Niets zeggende woorden over KVGO 2010 en verder…..

Natuurlijk ben ik kritisch, dat bent u van mij gewend en dat verwacht u ook. Na twee inspirerende bijeenkomsten over de toekomst van de grafische branche bij GEA in Weesp, kwam ik vandaag het ‘filmpje’ tegen van KVGO voorziter Cees Verweij met een analyse over de branche en de rol van het KVGO in 2010 en verder. Ik zou zeggen: ‘Niet meer doen’. Het versterkt het negatieve imago welke al zover buiten de grenzen van de branche zelf leeft.

Lees meer

Tweede GEA bijeenkomst gooit het roer om

Van de oorspronkelijke uitgangspunten om als ‘wijze adviseurs’ iets te gaan doen voor de grafische branche, is weinig overgebleven. Patrick Swart had echter de creativiteit om het team toch langs positieve weg om te buigen naar een ander idee. Het was even zoeken naar de juiste ’tone of voice’, maar er kwam iets uitrollen als ‘Herman de Blijker’ voor in nood verkerende grafische bedrijven.

Lees meer

Graficus over arbeidsmarkt, prijsdumpen, innovatie, overcapaciteit en automatisering

Voller kon de redactie van Graficus de editie van mei 2011 niet krijgen. Een opfleurend voorjaarsnummer werd het – op een enkel meer technisch artikel na – niet. Gasthoofdredacteuren waren Anne Jan de Graaf en Bernard van Ieren, beiden van FNV KIEM. De inhoud kan naadloos worden ingebracht op de tweede GEA bijeenkomst deze week over de toekomst van de grafische branche.

Lees meer

‘De Laatste Krant’: DAG was geen bedrijf

Tot geen enkele andere conclusie kan je komen als je het boek van Bram Logger en Roelof de Vries leest. DAG was eerder een ongeleid projectiel, zowel PCM als KPN wisten er geen raad mee. Wel met fanatieke medewerkers op alle niveaus, maar geen enkele betrouwbare parameters om de bewegingen van DAG in de hand te houden.

Lees meer

GEA start voorzichtig met initiatief van ‘Verenigde Raadsmannen’

Een ruime meerderheid van de 17 uitgenodige adviseurs kwam gisteren naar GEA in Weesp voor een eerste bijeenkomst om te praten over de situatie in de grafische industrie. De brief van GEA en Phaff en Partners sprak op voorhand al van een mogelijke vereniging van ‘Verenigde Raadsmannen’, maar zover zou het in ieder geval tijdens…

Lees meer

Thaesis onderzoek ‘De Uitgever aan het Woord’ 2011 editie over ‘disruptie in het media landschap’

Elk jaar verschijnen van  het bureau Thaesis de lezenswaardige onderzoeksresultaten binnen de uitgeverijbranche onder de titel ‘De Uitgever aan het Woord’. De uitgave is gratis te lezen via Slideshare, maar wie de 145 pagina’s in fysiek’ bezit wil krijgen moet voor print 400 euro betalen, een ePub versie gaat voor 280 euro over de toonbank.…

Lees meer

Reactie op ‘Reclame op schoot’

Deze week las ik een aardige optekening van het advertentie- en reclame landschap rondom tablet in Adformatie. Suzan Borst onderzocht waarom adverteerders niet warm lopen voor advertenties op tablets. Haar conclusies en mijn aanvullingen.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: 4 jaar Twitter

Dit weekend vier ik dat ik precies vier jaar geleden ben begonnen met toen nog een ‘fenomeen voor de happy few’ – Twitter. Toen gewoon lollig. Ik legde het aan mensen uit als een soort SMS, maar dan naar meerdere mensen tegelijkertijd en nog gratis ook. Inmiddels gaat de uitleg wat verder en vertel ik…

Lees meer

Uitgevers komen in beweging voor SBS

Maar liefst drie uitgevers zeggen belangstelling te hebben voor het overnemen van de zenders van SBS. John de Mol liet al eerder weten belangstelling te hebben, maar tot een concrete overeenkomst is het nog niet gekomen. • Past SBS bij een van oorsprong op print gerichte uitgever? Als laatste heeft Christian van Thillo zich gemeld.…

Lees meer

Rabobank Cijfers & Trends 2011: nietszeggende artikeltjes over mediabranche

Elk jaar maakt de Rabobank een publicatie over de branches waarin zij actief zijn. Deze maand verscheen de 2011 editie. Voor de mediabranche werden drie sectoren gekozen: grafische industrie, uitgeverijen en communicatiebureaus. De geschreven stukjes zijn vooral oppervlakkig, inhoudelijk weinig diepgaand en bevatten nauwelijks relevante adviezen vanuit de bank. • Bank schrijft de stukjes voor…

Lees meer

Het is 29 maart 2036

Het web is na diverse trage ontwikkelingen eindelijk volledig realtime geworden. De strijd om het web is uitgevochten, de consument is de baas. De telecom bedrijven en de uitgevers die in 2011 nog volop strijd voerden om hun belangen zeker te stellen, hebben de strijd opgegeven. Aandeelhouders gingen met lege handen naar huis.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: mijn iPad1

In Haarlem stond gisteren een grote rij mensen te wachten om bij iCentre de iPad2 later die middag te kunnen kopen. Een dame op leeftijd was volgens het Haarlems Dagblad al om 11 uur voor de deur gaan zitten. De wachtende mensen hadden geluk, het was een mooie zonnige dag. Maar zodra je het hebbedingetje had, moest je wel binnen gaan zitten om er mee te kunnen gaan spelen.

