Best of Customer Media 2010 van start – zelf o.a. in jury crossmediaal

De Best of Customer Media 2010 gaat vanaf vandaag weer van start. Inzenden is mogelijk tot 17 september en de feestelijke uitreiking vindt plaats op maandag 29 november bij Hotel de Goudfazant te Amsterdam. Twee nieuwe categorieën zijn toegevoegd aan de bestaande: Digitale media en Audiovisueel. Tijdens de uitreiking op 29 november wordt ook de winnaar van de Customer Media Scriptie Award bekend gemaakt.

Lees meer

De verbinding tussen crossmedia en social media – het gesprek…..

Crossmedia was enige jaren het buzzword in vrijwel alle segmenten van het media landschap. De gemiddelde media consument mag het dan misschien allemaal niet meteen merken, maar intussen worden zowel redactionele formules als commerciële formules slim middels diverse elkaar versterkende mediakanalen aangeboden. Wat is het effect van social media binnen deze beweging?

Lees meer

Print is nog lang niet dood: brievenbus steeds voller

Natuurlijk neem het aandeel print in de algehele content distributie af. Er is immers steeds meer content te distribueren en het aantal kanalen daarvoor is steeds diverser geworden. Print daalt in zowel relatieve- als absolute zin ten opzichte van alle andere kanalen, maar de consument merkt daar thuis nog weinig van. Print speelt nog een dominante rol in aanbiedingen voor de retail sector.

Lees meer

XML als basis van uitgeefproces voor crossmediale producties

Deze week werd ik geattendeerd op een alleraardigst artikel rondom de aanmaak van geschikte files voor eReaders. In dat artikel werd met nogal wat reacties gewezen op het inrichten van de juiste workflow voor dit nieuwe fenomeen, waar uitgevers – de één wel, de ander niet – hun nieuwe geld mee zouden kunnen gaan verdienen.

Lees meer

In 3 dagen tijd specialist in een vakgebied: kan dat wel?

Al eerder uitte ik mijn zorg over wel al te hoog gespannen verwachtingen ten aanzien van trainingen in het crossmediale landschap. Als docent aan de Hogeschool Utrecht bij het Centrum voor Communicatie en Journalistiek waarschuw ik studenten altijd met ‘There is no one quick fix for crossmedia’.

Lees meer

Esquire na digitaal papier nu ook met Augmented Reality

Esquire blijft met haar tijdschrift de crossmediale grenzen verleggen. In het laatste kwartaal van vorig jaar bracht de uitgever een beperkt aantal bladen uit met een cover voorzien van digitaal papier, waarbinnen content bewoog. Het project was omvangrijk en kostbaar.

Lees meer

Interview met Rupert Murdoch

Kijk en luister naar een interview door Sky News met Rupert Murdoch. Zoekende naar nieuwe verdienmodellen geeft hij een oordeel over het spanningsveld tussen print, het web en radio/televisie, maar ook over politiek, maatschappij en millieu.

Lees meer

Crossmedia Event: MiXM!

Op donderdag 5 november 2009 vindt MiXM! plaats. Dit is een crossmedia-event dat georganiseerd wordt door eerstejaarsstudenten van de opleiding Crossmediale Communicatie van Hogeschool INHolland.

Lees meer

NRC niet naar de Telegraaf

Het speelveld in de strijd om NRC wordt kleiner nu de Telegraaf Media Groep niet meer mee doet. De Persgroep vindt het bod van TMG te laag. Volgens ingewijden heeft TMG het bod bewust (te) laag gehouden. TMG stopte onlangs met de zondagseditie van De Telegraaf om kosten te besparen.

Lees meer

Weer een nieuwe eReader

Barnes & Noble introduceert een ‘dual-screen’ eReader. Het kleuren LCD scherm is een touchscreen, het hoofdscherm is een eInk display. Het geheel is bijzonder interactief te bedienen.

Lees meer

NRC 6 weken gratis in epub of pdf format

NRC biedt haar ‘digitale’ versie van het middagblad voor een periode van 6 weken gratis aan voor gebruikers van diverse modellen eReaders, waaronder ook een versie voor de iPhone met de applicatie Stanza.

Lees meer

Einde DAG.nl per vandaag

Het doek is gevallen. Wat ooit een ambitieus crossmediaal plan van KPN en PCM was, kampte met de ene tegenslag na de andere. Met het verdwijnen van de papieren krant en het niet doorgaan van een aantal crossmediale uitingen, werd DAG niets meer dan een website met links en rechts wat nieuwsberichten, die het niet kon opnemen tegen nu.nl.

Lees meer

Crossmedia: hoe ver kan je gaan?

Bij crossmedia denken we inmiddels aan de onze wel bekende mediakanalen, maar om vissen in te zetten om aandacht te trekken voor een heerlijke lekkernij zal het dierenbevrijdingsfront zeker te ver gaan.

Lees meer

Basisboek Crossmedia Concepting verschenen

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, een papieren boek maken over crossmedia. Dat zei auteur Indira Reynaert diverse malen tijdens de tot stand koming van het boek, dat is samenwerking met Ilse Media tot stand is gekomen.

Lees meer

Kranten vol met rapport over kranten

Het zal geen enkel landelijk en lokaal dagblad zijn ontgaan, gisteren werd het rapport ‘Innovatie en Toekomst Pers – De volgende editie’ overhandigd aan Minister Plasterk door commissie voorzitter Elco Brinkman.

Lees meer

Hoe schrijf je voor crossplatformen?

Ik ken Christy Dena via Monique de Haas en sprak haar vorig jaar in Amsterdam samen met Indira Reynaert en Daphna Dijkerman. Zeer inspirerende dame uit Australië, met heel veel kennis rondom crossmediale processen. Kijk naar onderstaande fil- ja, hij is lang – en leer van haar inzichten. Een genot om naar te luisteren en te kijken.

Lees meer

PrimeView neemt E-Ink over

PrimeView uit Taiwan heeft het Amerikaanse E-Ink overgenomen voor een bedrag van slechts 151 miljoen euro. E-Ink heeft de basis ontwikkeld van het digitale papier voor vrijwel alle gangbare e-readers die op de markt aanwezig zijn, waaronder de iRex Reader, de Amazone Kindle en de Sony Reader.

Lees meer

Dagblad De Pers krimpt

Na DAG gaat ook De Pers maatregelen nemen om de te lage advertentie-inkomsten uit print te compenseren. De krantvanaf maandag alleen nog in de Randstad verschijnen. Daardoor gaat de oplage omlaag en worden kosten bespaard.

Lees meer