Print-to-Web: stukje interactiviteit vanaf papier 1.0 naar website

qr.jpgHet wat slimmere mobieltje kan met de al in 1994 ontwikkelde QR (Quick Response) code vanaf bijvoorbeeld een poster worden doorverwezen naar een informatie aanvullende website. Een volledige redding voor het medium papier is het zeker niet, maar wel een mogelijkheid om als drukker dichter bij de informatiebehoefte van haar opdrachtgevers te komen.

Drukkerijen kunnen wel degelijk – interactieve – toegevoegde waarde toekennen aan papier.

geo.jpgPrint-to-Web geeft papier middels een slim mobieltje eindelijk een meetbaar response instrument. Een billboard met een QR code, resulterend in een website bezoek, liefst gecombineerd met GEO tagging – lokatie informatie, kan voor een informatieverstrekker of adverteerder aantrekkelijk zijn, er wordt immers gewenst doorgelinkt vanaf papier naar een – relevante – website. Daarmee is een belangrijk bezwaar dat papier geen bidirectionele communicatie mogelijkheden zou bezitten, opgeheven.

qrex2.pngqrex1.pngHet slimme mobieltje lijkt in deze de ‘missing link’ tussen papier en portal. De alom bekende barcode op producten had natuurlijk ook al tot doel papier te laten communiceren met achterliggende apparatuur, maar werd veelal gebruikt voor logistieke redenen. Nadeel was de noodzaak tot het gebruik van speciale scan- en lees apparatuur en programmatuur. Een gemiddelde smartphone heeft doorgans een camera aan boord en een QR-reader downloaden is slechts een kwestie van wat zoekwerk en de meeste applicaties zijn doorgaans gratis. Het vereist vaak even wat handigheid om met de combinatie camera en applicatie om te gaan.

RFID/NFC

Ook RFID bezit in potentie de mogelijkheid te communiceren vanaf papier naar mobiele ‘scanners’. De kosten zijn echter aanzienlijk hoger, daar RFID een stukje dedicated zend- en ontvang technologie vereist om de communicatie tot stand te brengen. De Near Field Communication technologie is een slimme variant op RFID en kan op 10 cm afstand bidirectioneel communiceren. Verschillende fabrikanten van smartphones hebben al NFC mogelijkheden ingebouwd. Door het tweewegverkeer kan NFC in de toekomst de vervanging betekenen van alle mogelijke bank- en toegangspasjes, die we nu nog massaal in onze portemonnee hebben.

Maar voor het zover is zullen ook de NFC toepassingen eerst nog in een ‘pasjes-vorm’ worden aangeboden, zoals dat ook onlangs is gebeurd bij de introductie van de OV chip kaart. Zowel RFID als NFC zijn geen eenvoudige technieken om in bestaande print- en/of drukprocesen op te nemen. In die zin heeft de QR code de meeste potentie. En daar kunnen drukkers meteen mee aan de slag. Tenminste als zij het gebruik ervan zelf ook promoten bij hun klanten. Dat vereist dus wel wat marketing 2.0 inzichten.

Inpsiratie bron: Graficus
Het Nederlandse bedrijf Print2Web houdt in april 2010 een congres in Bazel (Z) over dit onderwerp.