Responsive design: uitdaging voor ontwerpers

Ontwerpen binnen één gegeven vorm voor verschillende resoluties is de nieuwste uitdaging binnen de webdesigners wereld. Het einde van de vaste vorm is nabij. Het ontwerp wordt dynamisch en past zich aan aan beeldschermgroottes en verhoudingen van smartphones, tablets en alle mogelijke beeldschermen van desk- en laptops.

Lees meer

Geen sluitend antwoord op native, HTML of hybride

Tijdens het e-reading & tablet event had ik het genoegen de sessie ‘webbased apps versus native apps’ te mogen verzorgen. Met drie inspirerende werd toch geen sluitend antwoord gevonden op deze vraag, die overigens de zaal tot op het laatste moment voor de afsluitende borrel vol hield.

Lees meer

WordPress 3.3 richt zich op snelheid

Net zoals WordPress 3.2 zijn bij versie 3.3 vooral verbeteringen onder de motorkap te vinden, die in vergelijking tot zijn voorganger ook duidelijk merkbaar zijn. Daarnaast is de backend zijde flink aangepakt op user interface aspecten.

Lees meer

KVGO lanceert nieuwe website

Nieuwsmarkt – een activiteit van LUIT.nl – heeft de technische structuur gebouwd van de nieuwe KVGO website. De site is dit weekend in zijn eerste versie opgeleverd en omvat het complete archief van bijna 3000 artikelen vanaf maart 2004. De site is gemaakt in het opensource CMS WordPress, voorzien van specifieke plug-ins en widgets om daarmee precies te voldoen aan de eisen die aan een branche website worden gesteld.

Lees meer

Oratie Peter Kerkhof

Afgelopen donderdag was ik aanwezig bij oratie van Peter Kerkhof voor de leerstoel customer media van de Universitiet van Amsterdam. De term customer media leidt een solistisch bestaan tussen cross- en social media, maar staat met het belang van grote merken middenin de samenleving.

Lees meer

Koppelingen websites met intranetten – is dat altijd nodig?

Natuurlijk is er een zekere vorm van gemak wanneer een intern content management systeem documenten met een druk op de knop kan publiceren op een openbaar toegankelijke website. Maar achter datzelfde gemak schuilt een kwetsbaarheid in de veiligheid en dus de toegankelijkheid van content. Is dat altijd nodig?

Lees meer

Ambitieus webproject struikelt op te complex beheer en stabiliteit

Een kleine 5 maanden geleden startte ik met het project handispots.nl. Een ambitieus project met nogal wat wensen ten aanzien van vormgeving, functionaliteit en uitbreidbaarheid. De opdrachtgever koos na een uitgebreid – eigen – vooronderzoek voor de combinatie WordPress/BuddyPress. Lees hier de mooie praktijk van deze case, het einde ervan en de fantastische bijverschijnselen.

Lees meer

De waarheid over display advertising

Afgelopen weekend las ik een bijzonder interessante coverstory in Adformatie over de werking van banner campagnes op het web. De titel kopte ‘banners tussen de kinderporno’. De auteur van het artikel, Jeroen Mirck – ik ken hem redelijk goed, tekende niet alleen een portret op de eigenzinnige Marcel Vogels, maar stelde vooral de meetmethoden van het huidige display advertising aan de orde.

Lees meer

Social media site bouwen met WordPress en BuddyPress: waar moet je opletten?

WordPress is een uitstekend CMS, tegenwoordig allang niet meer alleen voor een ‘weblogje’, maar voor volledige websites, met eventueel achterliggende subsites voor de behandeling van specifieke onderwerpen. Het geheel kan in één fraaie omgeving prima worden beheerd. BuddyPress is een ‘sociale media’ plug in, die bovenop WordPress de functionaliteit biedt om o.a. vrienden, groepen, forums en evenementen toe te voegen. Het samenspel van die twee vraagt echter nogal wat aandacht.

Lees meer

Hoe zit het nou met eReaders/eBooks?

Ruim een jaar na de lancering van de iPad, hoor je links en rechts voldoende over al dan niet verschijnende en of te koop zijnde tablets van Samsung, RIM en hier en daar nog een onbekend ‘zwerfmerk’.

Lees meer

‘Hype’: eenvoudig, compleet en zeer betaalbaar

Ja, je product ’tumult hype’ noemen lijkt mij een enorm risico. Maar deze app van voormalig Apple medewerkers Jonathan Deutsch en Ryan Nielsen, beiden behoorlijk betrokken bij zowel Mac OS X en verschillende Apple apps, is een doorbraak op het gebied van WYSIWYG HTML5 en CSS3.

