CMBO zomerborrel met inspirerende filmpjes

CMBO had ervoor gekozen de discussie met de zaal aan te gaan middels een aantal zeer aansprekende filmpjes over zeer uiteenlopende media ontwikkelingen en onderwerpen. Het kostte Arjen Molendijk en Alex Kunst van Publish geen moeite om de aanwezige deelnemers aan het praten te krijgen. • Oude en nieuwe filmpjes genoeg inspiratie om met elkaar…

Lees meer

Lobby grafische sector werkt tot op Europees niveau

Het kan niet ontkend worden, de grafische sector in ons land weet op Europees niveau geld los te peuteren om de gevolgen van de krimp binnen de branche op te vangen. De Europese Commissie stelt 5,8 miljoen euro ter beschikking voor her- en bijscholingtrajecten. • De EU-lidstaten en het Europarlement moeten nog akkoord gaan met het…

Lees meer

Niemand durft bezuinigingen in de publieke omroep echt te benoemen

Ja, velen zullen het niet met me eens zijn, maar ik heb toch wel vergaande bezwaren tegen gewone presentatoren die al heel snel tussen de 130.000 en 190.000 euro per jaar ‘pakken’ uit ons belastingstelsel. Om maar niet te spreken van de ’toppers’ die we makkelijk een veelvoud betalen om te voorkomen dat ze verdwijnen naar de commerciële omroepen.

Lees meer

Mediaparkjaarcongres 2011: bezuinigingen, second screen, connected TV

Bovenstaande drie termen vormden de rode draad van een dit jaar binnen een mischien iets minder crossmediaal gericht congres in de Hilversumse omroepstad. Een afwisselend programma, met leuke stukjes entertainment. Verrassend was de lezing van Kevin Slavin, die vooral stilstond bij de parasociale relaties tussen aanbod van content en de consument.

Lees meer

Nationale dag van de brievenbusreclame

Mocht u het vermoeden hebben dat brievenbusreclame zeer binnenkort een eenzame dood sterft, dan vergist u zich behoorlijk. Vandaag komen brandowners en retailers in Haarlem bijeen om met elkaar van gedachte te wisselen over al hetgeen door uw brievenbus komt, gewenst of ongewenst. Organisator Customer Media Council uit Heemstede heeft een inspirerend programma opgezet onder…

Lees meer

Immovator over bewegingen in tablets markt

Monique van Dusseldorp zal het zeker bewust hebben gedaan, een rood papieren ‘schrijfboekje’ kiezen als leidraad voor haar rol als dagvoorzitter. Een iPad kiezen zou te voor de hand hebben gelegen. Dus een knipoog naar de papieren media, maar of iedereen dat in de goed gevulde studio in Hilversum door had, is de vraag.

Lees meer

Niets zeggende woorden over KVGO 2010 en verder…..

Natuurlijk ben ik kritisch, dat bent u van mij gewend en dat verwacht u ook. Na twee inspirerende bijeenkomsten over de toekomst van de grafische branche bij GEA in Weesp, kwam ik vandaag het ‘filmpje’ tegen van KVGO voorziter Cees Verweij met een analyse over de branche en de rol van het KVGO in 2010 en verder. Ik zou zeggen: ‘Niet meer doen’. Het versterkt het negatieve imago welke al zover buiten de grenzen van de branche zelf leeft.

Lees meer

Tweede GEA bijeenkomst gooit het roer om

Van de oorspronkelijke uitgangspunten om als ‘wijze adviseurs’ iets te gaan doen voor de grafische branche, is weinig overgebleven. Patrick Swart had echter de creativiteit om het team toch langs positieve weg om te buigen naar een ander idee. Het was even zoeken naar de juiste ’tone of voice’, maar er kwam iets uitrollen als ‘Herman de Blijker’ voor in nood verkerende grafische bedrijven.

Lees meer

Graficus over arbeidsmarkt, prijsdumpen, innovatie, overcapaciteit en automatisering

Voller kon de redactie van Graficus de editie van mei 2011 niet krijgen. Een opfleurend voorjaarsnummer werd het – op een enkel meer technisch artikel na – niet. Gasthoofdredacteuren waren Anne Jan de Graaf en Bernard van Ieren, beiden van FNV KIEM. De inhoud kan naadloos worden ingebracht op de tweede GEA bijeenkomst deze week over de toekomst van de grafische branche.

Lees meer

GEA start voorzichtig met initiatief van ‘Verenigde Raadsmannen’

Een ruime meerderheid van de 17 uitgenodige adviseurs kwam gisteren naar GEA in Weesp voor een eerste bijeenkomst om te praten over de situatie in de grafische industrie. De brief van GEA en Phaff en Partners sprak op voorhand al van een mogelijke vereniging van ‘Verenigde Raadsmannen’, maar zover zou het in ieder geval tijdens…

Lees meer

Mediapark Jaarcongres 2011: nieuwe editie in goede formule

Ik heb inderdaad vorig jaar gezegd dat het format van het Mediapark Jaarcongres nog wel even mee zou kunnen in ons land. Verrassend was te zien dat die uitspraak niet alleen de titel vormde van het promofilmpje voor het event dit jaar, maar ook in het filmpje verschillen keren voorkwam. Ik mag de makers alleen maar bedanken voor de aandacht die ik hiermee heb verkregen.

