Ondernemingen
Wat gaat Larry Page doen met Google?
Deze week nam Larry Page de CEO functie over van Eric Schmidt. Page gaf al eerder leiding aan Google en heeft zichzelf nu opdracht gegeven Google meer focus te geven. Schmidt blijft als bestuursvoorzitter wel verbonden aan Google. Ook mede-oprichter Sergey Bin blijft actief bij Google.
Lees meerNew York Times wil geld zien voor digitaal lezen
De New York Times gaat tussen de 15 en 35 dollar rekenen voor vierweekse digitale abonnementen. De homepage blijft gratis en een maximum van 20 artikelen per 4 weken. Ook is breaking news gratis en maximaal 5 artikel door een zoekopdracht.
Lees meerRabobank Cijfers & Trends 2011: nietszeggende artikeltjes over mediabranche
Elk jaar maakt de Rabobank een publicatie over de branches waarin zij actief zijn. Deze maand verscheen de 2011 editie. Voor de mediabranche werden drie sectoren gekozen: grafische industrie, uitgeverijen en communicatiebureaus. De geschreven stukjes zijn vooral oppervlakkig, inhoudelijk weinig diepgaand en bevatten nauwelijks relevante adviezen vanuit de bank. • Bank schrijft de stukjes voor…
Lees meerHet is 29 maart 2036
Het web is na diverse trage ontwikkelingen eindelijk volledig realtime geworden. De strijd om het web is uitgevochten, de consument is de baas. De telecom bedrijven en de uitgevers die in 2011 nog volop strijd voerden om hun belangen zeker te stellen, hebben de strijd opgegeven. Aandeelhouders gingen met lege handen naar huis.
Lees meerMarketingfacts over ‘het nieuwe bloggen’
Gisteren vond een inspirenende ontmoeting plaats van de vele Marketingfacts bloggers bij Seats2Meet in Utrecht. Dat bloggen niet dood is, bewezen de aanwezige bloggers, die in hart en nieren op regelmatige basis stukken schrijven het het populair(st)e on-line marketing platform in ons land.
Lees meerJe eigen sociale netwerk bouwen
Er zijn talloze redenen om een eigen sociaal netwerk te bouwen. Meer dan slechts een blog en minder dan Facebook of Hyves. Het kan op diverse manieren en met verschillende technieken. Gedegen vooronderzoek naar de gewenste functionaliteit is de sleutel tot succes. Facebook of Hyves namaken resulteert niet automatisch in een succes. De doelgroep kennen en dan de wensen in kaart brengen is een minimaal begin om een eigen community te bouwen.
Lees meerDe ‘Joost’-app: het vervolg
Een paar weken geleden deed ik hier een oproep voor de ontwikkeling van de ‘Joost’-app. Een app die de communicatie vaardigheden zou moeten kunnen verbeteren voor kinderen met een spraakgebrek, zoals mijn zoon Joost met downsyndroom. Ik kon niet inschatten welke effecten deze oproep zou hebben. Een overzicht van de stand van zaken.
Lees meerCMBO bijeenkomst over tablet publishing laat uiteenlopende standpunten zien
Inleider Herman Hartman had zichzelf de taak gegeven vooral ‘genuanceerd negatief’ het eerste half uur te vullen, met vooral een opsomming van wat er allemaal niet kon en/of niet in orde was met het verschijnsel tablet publishing. Dat ging hem goed af, waardoor de toehoorders misschien wel het idee hadden voorlopig nog niets te hoeven doen met tablets. Dat werd echter door de rest van de inleiders van tafel geveegd.
Lees meeriPad2: het is spannend in San Francisco
We zijn op dit moment (18:40 NL tijd) nog 20 minuten verwijderd van de aankondiging van de iPad2. Zodra de meeste gegevens bekend zijn, dan zal ik ze op deze plek publiceren. Het moet spannend zijn (inmiddels geweest) in Moscone San Francisco.
Lees meerBoek over einde Thiemegroep
Het is tegenwoordig ‘in’ een boek te schrijven over bedrijven die ‘gevallen’ zijn onder ‘verkeerde’ omstandigheden. Journalisten kruipen in de huid van directieleden, aandeelhouders, klanten, banken en andere investeerders. Een boek vol verdriet, welke de werknemers niet met plezier in hun boekenkast plaatsen. Ed Boogaard en Leon van Velzen doen hun zoektocht naar het einde…
Lees meerGezocht: sponsors, investeerders en subsidiemogelijkheden voor ‘Joost’ app
Op een moment van spontane ingeving kwamen Netty Arriens en mijn persoontje op het idee te kijken of het mogelijk is een app te ontwikkelen voor kinderen met beperkingen in praten, lezen en schrijven. De naam ‘Joost’ app is slechts een werknaam, ingegeven door de naam van mijn eigen zoon Joost – met het Syndroom…
Lees meerZolang consument niet klaagt, blijft Apple’s positie vrijwel onaangetast
Deze week las ik een artikel van Martin Thomas van The Independent. De Pers zette er afgelopen woensdag een vertaling van in hun krant. De nodige kanttekeningen.
