Televisie 2.0: welke integratie is wenselijk?

Er is veel te doen rondom de ontwikkeling van ‘Televisie 2.0’. Veel partijen hebben zo hun eigen belangen. De internetwereld, de kabelaars, de telco’s, de adverteerders, de contentaanbieders en de TV fabrikanten hebben allemaal zo hun eigen kijk op de integratie van het gebruik van het web achter en computer en de migratie van dat gebruik richting moderne televisie toestellen.

Lees meer

GW gaat verder in crossmediale ambities

GW – het Grafisch Weekblad – gaat zijn crossmediale ambities verder ontwikkelen. De wekelijkse print uitgave wordt nu al aangevuld met actueel nieuws via een e-mail nieuwsbrief en een directe koppeling met een website met weblog en enquete functie.

Lees meer

Crossmedia in New York – ‘De krant op tv’

Een krant met een eigen televisieprogramma of filmpjes op de site van een dagblad. Steeds vaker integreren verschillende media als krant, tv en internet met elkaar. Deze trend wordt ook wel crossmedia genoemd. In New York draait crossmedia in de journalistiek al op volle toeren. Zo werkt de regionale tv-zender RNN voor het eerst samen…

Lees meer

Over Crossmedia en de grafische branche

Volgende week dinsdagmiddag geef ik voor het CMBO een lezing over het onderwerp crossmedia. Dat is op zichzelf niet zo bijzonder, dat doe ik wel vaker. Ik zal echter proberen de crossmedia beweging te reflecteren op de ontwikkelingen in de grafische branche.

Lees meer

Video gesprek via iChat

Binnen het initiatief LUIT & VAN TEESELING hebben we een eerste poging gedaan om te bekijken in hoeverre bestaande tools goed gebruikt kunnen worden om op eenvoudige wijze meer waarde toe te kennen aan een ‘blog’ bericht.

Lees meer

De brug tussen print en online?

Het is eerder gebleken dat print nog steeds een stuwende kracht is achter (online) aankopen. Daarom wordt naarstig gezocht naar nieuwe mogelijkheden om print en online met elkaar te verbinden.

Lees meer

Wat is een succesvolle crossmediale campagne?

Vandaag overkwam deze vraag me tijdens het ‘crossmedia werkseminar’ bij MediaPlaza. Op zichzelf is die vraag zo gek nog niet. Crossmedia schreeuwt immers om verduidelijking. Er gebeurt wel veel rondom deze term, maar één recept voor succes (stellen we nog even vast wat succes moet zijn?) moet nog worden uitgevonden.

Lees meer

Workshop Crossmedia

Aan de hand van een theoretische basis van het huidige nieuwe medialandschap, brainstormsessie en projectsimulatie maakt u kennis met crossmedia format-ontwikkeling.

Lees meer

Idols blijft crossmediaal event

Gericht op de jeugd met veel te lange reclame blokken blijft Idols een crossmediaal event bij uitstek. Dat er een uiteindelijke winnaar of winnares gekozen moet worden, lijkt slechts bijzaak. Het gaat de adverteerder vooral om ‘effect op het moment’. Dat ook de kijkcijfers wat tegenvallen, lijkt niemand echt te deren. Met steeds zo een…

Lees meer

De betekenis van Remediatie

Bron: wikipedia Remediatie is het opnemen van eigenschappen van een oud medium in een nieuw medium. De term remediatie is een rechtstreekse vertaling van de Engelse term ‘remediation’. Jay David Bolter en Richard Grusin zijn de auteurs van het boek Remediation. Ze beschrijven hier in dat elk nieuw medium de inhoud van oudere media in…

Lees meer

Idola van Crossmedia

Harry van Vliet hield op donderdag 10 januari zijn inaugurale reden als lector Cross mediacontent aan de Faculteit Communicatie en Journalistiek, Hogeschool Utrecht. Aansluitend gaf hij zijn openbare les ‘Idola van de Crossmedia’. De tekst van die les verschijnt eerdaags in een boekje. Onderstaand een verkorte versie van die openbare les. Bron: De Nieuwe Reporter…

Lees meer

Nederlandse game industrie groeit explosief

In de Nederlandse game industrie wordt dit jaar een omzet gerealiseerd van bijna 1 miljard euro. Inmiddels werken naar schatting zo een 1500 mensen in deze industrie, vredeeld over ruim 100 bedrijven. Het bedrijf W!Games lanceerde deze week het eerste Nederlandse spel voor de Wii, een paardrijspel onder de niet bepaald Nederlandse naam ‘My Horse…

