Webhosting: hoe doe je dat?

Ik krijg regelmatig de vraag hoe je het beste een website/weblog zou kunnen hosten. Er zijn veel methoden en veel aspecten die hierbij een rol spelen. En zelfs voor een opensource omgeving als WordPress zijn goede voorbereidingen noodzakelijk.

Lees meer

De cijfers van luit.nl in 2010

Eind 2009 begon ik met open vizier cijfers te publiceren over het bezoek- en leesgedrag op deze website. Die openheid heeft opvolging gekregen op meer websites en het is leuk om deze cijfers met elkaar te vergelijken, gerelateerd naar de inspanningen en het aantal mensen welke met de content bezig zijn.

Lees meer

FD Young Entrepeneur op WordPress

Het is opvallend dat grotere bedrijven de kracht van WordPress gaan ontdekken. Op deze site maakte ik al melding van ‘The Voice of Holland’ en NRC. Ook binnen Vrij Nederland wordt gekeken naar de mogelijkheden, zij het met een wat lagere snelheid.

Lees meer

Inspirerend WordCampNL trekt veel deelnemers

De meest herhaalde tweet van #wordcampnl was het feit dat wereldwijd 8,5% van het internet verkeer afkomstig is van WordPress websites, goed voor 56 miljoen sites in 60 talen. Minstens net zo indrukwekkend was de line-up van sprekers, die door Erno Hannink en zijn team was samengesteld voor dit eendags event over WordPress.

Lees meer

Telegraaf heeft durf met overname Hyves

De Telegraaf Media Groep heeft in ieder geval durf op media gebied. Al vele jaren experimenteert de uitgever met nieuwe activiteiten. Dat niet alles – achteraf – succesvol blijkt te zijn, wordt doorgaan – te – breed in de media uitgerold.

Lees meer

Associated Press experimenteert met webapp

Via @gietim kreeg ik gisteren een linkje doorgestuurd waaruit bleek dat AP bezig is met een webapp experiment. De basis is gebouwd rondom jQuery, althans dat is uit de source op te maken, zelf spreekt AP van een HTML5 experiment.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: adverteren zonder tussenkomst mediabureaus

Google wil een zo hoog mogelijk rendement behalen uit hun on-line advertentie activiteiten. Dat lijkt logisch, zij bieden immers het platform voor de adverteerder. Maar vanuit de min of meer klassieke ketengedachte zitten mediabureaus bovenop de adverteerders en verdienen aan het regelen van de advertentie plaatsingen.

Lees meer

De Pers maakt web-app voor tablets

Dagblad de Pers kijkt op geheel eigen wijze naar de ontwikkeling van apps voor de krantenuitgevers. Daar waar verreweg de meeste kranten kiezen voor een zogenaamde ‘native-app’, kiest De Pers juist voor een meer open benadering door middel van een voor tablets geschikt gemaakt website.

Lees meer

WordPress – OpenX integratie

Dat WordPress wereldwijd de meest populaire weblogengine genoemd mag worden, zal niemand echt verbazen. Dat bloggers niet massaal gebruik maken van de mogelijkheden om wat geld te verdienen met het plaatsen van advertenties, zal ook niemand verbazen. Toch is een ‘eigen’ advertentie management systeem op eenvoudige wijze te realiseren.

Lees meer

WordPress 3 – niet alleen eenvoudig meer

De download teller van WordPress 3 staat nu (vrijdagavond 18 juni 2010 – 20:50) op bijna 300.000 downloads. Indrukwekkend getal, zo niet beter dan de verkoopcijfers van de iPad. En dat binnen slechts één dag. Nee, niet helemaal eerlijk, WP3 is meteen wereldwijd leverbaar en vooral gratis. Dat helpt.

Lees meer

WordPress 3 vraagt aanpassingen Themes en Plug-ins

Gisteren kreeg ik de beschikking over de eerste Release Candidate van WordPress versie 3. Dat betekent dat over enkele weken de definitieve versie op de markt zal verschijnen. Een belangrijke functie, zelf menu’s maken, vergt aanpassingen van bestaande Themes.

Lees meer

De rol van bureaus in in de media tarieven oorlog

Een interessante analyse rondom dit onderwerp was afgelopen week te lezen in Adformatie. Het verhaal begon met het waanzinnige gegeven dat momenteel kortingen van 70-90% worden gegeven om kranten, tijdschriften en websites vol te krijgen met lokkende aanbiedingen van adverteerders.

Lees meer

Einde Telefoongids/Gouden Gids in zicht

Er worden nog wat pogingen ondernomen om het geplaagde tweetal te redden, maar in ieders achterhoofd moet het gevoel van het einde van het ‘papieren rijkdom’ leven, alleen durvan we het nog niet te zeggen.

Lees meer

Webdesigners/bouwers met torenhoge rekeningen – ze bestaan nog

Als adviseur maak je veel mee, vaak heel leuk, soms gewoon, maar soms ook behoorlijk ongewoon en zelfs ongepast. Wat moet je denken bij een offerte voor een website voor een gemiddeld MKB bedrijf waar ruim 500 euro wordt gevraagd om een poll op de homepage te plaatsen? Binnen een goed gereguleerd CMS een kwestie van een paar minuten……

Lees meer

Van der Hoeven wil onhaalbare wetgeving op cookies

Cookies zijn kleine stukjes ‘registratie’ van hetgeen een bezoeker doet op bezochte websites. Dat kunnen relatief ‘onschuldige’ stukjes tekst zijn, zoals de inhoud van een winkewagentje, een naam/wachtwoord combinatie of een registratie van al dan niet aangeklikte advertenties.

Lees meer

Eerste ervaringen met WordPress 3 beta 2

Het afgelopen weekend kon ik beta 2 van WordPress 3 downloaden en ben ik ook echt aan de slag gegaan met de grote veranderingen die versie 3 beloven. De beta vereist nogal wat handmatige handelingen in config.php file, .htaccess en httpd.config.

Lees meer

Next2News innoveert avertentiemodel op nieuwssites

Next2News is een innovatief Amsterdams bedrijf, welke zich richt op het enerzijds vernieuwen van het advertentiemodel in de keten tussen adverteerder en uitgever en zich anderzijds richt op het vervangen van de traditionele meetmethoden, zoals die thans bij on-line adverteren worden toegepast.

Lees meer

Weekblad Graficus verdwijnt

Graficus van week 17/18 staat vol met visies rondom de iPad. Ed Boogaard en Andrew Tribute tekenen als columnisten hun mening op, gecombineerd met die van diverse grafici. Een merkwaardige timing om tegelijkertijd met het verschijnen van dit decennia bestaande papieren weekblad vol met actueel nieuws, dan op de cover in het klein aan te geven dat het misschien wel de laatste Graficus zou zijn.

Lees meer

Adformatie: Webcontent wordt getoetst aan de Mediawet

Met stomheid geslagen las ik het verhaal in Adformatie van deze week over de wetgeving rondom video content op websites. Letterlijk: ‘Websites die video aanbieden vallen mogelijk onder de Mediawet Aanbieders moeten zich voor 1 juli bij het Commissariaat aanmelden’.

Lees meer