Lees meerCorning.com presenteert toekomstige display technieken
Onderstaand filmpje doet erg futuristisch aan, als het gaat om de verwerking van data in ons huis, in onze auto en op ons werk. Maar volgens het Amerikaanse bedrijf Corning ligt onderstaande toekomst dichterbij dan wij zelf zouden kunnen vermoeden.
Lees meerWebsite in nieuwe ‘verpakking’
Mijn website was na jaren van gelijke vormgeving weer eens toe aan een nieuw ‘jasje’. Met stapels suggesties van velen, waarvoor heel veel dank, ben ik aan de slag gegaan en heb alle ideetjes gecombineerd.
Lees meerEinde traditionele grafische CAO in zicht
De grafische CAO werd decennia lang gezien als voorbeeld voor vele andere CAO’s in ons land. De tijd dat de werknemer centraal stond in ’s lands beste CAO is inmiddels voorbij.
Lees meerGoogle mengt zich in strijd om abonnee en portemonnee van uitgevers
De uitgeef sector wordt door Apple en nu ook door Google afgeschilderd als een zielige aflopende activiteit, die geholpen moet worden met ‘digitale betaal systeempjes’. Dat helpen gaat gepaard met het flink vullen van de eigen zakken.
Lees meerGrafische branche uitgeautomatiseerd – efficiency in 1.0 toepassingen is optimaal
De zegeningen van automatisering hebben de grafische branche in al haar vormen geraakt. Positief en negatief. De hoeveelheid print producties is er niet minder om geworden. De branche doet het goed, met veel minder bedrijven en mensen wordt hetzelfde volume in de markt gezet.
Lees meerMinister Verhagen kan uitgevers niet gerust stellen
Volstrekte onzin dat een ministertje uit een mini landje zich met het beleid van Apple gaat bemoeien om een paar mopperende uitgevers te helpen. Natuurlijk mag de Tweede Kamer vragen stellen, maar de tijd die de minister hieraan besteedt is volkomen onterecht.
Lees meerLeads verkrijgen op het web
In de afgelopen weekendoverpeizing kwam Wiebe de Jager met de vraag hoe je effectief leads kan binnenhalen vanuit een webomgeving. Na publicatie van de blogpost ging de discussie op Twitter nog even door. Resultaat was een aardig artikel, welke Wiebe mij opstuurde. Een samenvatting.
Lees meerBrievenbusreclame: de psychologie van ‘push’ printmedia
Van Herbert Haaij van Customer Media Council in Heemstede kreeg ik het verzoek een ‘mini boekje’ te schrijven over de ontwikkelingen van customer media brievenbus reclame ten opzichte van het umfeld van alle digitale media ontwikkelingen. Een uitdagende klus.
Lees meerThe Daily – strak, netjes, maar geen voorbeeld van het ‘nieuwe lezen’
Vandaag via mijn US iTunes account ‘The Daily’ app van Rupert Murdoch en Steve Jobs gedownload. Ja, we kennen het woord ‘verwachtingsmanagement’. En Rupert en Steve ook. ‘Maak het spannend’, moeten ze gedacht hebben, toen ze nog even wat extra dagen gespeelde ‘vertraging’ hadden ingebouwd. Dan kan het alleen maar tegenvallen.
Lees meeriPad schreeuwt om meer innovatieve manieren van content uitgeven en consumeren
Vanochtend was ik in gesprek met Netty Arriëns, creatief directeur van Veronica Concept Design. ‘We are living in exciting times!’ is haar ‘pay-off’ op haar Twitter account. En dat bleek tijdens een dynamisch uurtje gedachten uitwisselen.
Lees meerHyperlokale journalistiek: wie gaat het doen?
Ja, ook ik ben betrokken bij een zeer kleinschalig initiatief op het gebied van hyperlokale journalistiek. Het valt mij tegen om mensen zo ver te krijgen om stukjes te schrijven over hetgeen in hun straat, buurt of wijk gebeurt.
Lees meer63 miljoen afgeboekt op resultaat van De Pers
Vorige week was er nog een bescheiden feestje, De Pers bestond 4 jaar. Eind 2007 had de krant een omvang van 500.000 exemplaren en was daarmee groot te nomen. In 2009 zakte dat tot 220.000.
Lees meerJoris van Heukelom in gesprek met Oscar Kneppers
Het programma van ‘Curriculum Vitae’ van Ronnie Overgoor en Joris van Heukelom is met regelmaat onder andere te zien op marketingfacts.nl. Deze week kwam ik het gesprek tegen van Joris met Oscar Kneppers.
Lees meerWat ga ik zeggen tegen producenten van posters?
