Brievenbusreclame: de psychologie van ‘push’ printmedia

haaij.jpgVan Herbert Haaij van Customer Media Council in Heemstede kreeg ik het verzoek een ‘mini boekje’ te schrijven over de ontwikkelingen van customer media brievenbus reclame ten opzichte van het umfeld van alle digitale media ontwikkelingen. Een uitdagende klus.

• Mensen die inspirerende customer media voorbeelden weten te beschrijven, citeer ik graag

Customer Media is een vakgebied met enorme cijfers, vooral print gericht en wordt vooral door grote brandowners en retailers gebezigd. Dus het gaat om bereiken van miljoenen huishoudens, al dan niet geadresseerd.

Vorige week kreeg ik van prof. dr. Peter Kerkhof (VU en UvA) te horen dat mensen zo een 25 minuten besteden aan zogenaamde ‘sponsored magazines’. Ik was verbaasd. Anderzijds blijkt slechts 6% van de bevolking TV reclame te waarderen. Peter had ook interessante cijfers over de effecten van twitter op grote merknamen. En dat is eigenlijk zo een beetje de vraag van Herbert: ‘Wat is het effect van al die nieuwe media mogelijkheden op geprinte brievenbus reclame?’

Als je dan kijkt naar die merkeigenaren en de retailers, dan is het frequent maken van die printproducties kennelijk een gewoonte. Maar of het echt zo is, dat weet ik niet. En of die printgerichte afdelingen dan denken dat ze hun energie ook zouden moeten richten op social media, is mij ook (nog) onbekend. Natuurlijk zeggen de grote merken veel te doen met ‘social’, maar als ik die merken dan eens opzoek op twitter (ja, ik weet het, dat is slechts één kanaaltje), dan zie ik toch heel opmerkelijke cijfers voorbij komen.

Dus ik zit met veel vragen, die ik in een maandje moet gaan oplossen. En niet in de laatste plaats de rol van de consument, daar waar het gaat om gecombineerd gebruik van media kanalen, ingegeven vanuit print. Dus ja, ook tablets komen aan de orde en de crossmediale effectiviteit van de nu aanwezige websites.

Half mei zal ik mijn bevindingen presenteren tijdens een seminarbijeenkomst van Customer Media Council.