Weekblad Graficus verdwijnt

Graficus van week 17/18 staat vol met visies rondom de iPad. Ed Boogaard en Andrew Tribute tekenen als columnisten hun mening op, gecombineerd met die van diverse grafici. Een merkwaardige timing om tegelijkertijd met het verschijnen van dit decennia bestaande papieren weekblad vol met actueel nieuws, dan op de cover in het klein aan te geven dat het misschien wel de laatste Graficus zou zijn.

Lees meer

Print is nog lang niet dood: brievenbus steeds voller

Natuurlijk neem het aandeel print in de algehele content distributie af. Er is immers steeds meer content te distribueren en het aantal kanalen daarvoor is steeds diverser geworden. Print daalt in zowel relatieve- als absolute zin ten opzichte van alle andere kanalen, maar de consument merkt daar thuis nog weinig van. Print speelt nog een dominante rol in aanbiedingen voor de retail sector.

Lees meer

Klein onderdeeltje Thieme maakt doorstart met van der Kallen als eigenaar

De beroering in grafisch Nederland over de doorstart van een stukje van Thieme Amsterdam is tekenend voor de gespannen sfeer waarin de branche verkeert. Natuurlijk is een doorstart met oud Thieme topman Mark van der Kallen etisch ongepast, maar de curator handelt niet naar etische normen, maar puur naar de hoeveelheid geld die – ook voor hem – op te halen is.

Lees meer

De Volkskrant op ‘compact’ formaat

Hoofdredacteur Pieter Broertjes praat liever niet over ’tabloid’ alhoewel hij toegeeft zich regelmatig te vergissen. Vanaf vandaag ligt de krant dan, naar zijn zeggen, in ‘compact’ formaat in de winkels. Onderstaand een optekening van de belangrijkste veranderingen. Een aantal andere voormalige PCM titels gingen de Volkskrant al voor. Wie volgt?

Lees meer

Visie van Arkansas Democrat-Gazette

Kijk en luister naar onderstaand filmpje, waar op heel nuchtere wijze vanuit print tegen on-line aan wordt gekeken. Deze Amerikaanse uitgever laat zich niet gek maken, maar zorgt voor een uitgekiend betaalmodel voor on-line content. Juist daardoor blijft print op niveau om winstgevend te kunnen blijven. Is deze visie ‘bullet-proof’?

Lees meer

Drukpers fabrikant Heidelberg lonkt opnieuw naar ‘digitaal’

CEO Bernhard Schreier van ’s wereld grootste vellenpersfabriek uitte deze week tijdens de internationale Ipex conferentie zijn ambities ten aanzien van ‘digitaal’. De persenfabrikant voelt zich geplaagd door de enorme opkomst van digital printing. Het heeft wat jaren geduurd, maar de doorbraak van digitaal is nu echt een bedreiging voor vellen offset.

Lees meer

Centraal Boekhuis zoekt nieuwe business

Het Centraal Boekhuis zit niet stil. Al eerder opperde directeur Hans Willen Cortenraad de distributie van eBooks in Nederland op zich te willen nemen. Maar hij gokt niet alleen op digitaal, hij lanceerde onlangs ook een print-productie unit in samenwerking met Océ, Euradius en Scan Laser.

Lees meer

Print-to-Web: stukje interactiviteit vanaf papier 1.0 naar website

Het wat slimmere mobieltje kan met de al in 1994 ontwikkelde QR (Quick Response) code vanaf bijvoorbeeld een poster worden doorverwezen naar een informatie aanvullende website. Een volledige redding voor het medium papier is het zeker niet, maar wel een mogelijkheid om als drukker dichter bij de informatiebehoefte van haar opdrachtgevers te komen.

Lees meer

Papier gaat voor 25% over bomen

We communiceren steeds vaker langs digitale weg. Oude media lijken hun langste tijd te hebben gehad en worden afgeschreven met argumenten die met de nodige nuances nog wel eens in andere gedachten zouden kunnen resulteren. Lees de waarheid over papier.