Lees meer

Thaesis onderzoek ‘De Uitgever aan het Woord’ 2011 editie over ‘disruptie in het media landschap’

Elk jaar verschijnen van  het bureau Thaesis de lezenswaardige onderzoeksresultaten binnen de uitgeverijbranche onder de titel ‘De Uitgever aan het Woord’. De uitgave is gratis te lezen via Slideshare, maar wie de 145 pagina’s in fysiek’ bezit wil krijgen moet voor print 400 euro betalen, een ePub versie gaat voor 280 euro over de toonbank.…

Lees meer

Uitgevers komen in beweging voor SBS

Maar liefst drie uitgevers zeggen belangstelling te hebben voor het overnemen van de zenders van SBS. John de Mol liet al eerder weten belangstelling te hebben, maar tot een concrete overeenkomst is het nog niet gekomen. • Past SBS bij een van oorsprong op print gerichte uitgever? Als laatste heeft Christian van Thillo zich gemeld.…

Lees meer

Rabobank Cijfers & Trends 2011: nietszeggende artikeltjes over mediabranche

Elk jaar maakt de Rabobank een publicatie over de branches waarin zij actief zijn. Deze maand verscheen de 2011 editie. Voor de mediabranche werden drie sectoren gekozen: grafische industrie, uitgeverijen en communicatiebureaus. De geschreven stukjes zijn vooral oppervlakkig, inhoudelijk weinig diepgaand en bevatten nauwelijks relevante adviezen vanuit de bank. • Bank schrijft de stukjes voor…

Lees meer

Tweede editie e-Reading event laat ‘gewone’ eReader achter zich

Aan het einde van de dag werd nog even aandacht geschonken aan ‘gewone’ eInk gebaseerde eReaders in de Awardsronde vlak voor de borrel. Maar de rest van de dag was de inhoud van alle spreekbeurten toch vooral gericht op tablets en in het bijzonder de iPad. Ruud Hendriks praatte alles aan elkaar en gebuikte zijn digitale leesplankje ook om de hashtag #ereadingevent te volgen in de trending topics in het Nederlandse Twitter gebied.

Lees meer

Marketingfacts over ‘het nieuwe bloggen’

Gisteren vond een inspirenende ontmoeting plaats van de vele Marketingfacts bloggers bij Seats2Meet in Utrecht. Dat bloggen niet dood is, bewezen de aanwezige bloggers, die in hart en nieren op regelmatige basis stukken schrijven het het populair(st)e on-line marketing platform in ons land.

Lees meer

Meer spreektaal in print: aanzet tot dialoog in social media kanalen?

Ik had de afgelopen weken het genoegen voor de Customer Media Council in Heemstede een klein boekje te mogen schrijven over brievenbusreclame in relaties tot de huidige media ontwikkelingen. Lastige klus om de verhoudingen te bepalen tussen reclame in print en het gebruik van social media kanalen. Ik denk dat ik iets gevonden heb: meer spreektaal.

Lees meer

De ‘Joost’-app: het vervolg

Een paar weken geleden deed ik hier een oproep voor de ontwikkeling van de ‘Joost’-app. Een app die de communicatie vaardigheden zou moeten kunnen verbeteren voor kinderen met een spraakgebrek, zoals mijn zoon Joost met downsyndroom. Ik kon niet inschatten welke effecten deze oproep zou hebben. Een overzicht van de stand van zaken.

Lees meer

CMBO bijeenkomst over tablet publishing laat uiteenlopende standpunten zien

Inleider Herman Hartman had zichzelf de taak gegeven vooral ‘genuanceerd negatief’ het eerste half uur te vullen, met vooral een opsomming van wat er allemaal niet kon en/of niet in orde was met het verschijnsel tablet publishing. Dat ging hem goed af, waardoor de toehoorders misschien wel het idee hadden voorlopig nog niets te hoeven doen met tablets. Dat werd echter door de rest van de inleiders van tafel geveegd.

Lees meer

Boek over einde Thiemegroep

Het is tegenwoordig ‘in’ een boek te schrijven over bedrijven die ‘gevallen’ zijn onder ‘verkeerde’ omstandigheden. Journalisten kruipen in de huid van directieleden, aandeelhouders, klanten, banken en andere investeerders. Een boek vol verdriet, welke de werknemers niet met plezier in hun boekenkast plaatsen. Ed Boogaard en Leon van Velzen doen hun zoektocht naar het einde…

Lees meer

eReading event toevallig groots succes

Organisator Pieter Hermans, directeur van uitgever Jakajima, kon zich het succes van de eerste editie van het e-reading event van vorig jaar nauwelijks voorstellen. Zelf zegt hij dat het een toevallige samenloop was van een aantal juiste dingen op het juiste moment. Dit jaar de tweede editie.

Lees meer

Mini-beurs/event Digimedia van 7 tot 9 april

Digimedia heet het kleine event welke van 7 tot 9 april aanstaande wordt gehouden in slechst één halletje van het enorme grote Messe complex in Düsseldorf. Traditionele grafische vakbeurzen nemen het gehele terrein in beslag.

Lees meer

Media ontwikkelingen in de speeltuin

Onderstaande presentatie werd op dinsdag 1 februari gepresenteerd bij Mediapartners in Amstelveen voor zowel medewerkers als klanten van het bedrijf. De organisatie lag in handen van Customer Media Council in Heemstede.

Lees meer

Wat ga ik zeggen tegen producenten van posters?

Vanmiddag mag ik de ‘lift-off’ verzorgen voor de nieuwjaarsbijeenkomst van brancheorganisatie ZSO (Branchevereniging van Zeefdruk- en Sign Ondernemingen). Dat zijn bedrijven die zich bezighouden met vooral groot formaat drukken en printen in onder andere het poster segment.

Lees meer