Geen één oplossing voor alles tijdens e-reading en tablet event

De mens heeft in zijn algemeenheid de neiging oplossingen in kaders te willen plaatsen die bij hem of haar passen. Uitgeven was ooit één woord waar alles ‘onder’ te plaatsen was. Inmiddels heeft elk segment een eigen cyclus aan ontwikkelingen en zijn advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen voor kranten, tijdschriften en boeken zeer verschillend, zeker in relatie tot nieuwe media kanalen.

Lees meer

Bijeenkomst CMBO, VKGO en ZSO over ROI en social media

Gisteren had ik de taak een kritische inleiding te geven over de (on)mogelijkheden om geld te verdienen met of door social media. Op voorhand hield ik de zaal voor geen panklare recepten te verwachten, maar slechts een globale optekening van hetgeen gaande is binnen merken die zich nu met social media gaan bezighouden.

Lees meer

Deze week in GW: Brancheorganisaties in spagaat van arbeidsovereenkomsten, contributies, activiteiten en virtuele concurrenten in veranderende ketens

De traditionele brancheorgansaties kraken in hun voegen. Het businessmodel, gebaseerd op hoeveelheden medewerkers per bedrijf, keert zich tegen de noodzakelijke inkomsten om voldoende activiteiten te kunnen organiseren. KVGO weet als geen ander welke consequenties dat de afgelopen jaren heeft gehad. De grootste grafische brancheorganisatie doet al jaren diverse pogingen zowel de dienstverlening als het eigen werkgebied uit te breiden, door een CAO model aan te bieden, welke toepasbaar is in meerdere mediasegmenten.

Lees meer

Hoeveel Social Media wil je hebben?

Morgen start ik met de training ‘Effectieve inzet van Cross- en Social Media’ voor het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (CCJ) in Utrecht. In drie avonden worden de deelnemers meegenomen in het enorme speelveld van mediakanalen en mediaprocessen. Rust in keuzes staat voorop tijdens de zowel theoretische- en praktische inhoud van deze nieuwe training.

Lees meer

Nederlands Media Netwerk in slotkeynote: Pleidooi voor papier door Derk Sauer

Bas Vlugt zet zijn ‘pitch formule’ voor het Nederlands Media Netwerk Event (#nmne7), welke gisteren zijn 7e editie beleefde, met strakke hand door. Het is eenvoudig en effectief. Het presentatiedeel is in een uur ‘bekeken’, netwerken voor- en achteraf. Altijd goed voor tussen de 200 en 400 deelnemers, hapjes worden gesponsord, drankjes betaal je zelf: ‘no strings attached’.

Lees meer

Steve Jobs leefde ‘binair’ in vrijwel alle opzichten

Hoe vat je een 700 pagina’s tellend boek samen over iemand die een onuitwisbare invloed heeft gehad en nog lang zal hebben op de wijze waarop we omgaan met onder andere technologie, verhalen, muziek, films en apps. Steve Jobs kon zich alles veroorloven, omdat hij slechts één ding miste: grijstinten.

Lees meer

Opinieweekbladen vooral zoekende

Dat was de algemene conclusie tijdens het debat ‘Bladen in Den Haag’ tijdens de Nationale Uitgeef Dag, georganiseerd door Mediafacts. De makers van Vrij Nederland, Elsevier, HP de Tijd en de Groene Amsterdammer kwamen op het gebied van crossmedia, social media en mobiel tot de conclusie dat de zoektocht naar de juiste balans in businessmodellen, journalistiek, adverteerders en kanalen nog steeds een zoektocht is.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: Mijn herinneringen aan de periode uit de eerste 100 pagina’s van de biografie van Steve Jobs

Deze week kocht ik het boek ‘Steve Jobs – de biografie’, welke in ons land door uitgever Spectrum werd uitgegeven. Afgelopen maandag liep ik naar de lokale BRUNA. De welwillende verkoopster vroeg mij het woord ‘jobs’ te spellen. Ze had geen idee wie Steve Jobs was, de volgende dag lagen er enkele tientallen exemplaren van…

Lees meer

Zondagavondoverpeinzing: Weer aan de slag met mijn boek….