Lees meer

Effecten crossmedia bewezen

Met alleen maar een tijdschrift, dagblad, site of televisieprogramma red je het niet meer vandaag de dag. Crossmedia, daar gaat het om. De vraag is alleen, wat is het synergetische effect van al dat mediagestapel rondom je merk. Daar is nu een antwoord op. De afstudeerscriptie van Marieke van Westerlaak toont aan dat merkextensies de…

Lees meer

Crossmedia: inhoudelijke verdieping op het onderwerp

Gisteren organiseerde Media Plaza de masterclass ‘Crossmedia inhoudelijke verdieping op het onderwerp’ waar Peter van Teeseling (Image World) – viel in voor mij, omdat ik in Vancouver was -, Bram Alkema (Ley Lines) en Indira Reynaert (Existenz) voor waren uitgenodigd om te spreken. De slides van de ochtendsessie hebben we beschikbaar gesteld. | View |…

Lees meer

Media 2.0 = Papier 2.0 + Web 2.0 + RTV 2.0

De fase van crossmedia bewustwording ligt achter ons! We weten nu wat het is, het is in volle gang bezig over alle media kanalen heen. De 2.0 stroming is vooral door alle mogelijke e-marketeers in het web kanaal neergezet als de verwoording voor interactiviteit, sociale netwerken en e-business strategieën voor zowel business-to-consumer als business-to-business toepassingen.

Lees meer

Kranten willen af van betaalde diensten on-line content

Steeds vaker blijken kranten hun content weer gratis open te stellen voor haar lezers. Experimenten met verschillende business modellen tonen aan dat kranten het afleggen ten opzichte van gratis on-line kranten. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld nu.nl en planet.nl, maar bijvoorbeeld ook skoeps.nl, welke weliswaar is gebaseerd op de kracht van burgerjournalistiek. The NewYork Times…

Lees meer

Mond-tot-Mond reclame: meest belangrijke verkoop promotie middel

Alle on-line ontwikkelingen op het web of via mobiele apparatuur ten spijt, blijkt volgens onderzoek van Nielsen mond-op-mond reclame de belangrijkste motor te zijn voor de verkoop van consumenten artikelen en diensten. Het onderzoek onder een kleine 27.000 mensen wereldwijd liet op zichzelf al duidelijk zien, welk vertrouwen er is in advertenties, ongeacht het medium.…

Lees meer

‘Het Gesprek’ van start

Vandaag ging de nieuwe zender ‘Het Gesprek‘ van start. De initiatiefnemers willen graag dat deze op ‘9’ wordt gepositioneerd. De zender ‘zendt’ gelijktijdig uit op het web als op verschillende kabelnetwerken. In RW van afgelopen week een uitgebreid ‘gesprek’ Met Ruud Hendriks, één van de founding fathers van dit initiatief. Grappig dat ze de ‘oude’…

Lees meer

Piet Bakker nieuwe lector Crossmedia Content: Massamedia en Digitalisering

Dr. Piet Bakker start 1 september 2007 als lector Crossmedia Content: Massamedia en Digitalisering aan Hogeschool Utrecht. Het lectoraat maakt deel uit van een groter lectoraatsprogramma op het gebied van crossmedia content. Piet Bakker is naast Ad van Liempt, Pieter Broertjes en Harry van Vliet de vierde lector in dit programma van het Kenniscentrum Communicatie…

Lees meer

Onderzoek in de VS: 75% fotografen blijft filmrolletje gebruiken

En onderzoek in de Verenigde Staten onder 9000 professionele fotografen toont aan dat 75% het liefst ‘analoge’ film wil blijven gebruiken boven digitale fotografie. Vooral zwart/wit fotografie is één van de redenen om film te blijven gebruiken, aldus het onderzoek. Ook minder objectieve redenen spelen een rol. Zo zegt 57% met film een ‘meer realistische…

Lees meer

Website The New York Times weer gratis

De website van The New York Times wordt weer gratis. Dat maakte de Amerikaanse krant dinsdag bekend. Sinds twee jaar moest voor de artikelen van columnisten en het archief worden betaald. Volgens de manager van de site van de krant, Vivian Schiller, voldeed de betaalde dienst aan de verwachtingen en leverde het 10 miljoen dollar…

Lees meer

Crossmediale direct marketing

Uit het jaarlijkse onderzoek van Copernica BV en ReclameWeek blijkt dat er bij bureaus steeds meer kennis is over crossmediale direct marketing. Reclame- en communicatiebureaus hebben het afgelopen jaar duidelijk meer kennis over de mogelijkheden opgedaan en bedrijven zijn bereid een groter deel van hun budget in crossmediale activiteiten te steken. bron: Admanager Kennisniveau Ten…

Lees meer