Folderapp groeit in segment brievenbusreclame

Maar print is zeker niet dood. Dat bleek op de 15e ‘Dag van de Brievenbusreclame‘ in de Philharmonie in Haarlem. Retailers en brandowners (groot en klein) experimenteren volop met apps, maar zien de korte termijn verkoopcijfers daags na verspreiding van één papieren folder op één moment bij miljoenen huishoudens, meteen toenemen.

• Het ochtendprogramma met diverse vooral inhoudelijke parallelsessies liet verreweg de meeste onderbouwing zien van alle ontwikkelingen
• Steeds meer retailers gaan ‘digitaal’, maar stappen nog niet van print af
• Amerikaanse folders stampend vol met coupons, een trend die in ons land nog niet echt doorzet
• Primera won onlangs de prijs voor ‘Beste Retailer van Nederland’, basis is uitgekiend folderconcept ten opzichte van de concurrentie
• Papieren folder wordt dunner en moet vooral gaan aanzetten tot on-line ‘shoppen’

Presentatie 'Handboek Reclamefolders' door Cees van Rooy

Een jaar geleden mocht ik zelf in de 14e editie de Panamalezing verzorgen, waarbij ik het boekje ‘Bridging Print and Digital‘ van eigen hand mocht presenteren. We proefden toen aan de eerste ‘folderapps’, experimenteerden met diverse vormen van interactiviteit en personaliseren. We zijn er nog niet uit, cijfers van metingen laten wel al wat resultaten zien, maar zijn nog niet alleszeggend voor de enorme segmentatie in retailers en brandowners. De papieren folder heeft in dat opzicht (voorlopig nog) een duidelijker positie in de diverse segmenten.

Er gaat (als je de verschillende uitersten van onderzoeksbureaus uitmiddelt) ongeveer 750 miljoen euro om in het segment brievenbusreclame. 38% gaat ‘op’ aan drukken, 23% aan verspreiding, 14% aan creatie en 11% aan planning en onderzoek. Opvallend is de gemiddelde totale leestijd van folders, zo een 45 minuten per gezin, welke een rapportcijfer van 7,4 geeft voor de inhoud, gemeten naar effect en relevantie.

Op digitaal gebied staan de ontwikkelingen echter niet stil. Vanaf de aanvankelijke aarzelende statische PDF’jes op een iPad zijn diverse verschuivingen waarneembaar richting gepersonaliseerde folderapps, lokatiegebaseerde content, sociale media invloed  tot en met een directe koppeling met een webshop: ‘Buy anything, anywhere, anytime‘.

Peter Wiegman presenteerde de meeste getallen rondom het leven van print in het segment brievenbusreclame vanuit zijn bureau Mediaonderzoek.nl. Aangevuld met relativerende woorden binnen de Panamalezing van 2012 door Fer van der Plas van de Macintosh Retail Group. Hij stelde dat de technologische versnelling de komende 5 jaar print zeker verder onder druk zal zetten. Hij baseerde die uitspraak op de aanschaf van zijn eigen iPad. 5 jaar geleden zei hij nog dat het allemaal minder snel zou gaan dan verwacht.

Alle deelnemers kregen het ‘Handboek Reclamefolders‘ mee met 11 aansprekende tips. Cees van Rooy, de auteur van het boek, liet zich tot het schrijven verleiden, doordat er voor zovele on-lien en of-line segmenten ‘handboeken’ zijn met tips en tricks voor de verbetering van het resultaat. Merkwaardig genoeg was zo een boek nog niet beschikbaar voor folders, ondanks de vele honderden miljoenen die in dit segment omgaan.

1 reactie

  1. folders op 15 juni 2012 om 00:35

    Ik denk dat de komende jaren de reclamefolder apps steeds populairder worden en het stickerpercentage van NEE/NEE en JA/NEE door deze ontwikkeling zal toenemen. Sinds de eerste Reclamefolder App in juni 2011 gaat de ontwikkeling snel.

    Met vriendelijke groet,
    Bart de Vries