Eind november vorig jaar begon ik met mijn eerste boek, toen nog onder de titel ‘De Vierde Wereldoorlog’. Die titel bleek al te bestaan, niet zozeer in een gelijksoortig boek, maar voor mij voldoende aanleiding om een andere titel te kiezen. In januari van dit jaar ontbrak het mij na 21 hoofdstukken aan de inspiratie om door te gaan. Ik ken het proces van boeken schrijven niet, het zou immers mijn eerste volledig eigen boek worden, waarbij fictie en werkelijkheid in roman/thriller vorm elkaar zouden afwisselen. Wel wat veel voor een eerste boek….

Lees meer

Gemeenteraad aan de iPad? Kluwer weet er wel ‘raad’ mee

Een ‘masterclass’ van een middagje voor bijna 700 euro om als raadslid leren om te gaan met je eigen meegebrachte iPad. Zo probeert uitgever Kluwer raadsleden over te halen om met geld van de belastingbetaler om te gaan met het meest hanteerbare en eenvoudige apparaat ooit. Een onderschatting van het niveau van raadsleden en een overschatting van de kennis en kunde die je in één middag denkt te kunnen overdragen.

Lees meer

Digitale veiligheid is een illusie

Ik woon vlakbij Beverwijk en in deze regio doen nogal wat verhalen de ronde rondom het Beverwijkse bedrijf Diginotar. Vrijwel iedereen kent de lokatie van het bedrijf, daar het tegenover het bekende Rodekruis Ziekenhuis is gelegen. Nee, geen televisieploegen voor de deur, het is er eerder eng stil.

Lees meer

WiziApp WordPress plugin – native app van je weblog

Er zijn wel vaker pogingen ondernomen om via een on-line service in een paar stappen een native app te maken van je eigen website. Apple keurde de aangeboden apps meestal af, omdat zij van mening waren dat een weblog een app niet waardig zou zijn. Of dat nu veranderd is, weet ik niet. Maar WiziApp…

Lees meer

Vanaf 1989 actief met Apple

Steve Jobs heeft zijn taken als CEO neergelegd. Het zat er aan te komen, maar toch is zo een bericht altijd onverwacht. Twitter en talloze nieuwssites en weblogs zullen er ongetwijfeld aandacht aan besteden. Ik blik zelf terug vanaf 1989 toen ik binnen de muren van prepress bedrijf NEROC het bedrijfje Impacon opzette. We werden één van de Value Added Resellers van Apple.

Lees meer

‘Hype’: eenvoudig, compleet en zeer betaalbaar

Ja, je product ’tumult hype’ noemen lijkt mij een enorm risico. Maar deze app van voormalig Apple medewerkers Jonathan Deutsch en Ryan Nielsen, beiden behoorlijk betrokken bij zowel Mac OS X en verschillende Apple apps, is een doorbraak op het gebied van WYSIWYG HTML5 en CSS3.

Lees meer

Boekhandel Borders in de VS sluit haar deuren

Het gaat dus gebeuren, wat sinds de uitvinding van de boekdrukkunst nooit voor mogelijk zou zijn gehouden: winkels sluiten omdat de consument boeken liever on-line koopt, digitale versies aanschaft of deze ‘gewoon’ illegaal kopieert. Toch daalt de omzet in het boekensegment nauwelijks en is daarmee binnen de diverse uitgeefsegmenten het meest stabiel.

Lees meer

Grafisch icoon Tetterode verdwijnt uit Amsterdam

Het zal de online wereld weinig zeggen, misschien verdwijnen deze lezers al meteen bij het lezen van het woord ‘grafisch’, maar voor ingewijden uit de grafische sector zal het verdwijnen van Tetterode uit Amsterdam een vreemd gevoel van weemoed opwekken.

Lees meer

Nu.nl winnaar op alle platformen

Het in juni verschenen rapport van Gfk ‘Trends in Digitaal Lezen’ laat er geen twijfel over bestaan: Nu.nl is winnaar op laptop, smartphone en tablet. Alleen op de laptop scoren de nummer twee en drie – NOS en Telegraaf – nog cijfers op relatief kleine afstand. Op de smartphone en op de tablet laten de nummers 2 en 3 – Telegraaf en Uitzending gemist- zich in veel minder mate zien.

