Starbucks is ontzettend goed in marketing

MyStarBucksIdeas.com is wereldwijd een bekend verschijnsel van customer driven marketing. Zoals de Amerikaanse koffieketen dat doet, is wat mij betreft ongekend slim, maar tegelijk ook eigenlijk supereenvoudig: ‘Denk aan je klant’.

Lees meer

Off-line leven verschraalt in zakelijke contacten

We verlangen steeds vaker naar ons weekend, waarin we nog echt mensen tegenkomen. Het ‘door-de-weekse-leven’ wordt steeds vaker beheersd door oppervlakkige on-line contacten. We verschuilen ons achter onze e-mails, achter onze oppervlakkige ‘140 karakters contacten’ en gaan allemaal ons eigen gang in een steeds groter wordend isolement. Of vergissen we ons?

Lees meer

Weekendoverpeinzing: adverteren zonder tussenkomst mediabureaus

Google wil een zo hoog mogelijk rendement behalen uit hun on-line advertentie activiteiten. Dat lijkt logisch, zij bieden immers het platform voor de adverteerder. Maar vanuit de min of meer klassieke ketengedachte zitten mediabureaus bovenop de adverteerders en verdienen aan het regelen van de advertentie plaatsingen.

Lees meer

Malware ontdekt: hoe verder – tips voor de ‘rest of us’

Google ontdekte een stukje malware op deze site. Je krijgt een e-mail met een link die mij naar een niet bestaande pagina binnen Google leidde. Vervolgens komt een afschrikwekkend roodscherm tevoorschijn als je als bezoeker deze site wilt bezoeken met de melding dat het bezoekje wel eens schadelijk zou kunnen zijn voor de computer.

Lees meer

De relatie tussen Apple, Adobe en Microsoft

Als twee CEO’s van grote ondernemingen met elkaar praten, ontstaan er meteen flinke geruchten. Deze week dronken de beslissers van Adobe en Microsoft met elkaar een kop koffie. Meteen staan er diverse blogs vol met analyses.

Lees meer

Gaat beleid iAd lijken op iPhone/iPad app beleid?

Als Apple adverteerders binnen het iAd systeem net zo gaat behandelen als app ontwikkelaars voor iPhone/iPad, dan zal iAd geen lang leven hebben. De arrogantie richting ontwikkelaars mag dan nog ‘gepikt’ worden, maar grote brandowners keren Apple makkelijk de rug toe. Apple zal wat hen betreft al helemaal geen monopolie op de advertentie markt verkrijgen.

Lees meer

Reorganiseren van workflows blijft mensenwerk

Frequent kom ik situaties tegen waarbij workflows worden afgedaan als een technisch verschijnsel. Natuurlijk is automatisering een deel van het workflowproces, maar bij conflicten krijgt automatisering vaak de schuld terwijl de oorzaak gewoon ligt in de indeling van het werk.

Lees meer

Apple steeds groter

Het is natuurlijk maar net hoe je de grootte van een bedrijf meet, maar op de beurs groeit Apple gestaag en is hard op weg ’s werelds grootste bedrijf te worden. Analisten in de Verenigde Staten zeggen dat de waarde van Apple is gestegen tot 267 miljard dollar.

Lees meer

5: Martin de Boer van Albelli

In de laatste aflevering van 5, een serie programma’s opgezet door Adobe over de veranderingen in de publishing industrie, spreekt Ronnie Overgoor met Martin de Boer van Albelli.

Lees meer

iRex maakt na lange tijd toch doorstart

Nadat de Eindhovens eReader fabrikant iRex Technologies eind juni failliet ging, leek het doek definitief gevallen voor de spin-off van Philips, die als zeer innovatief technologiebedrijf één van de eerste eReaders op de wereldwijde markt introduceerde.

Lees meer

5: deel 3 met Arie van Tilborg – Grafisch Lyceum Rotterdam

Ik kwam Arie al tegen tijdens de opnamen door Ronnieovergoor van Blueshots TV in opdracht van Adobe in het kader van de CS5 release. Zowel voor als na ons beider interviews hebben we langdurig zitten praten over de toekomst van media, onderwijs, verdienmodellen en de relatie tussen overheid, onderwijs en ondernemers. Luister zelf naar zijn brede mening in een vakgebied dat inmiddels veel verder gaat dat de naam van de opleiding waar hij directeur is.

Lees meer

In de Verenigde Staten gaan dingen toch een tikje anders

Er ooit aan gedacht om als kersverse iPad eigenaar Apple aan te klagen omdat je niet echt langdurig boeken kunt lezen op de iPad, zoals op een eReader? Hier zouden we het niet gauw doen, maar in de VS schroomt men niet voor de gang naar de rechter. Een 18 pagina’s tellend document telt de aanklacht van 3 consumenten die niet tevreden zijn.

Lees meer

Ook time.com zoekt naar nieuwe verdienmodellen

Hoe innovatief de iPad app van Time dan ook mag zijn, ook deze uitgever worstelt met verdienmodellen in relatie met on-line content. Sinds kort beperkt Time de weergave van artikelen op haar website door te verwijzen naar de uitgave in print of op de iPad.

Lees meer

Wat gaat Steve Jobs vandaag zeggen op WWDC?

Jaren geleden stonden alleen maar computers en Mac OS X in de schijnwerpers tijdens de nogal technische WWDC events van Apple in San Francisco. Tecnisch zal het zeker blijven, maar de aandacht van Jobs zal in hoofdzaak liggen bij de mobiele ontwikkelingen van Apple.

Lees meer

Moeten oud PCM bestuurders geld terug betalen?

Wat gebeurt er in werkelijkheid met oud bestuurders bij een uitspraak van de Ondernemingskamer die teruggaat naar de periode 2004-2007? Op verzoek van NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en vakbond FNV Kiem werd een onderzoek gedaan. Uitspraak: ‘Onverantwoord ondernemerschap’.

Lees meer

De rol van bureaus in in de media tarieven oorlog

Een interessante analyse rondom dit onderwerp was afgelopen week te lezen in Adformatie. Het verhaal begon met het waanzinnige gegeven dat momenteel kortingen van 70-90% worden gegeven om kranten, tijdschriften en websites vol te krijgen met lokkende aanbiedingen van adverteerders.

Lees meer

Heidelberg: ‘Digitaal printen is te veel gehyped’

Heidelberg CEO Bernhard Schreier is gefrustreerd. Hij staat met zijn bedrijf op een beurs waar digital printing de overhand heeft. Het bedrijf deed al enkele pogingen iets met digital printing te gaan doen, maar door een grote cultuuromslag mislukten die pogingen. Op IPEX hoopt hij op een nieuwe kans.

Lees meer

Eerste rapport over gebruikerservaringen iPad

Het kon niet uitblijven, uiteraard zou de iPad wel aan één of ander vergaand en/of academisch onderzoek worden onderworpen. Op het eerste gezicht – ik heb het bijna 100 pagina’s ‘dikke’ document nog niet helemaal gelezen – zijn de onderzoekers nogal kristisch. Maar het rapport zou ook gelezen kunnen worden als een gids richting iPad versie 2.

Lees meer

Waarom zou Roto Smeets overgenomen worden?

Waarom zou je een drukkerijgroep willen overnemen in tijden waarin schaalgrootte en centrale aansturing nauwelijks in meer rendement resulteren? Hooguit een korte termijn fnancieel belang, de zaak reorganiseren en dan weer doorverkopen.

Lees meer