Vanmiddag mag ik de ‘lift-off’ verzorgen voor de nieuwjaarsbijeenkomst van brancheorganisatie ZSO (Branchevereniging van Zeefdruk- en Sign Ondernemingen). Dat zijn bedrijven die zich bezighouden met vooral groot formaat drukken en printen in onder andere het poster segment.
Lees meerQuark zet ook stapjes in iPad publishing
Weet u nog wie Quark is? Dat was jarenlang de naam van de grote leider van het DTP pagina opmaak pakket XPress. Nu is het een nichespeler geworden, na de ‘overval’ van Adobe op die markt met InDesign, deel uitmakend van Creative Suite.
Lees meerApple wil geen speculaties over mogelijke opvolging Jobs
Wereldwijd maken de media optekeneningen van speculaties rondom de mogelijke opvolging van Steve Jobs.. Jobs is 55 en kwakkelt zo nu en dan met zijn gezondheid. Het miljardenbedrijf doet geen mededelingen over mogelijke opvolgers.
Lees meerWall Street ‘speelt’ met Apple
Ik heb wel eens meer beweerd dat ‘de beurs’ een spelletje is goklustige mensen en dat de handel helemaal niets te maken heeft met de dagelijkse werkelijkheid binnen een onderneming. Jobs meldde zich ziek en kijk naar de bijna bespottelijke bewegingen op Wall Street.
Lees meerPresentaties netwerk023 New Years Event on-line
Gisteren presenteerden de vele vakspecialisten van Netwerk023 hun trend en voorspellingen voor 2011. Het was een mooie opsomming van veel korte visies, waarbij vooral het woord ‘sociaal’ de boventoon voerde.
Lees meerApple wil meer controle over uitgevers
Het lijkt wel een Amerikaanse ziekte te worden, de hebzucht naar gegevens van mensen, met als doel totale controle te krijgen over elke digitale beweging die men maakt. Apple als schakel tussen de uitgever en de consument begint vreemde trekjes te krijgen.
Lees meer2010 in vogelvlucht
Nadat ik in 2009 ben begonnen met ‘vogelvlucht’ wil ik ook dit jaar in chronologische volgorde ‘mijn’ jaar optekenen. Een jaar met vele belevenissen, gebeurtenissen, leuk, minder leuk, spannend, vervelend, maar nooit saai.
Lees meerWikiLeaks: recht op openheid van informatie of maatschappij ontwrichtend?
WikiLeaks is een even eenvoudig als complex complex mechanisme in onze maatschappij en vraagt om nieuwe vragen en antwoorden van zowel politici, machtshebbers, ambtenaren, bedrijven en burgers. De fundamentele vraag is of er in onze hedendaagse maatschappij geheimen mogen bestaan en zo ja, wie beheert die dan?
Lees meerMedia brancheorganisatis oude stijl zien doodlopende weg – maar geven het niet toe
Natuurlijk kan met enig gestuntel en improvisatie menig media brancheorganisatie 1.0 het nog wel heel even uithouden. Maar het einde van dit tijdperk is ononkeerbaar. Belangen van leden van vandaag zijn niet meer de belangen die thans worden aangeboden.
Lees meerMorgen Vrij Nederland als iPad app
Morgen verschijnt de eerste versie van Vrij Nederland op de iPad. Ik sprak vorige week met de uitgever on-line Eline Deijs van VN. Openhartig vertelde zij over het proces van het tot stand komen van de eerste versie.
Lees meerBoek over ondergang DAG
Over een paar maanden zou DAG vier jaar hebben bestaan, zover mocht het niet komen. Het werd een geld verslindende operatie. KPN en PCM waren beiden de weg kwijt, wisten niet meer wat ze waren. Managementboekjes die hameren op focus werden terzijde geschoven.
Lees meerVolop geruchten rondom volgende iPad versie
Aanvankelijk beweerde ik dat ik het zou volhouden om niet de eerste iPad te kopen, wetende dat de volgende al die doorzichtige ‘gebreken’ niet meer zou hebben. Ik besloot toch tot aankoop over te gaan, heb veel geleerd, maar kijk met spanning uit naar versie 2.
Lees meerWat is er te leren van Google Insights?
Google Insights is een leerzaam hulpmiddel om te bekijken welke zoektermen populair zijn en kunnen helpen bij verbetering van de zoekpositie in Google. De dienst is al in gebruik sinds media 2008, in Nederland kwam Insights beschikbaar in 2009.
Lees meerSocial Media verkeert nog teveel in spagaat van onsamenhangende gereedschappen
Natuurlijk kunnen vele gereedschapjes aan elkaar verbonden worden binnen de vele social media kanalen. Sommigen doen dat zelfs ongemerkt, voor andere verbindingen moet je als gebruiker wat doen.
Lees meerE Ink met full color – eReaders vechten terug
E Ink is bepaald nog niet uitgespeeld in het speelveld van eReaders. De in het ‘verdomhoekje’ geraakte leesplankjes na de komst van de iPad zouden met fullcolor een inhaalslag kunnen maken. Of is het te laat?
Lees meer