Lees meer

Zoektocht door Lion

Ik heb altijd moeite met de aanlokkelijke ‘250 nieuwe functies en/of verbeteringen’, die Apple keer op keer noemt bij het uitkomen van een nieuwe versie van Mac OS X. Ik kom doorgaans niet veel verder dan een stuk of 20, de rest zal dan wel ‘onder de motorkap zitten. Na een paar dagen toch heel wat leuke dingen gevonden.

Lees meer

Apple blijft onverminderd goed presteren

Het eigenzinnige Apple blijft onverminderd topprestaties neerzetten. Record na record wordt gebroken. In het gebroken boekjaar scoorde Apple in zijn derde kwartaal de beste resultaten ooit met een omzet van bijna 28,6 miljard dollar, een toename van 82% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Lees meer

VEA vernieuwt: voorbeeld voor andere van oorsprong 1.0 brancheorganisaties?

Afgelopen weekend las ik het verhaal van Simon Neefjes en Ralph Wisbrun, respectievelijk vice-voorzitter en voorzitter van VEA. Of die tweedeling wel zo vernieuwend is, mag u zelf beoordelen, maar het verhaal in Adformatie liet wel een noodzakelijk stuk fris optreden zien. • Beide bestuursleden zeggen in Adformatie artikel vooral niet stoffig te zijn De…

Lees meer

Niets zeggende woorden over KVGO 2010 en verder…..

Natuurlijk ben ik kritisch, dat bent u van mij gewend en dat verwacht u ook. Na twee inspirerende bijeenkomsten over de toekomst van de grafische branche bij GEA in Weesp, kwam ik vandaag het ‘filmpje’ tegen van KVGO voorziter Cees Verweij met een analyse over de branche en de rol van het KVGO in 2010 en verder. Ik zou zeggen: ‘Niet meer doen’. Het versterkt het negatieve imago welke al zover buiten de grenzen van de branche zelf leeft.

Lees meer

Tweede GEA bijeenkomst gooit het roer om

Van de oorspronkelijke uitgangspunten om als ‘wijze adviseurs’ iets te gaan doen voor de grafische branche, is weinig overgebleven. Patrick Swart had echter de creativiteit om het team toch langs positieve weg om te buigen naar een ander idee. Het was even zoeken naar de juiste ’tone of voice’, maar er kwam iets uitrollen als ‘Herman de Blijker’ voor in nood verkerende grafische bedrijven.

Lees meer

Graficus over arbeidsmarkt, prijsdumpen, innovatie, overcapaciteit en automatisering

Voller kon de redactie van Graficus de editie van mei 2011 niet krijgen. Een opfleurend voorjaarsnummer werd het – op een enkel meer technisch artikel na – niet. Gasthoofdredacteuren waren Anne Jan de Graaf en Bernard van Ieren, beiden van FNV KIEM. De inhoud kan naadloos worden ingebracht op de tweede GEA bijeenkomst deze week over de toekomst van de grafische branche.

Lees meer

‘De Laatste Krant’: DAG was geen bedrijf

Tot geen enkele andere conclusie kan je komen als je het boek van Bram Logger en Roelof de Vries leest. DAG was eerder een ongeleid projectiel, zowel PCM als KPN wisten er geen raad mee. Wel met fanatieke medewerkers op alle niveaus, maar geen enkele betrouwbare parameters om de bewegingen van DAG in de hand te houden.

Lees meer

GEA start voorzichtig met initiatief van ‘Verenigde Raadsmannen’

Een ruime meerderheid van de 17 uitgenodige adviseurs kwam gisteren naar GEA in Weesp voor een eerste bijeenkomst om te praten over de situatie in de grafische industrie. De brief van GEA en Phaff en Partners sprak op voorhand al van een mogelijke vereniging van ‘Verenigde Raadsmannen’, maar zover zou het in ieder geval tijdens…

Lees meer

De ‘Joost’-app: het vervolg (2)

Het heeft even geduurd, maar er is een app die grotendeels voldoet aan de wensen om als leerhulpmiddel via een iPad ondersteuning te geven aan kinderen/mensen met een communicatieprobleem, vooral op het gebied van praten. De brainstormsessie die we bij Veronica Concept Design enige weken geleden hebben gehouden, werd afgesloten met de conclusie dat we als groep eerst maar eens op zoek moesten naar mogelijk al bestaande oplossingen.

Lees meer