiseerde nieuwsbrief publicaties mogelijk te maken vanuit bijvoorbeeld WordPress.

Al met al is MailChimp flink opgeknapt en biedt zoals voorheen een aantrekkelijke instap zonder kosten (waarbij alleen het MailChimp logo in de footer van de mail wordt geplaatst). Tot slot is het mogelijk om meerdere accounts onder één hoofdaccount te plaatsen. Dat maakt eenmalig inloggen mogelijk en op eenvoudige wijze het beheer van meerdere klanten in één omgeving.

1 reactie

  1. mijn naam is haas op 15 juli 2013 om 14:01

    leuk artikel Peter!