Lees meer

Meer spreektaal in print: aanzet tot dialoog in social media kanalen?

Ik had de afgelopen weken het genoegen voor de Customer Media Council in Heemstede een klein boekje te mogen schrijven over brievenbusreclame in relaties tot de huidige media ontwikkelingen. Lastige klus om de verhoudingen te bepalen tussen reclame in print en het gebruik van social media kanalen. Ik denk dat ik iets gevonden heb: meer spreektaal.

Lees meer

CMBO bijeenkomst over tablet publishing laat uiteenlopende standpunten zien

Inleider Herman Hartman had zichzelf de taak gegeven vooral ‘genuanceerd negatief’ het eerste half uur te vullen, met vooral een opsomming van wat er allemaal niet kon en/of niet in orde was met het verschijnsel tablet publishing. Dat ging hem goed af, waardoor de toehoorders misschien wel het idee hadden voorlopig nog niets te hoeven doen met tablets. Dat werd echter door de rest van de inleiders van tafel geveegd.

Lees meer

Is discussie over onderliggende techniek nog zinvol?

Ik kom het toch nog vaak tegen, de discussie over de onderliggende technologie bij open-source software. Op het ene moment praat je over de communicatie doelstellingen en op het andere moment ‘vliegt’ het gesprek naar de techniek. Hoe komt dat, heeft het nut en hoe ga je daar vervolgens mee om?

Lees meer

Wat gaan Heidelberg en Ricoh nu echt samen doen?

Eind januari maakte Heidelberg eindelijk bekend dat zij Ricoh hebben gekozen als strategische partner voor ‘digital printing’ oplossingen. Met vriendelijkheden over en weer prezen de beide bazen elkaar en spraken vooral hun hoopvolle verwachtingen uit over de toekomst van druk en print.

Lees meer

Wat durf je te vragen van een stagiaire?

Beeld en Geluid gaat haar website updaten, altijd spannend. Een flinke klus voor professionals, althans, dat zou je verwachten. Maar als je de werving van Mediastages bekijkt, dan word je toch wel verbaasd bij hetgeen gevraagd wordt voor een fulltime stage ‘betrekking’ voor 275 euro bruto per maand.

Lees meer

Website in nieuwe ‘verpakking’

Mijn website was na jaren van gelijke vormgeving weer eens toe aan een nieuw ‘jasje’. Met stapels suggesties van velen, waarvoor heel veel dank, ben ik aan de slag gegaan en heb alle ideetjes gecombineerd.

Lees meer

Leads verkrijgen op het web

In de afgelopen weekendoverpeizing kwam Wiebe de Jager met de vraag hoe je effectief leads kan binnenhalen vanuit een webomgeving. Na publicatie van de blogpost ging de discussie op Twitter nog even door. Resultaat was een aardig artikel, welke Wiebe mij opstuurde. Een samenvatting.

Lees meer

Eerste ervaringen met een Galaxy Tab 3G 16GB

Nee, ik heb de vermeende iPad killer niet zelf gekocht. Een vriend van mij – Ton Ensink – heeft na uitgebreid onderzoek zijn eigen keuze – nee, niet beïnvloed – gemaakt voor de tablet van Samsung. Zijn eerste ervaringen.

Lees meer

Media ontwikkelingen in de speeltuin

Onderstaande presentatie werd op dinsdag 1 februari gepresenteerd bij Mediapartners in Amstelveen voor zowel medewerkers als klanten van het bedrijf. De organisatie lag in handen van Customer Media Council in Heemstede.

Lees meer

MediaMonks vieren feest in Emerce

Bij Adformatie kreeg ik vorige week een Emerce als bijlage. Aardig van de uitgever, om niet-abonnees op die manier met een gratis exemplaar te werven. Maar het bleek een ‘feestuitgave’ te zijn van MediaMonks. ik ben zeer benieuwd naar de meningen van de reguliere abonnees.

Lees meer

Mijn VN iPad app: een paar weken later

Ik heb trouw alle edities van VN gedownload vanaf nummer 50/52 van vorig jaar tot en met nummer 3 van vorige week. Maar niet op de dag dat de editie verscheen, of misschien zelfs wel een dag eerder. Mijn aandacht ging vooral uit naar de papieren editie die op de deurmat viel.

Lees meer