Lees meer

MailChimp ‘groepen’ en WordPress ‘categorieën’

Vrijwel alle plug-ins die je tegenkomt om je in te schrijven voor een nieuwsbrief via MailChimp bieden de mogelijkheid aan om je te abonneren op zogenaamde groepen binnen MailChimp. Groepen staan bijvoorbeeld voor interessegebieden. Binnen WordPress wordt gewerkt met zogenaamde categorieën. Een verbinding zou logisch zijn. Hoe werkt dat? • Onderstaande techniek alleen voor ‘handmatige’…

Lees meer

CMBO zomerborrel met inspirerende filmpjes

CMBO had ervoor gekozen de discussie met de zaal aan te gaan middels een aantal zeer aansprekende filmpjes over zeer uiteenlopende media ontwikkelingen en onderwerpen. Het kostte Arjen Molendijk en Alex Kunst van Publish geen moeite om de aanwezige deelnemers aan het praten te krijgen. • Oude en nieuwe filmpjes genoeg inspiratie om met elkaar…

Lees meer

Veel te doen onder WordPress motorkap

Het zal de gebruiker van een gemiddelde weblog ontgaan, maar onder de motorkap van WordPress is veel te doen. Zoveel zelfs dat versie 3.2 op een enkele uitzondering na, vrijwel alleen verbeteringen brengt onder motorkap.

Lees meer

Nieuwsmarkt trekt stekker uit hyperlokale burgerjournalistiek

Nieuwsmarkt heeft het initiatief ‘nieuwsuit’ stopgezet. De twee uitgangspunten hyperlokaal en burger journalistiek bleken niet haalbaar. Ook de commerciële benadering om met name lokale winkeliers een eigen ‘uitgeefplatform’ tegen zeer lage maandelijke kosten aan te bieden, sprak niet voldoende aan. • Vergelijkbare hyperlokale initiatieven van grote landelijke uitgevers steeds vaker regionaal • Rapport (PDF) van…

Lees meer

Is Woodwing (al) in de positie om een standaard neer te zetten?

Het is een feit dat Woodwing uit Zaamdam een ongekend belangrijke positie inneemt in publicatieprocessen bij vooral de wat grotere uitgevers. De iPad oplossing die het bedrijf ontwikkelde, heeft zondermeer een versnelling gebracht in de ontwikkeling van het consumeren van vooral tijdschriften content op de iPad.

Lees meer

Het is 29 maart 2036

Het web is na diverse trage ontwikkelingen eindelijk volledig realtime geworden. De strijd om het web is uitgevochten, de consument is de baas. De telecom bedrijven en de uitgevers die in 2011 nog volop strijd voerden om hun belangen zeker te stellen, hebben de strijd opgegeven. Aandeelhouders gingen met lege handen naar huis.

Lees meer

Je eigen sociale netwerk bouwen

Er zijn talloze redenen om een eigen sociaal netwerk te bouwen. Meer dan slechts een blog en minder dan Facebook of Hyves. Het kan op diverse manieren en met verschillende technieken. Gedegen vooronderzoek naar de gewenste functionaliteit is de sleutel tot succes. Facebook of Hyves namaken resulteert niet automatisch in een succes. De doelgroep kennen en dan de wensen in kaart brengen is een minimaal begin om een eigen community te bouwen.

Lees meer

Is discussie over onderliggende techniek nog zinvol?

Ik kom het toch nog vaak tegen, de discussie over de onderliggende technologie bij open-source software. Op het ene moment praat je over de communicatie doelstellingen en op het andere moment ‘vliegt’ het gesprek naar de techniek. Hoe komt dat, heeft het nut en hoe ga je daar vervolgens mee om?

Lees meer

Wat durf je te vragen van een stagiaire?

Beeld en Geluid gaat haar website updaten, altijd spannend. Een flinke klus voor professionals, althans, dat zou je verwachten. Maar als je de werving van Mediastages bekijkt, dan word je toch wel verbaasd bij hetgeen gevraagd wordt voor een fulltime stage ‘betrekking’ voor 275 euro bruto per maand.

Lees meer

Printversie Publishr.nl consistent in goede content

Je moet het altijd even afwachten, een nieuw blad heeft in het eerste nummer altijd de nodige ‘extra’s’, maar na verloop van tijd zie je de oppervlakkigheid al verschijnen, met meer advertenties, meer sponsored artikelen. Publishr.nl – reverse publishing – houdt een consistente lijn van kwaliteit in stand.

Lees meer

Introductie in Custom Fields in WordPress

Custom Post Types en Custom Fields zijn krachtige gereedschappen binnen WordPress die door de ‘basisgebruiker’ veelal niet worden gebruikt. Wil je een stapje verder, dan is met behulp van plug-ins en een beetje code heel wat te bereiken.

Lees meer

Zoekmachine optimalisatie is een vak apart

Ik begin me steeds meer te realiseren hoe belangrijk zoekmachine optimalisatie is. Maar tegelijkertijd zie ik ook dat het een zeer uitgebreid vak is. Je doet het er al web designer (en zelfs dat ben ik niet) niet zomaar even bij.

Lees meer