Mobiele Full HD schermen ‘vreten’ MB’s

Thuis is het allemaal geen probleem om met meerdere computerschermen beelden en/of films te downloaden. Het koperdraad en de daarop draaiend xDSL protocollen kunnen nog wat ‘wat hebben’, ondanks de opmars van glasvezel. Door ‘de lucht’ is het een andere situatie. 3G loopt tegen zijn grenzen aan en telecom providers rekenen steeds vaker hogere kosten boven de datalimiet.

De laatste iPad van Apple kan een resolutie aan van 2048 x 1536 pixels, waarbinnen HD makkelijk zijn weg vindt. In horizontale- en verticale richting is dat een verdubbeling van de resolutie, dus meer keer meer data per volledig gevuld scherm (bruto, dus zonder datacompressie mee te rekenen).

Dergelijke resoluties bezorgen web- en app ontwikkelaars een nieuwe uitdaging: beelden met verschillende resoluties voor verschillende beeldschermen om tegemoet te komen aan de hogere kwaliteitseisen die de consument al snel gaat verwachten na de aanschaf van Apple’s nieuwste iPad. De schaduwzijde is echter de datalimiet die nu veel sneller wordt bereikt. Met geld is dat dan nog allemaal wel ‘goed’ te maken. Maar het plaats ook de telecomproviders voor nieuwe vraagstukken. In vele landen is er nog geen sprake van het 4G netwerk en ook de interne netwerken die uiteindelijk de data aan het 3G netwerk moeten leveren, moeten steeds vaker vervangen worden door snellere varianten. De consument moet gaan leren begrijpen dat die kosten uiteindelijk betaald zullen moeten worden.

Tot slot de browsers die gebaseerd zijn op Webkit. Volgens een artikel in de Automatiserings Gids van afgelopen week werd daarin gesteld dat de limiet voor een gewoon JPG beeld bij een Webkit gebaseerde browser ligt op 2 megapixels. Dat is weliswaar HD kwaliteit, maar is ruim 1 megapixels minder dan hetgeen mogelijk is op de nieuwe iPad. Het is mogelijk het beeld te bewaren als ‘progressive JPG ‘. In principe een oude methode die ‘vroeger’ ook al werd gebruikt in de eerste browsers om een beeld van grof naar fijn in stapjes op te bouwen.

De telecom bedrijven zullen de komende jaren steeds vaker voor enorme technische uitdagingen komen te staan om aan de van MB’s naar GB’s hongerende eisen van de consument te kunnen voldoen. Maar of die consument de financiële tegenwaarde daarvan begrijpt, is voorlopig nog niet beantwoord.