Lees meer

Print is niet dood, irrelevante inhoud wel

Kijk en luister naar onderstaand filmpje. Ondanks het commerciële tintje, zit er veel waarheid in de toekomst van print, op welke manier dan ook geproduceerd. Print 2.0 is wel degelijk mogelijk, het ontbreekt aan marketing, dus aan durf om nieuwe printproducten te promoten.

Lees meer

Canon neemt Océ over

Het Nederlandse Océ komt vrijwel zeker in handen van Canon. Er zou zo een 730 miljoen euro voor het verlieslijdende bedrijf betaald worden, maar volgens verschillende trendwatchers wordt een hoger bod door onder andere HP niet uitgesloten.

Lees meer

Picnic Printed: print is springlevend

Het medium papier doet weinigen uit de on-line en mobiele wereld warm worden. 1.0 is meestal de reactie. De organisatoren van Picnic dachten daar dit jaar anders over. Picnic Printed werd gedurende de 3 festival dagen gepubliceerd door Boomerang Media.

Lees meer

Maghound: ‘leesmap’ 2.0

Time inc. opende onlangs Maghound, een moderne koopvariant van de ouderwetse leesmap. Ook dit voorbeeld laat zien dat een uitgever op de stoel gaat zitten van de wederverkoper.

Lees meer

Over Crossmedia en de grafische branche

Volgende week dinsdagmiddag geef ik voor het CMBO een lezing over het onderwerp crossmedia. Dat is op zichzelf niet zo bijzonder, dat doe ik wel vaker. Ik zal echter proberen de crossmedia beweging te reflecteren op de ontwikkelingen in de grafische branche.

Lees meer

Wegener ten opzichte van de Telegraaf

Mooie groeigetallen bij Wegener ten aanzien van de internet activiteiten, binnen de dochteronderneming MediaVentions. Meer dan 20% groei in het eerste half jaar. Dat betekent bijna 9 miljoen euro omzet.

Lees meer

Kranten in zwaar weer?

De Telegraaf was voor velen het voorbeeld van media innovatie. Het concern had jaren voorsprong op ‘collega’ uitgevers PCM en Wegener op het gebied van nieuwe media.

Lees meer

Xerox doet meer dan ‘printers’

Met regelmaat volg ik Robert Scoble, die niet alleen op een leuke manier mensen en bedrijven ‘bekijkt’, maar vooral ook de andere zijde van bedrijven belicht, die velen niet kennen. Via Twitter kwam ik een interview tegen van Scoble met Xerox CTO Sophie Vandenbroek (zal wel een Nederlands linkje hebben). viewNode(“02d04256313de”,{ width: 425,height: 274});

Lees meer

De brug tussen print en online?

Het is eerder gebleken dat print nog steeds een stuwende kracht is achter (online) aankopen. Daarom wordt naarstig gezocht naar nieuwe mogelijkheden om print en online met elkaar te verbinden.

Lees meer

Dubai heeft de grootste outdoor uiting ooit

De allergrootste vorm van buitenreclame ooit vind je op Dubai International Airport. Deze tot 20.000 vierkante meter uitgestrekte uiting is gemaakt door Ad-Air en kost de klant zo’n 150.000 dollar per maand. Geen ontkomen aan en daarom genoeg om de aandacht te trekken van ruim 14 miljoen passagiers!

Lees meer

Op bezoek bij een drukkerij…….

Presentatie voor een ondernemersclub op bezoek bij een drukkerij….. 1. Wat doet U hier? U bent bij een drukkerij! het kan toch niet waar zijn dat u verwacht hier innovaties te vernemen op het gebied van media? 2. Web 2.0 is hier niet te vinden hoor. Luister maar naar mijn collega’s Marco Derksen of Vincent…

Lees meer